Ingrid Zon3
01-05-2008, 09:32
Jag har helt snöat in på en idé om att bygga en mur i sitthöjd, 40-45 cm hög runt uteplatsen. Den ska alltså dels fungera som avgränsare och dels som provisorisk sittplats när man är jättemånga.
Muren ska vara slät och vit-kalkad/putsad (vad det nu kan heta). Jag gillar inte murarna byggda med moderna block eftersom de inte blir släta. Har funderat på Lecablock och fått tips som frigolit (håller det att sitta på??). Är det bra förslag?
Ska man ha något annat överst?
Undrar också om hur man ska göra "underarbetet" i marken. Ner till frostfritt djup eller kan man fuska med det?
sgxwoman
02-05-2008, 11:00
[attachment=17631:IMG_1109.jpg]
Jag har byggt låga murar av lecablock och sen vitputsat dem, fungerar jättebra och håller (än så länge) perfekt.
Detta gjorde jag enligt konstens alla regler och jag har fått kommentater att jag överarbetade det hela, men å andra sidan vet jag att det ska hålla.
Jag började med att gräva ur ordentligt, ca 30-40 cm ner. Grundade med sättsand i diket (ca 10 cm) och såg till att det blev plant.
På detta la jag ett armeringsjärn och sen murade jag till rätt höjd. Armeringsjärnet för att det inte ska bli förskjutningar av tjälen.
Innan jag la toppstenen putsade jag ytan och målade en första gång. Efter toppstenen fick jag bättra på lite med både färg och även lite puts högst upp.
Jag är jättenöjd, och det håller utan tvekan för balansgång och att sitta på.
[attachment=17632:IMG_1114.jpg]
....Å mer bilder...
[attachment=17633:IMG_1202.jpg]
... å mer...
[attachment=17634:IMG_1796.jpg]
Jag har ingen bra bild på hur det ser ut klart, men jag kan knäppa en under dan.
ingrids
02-05-2008, 11:50
Skulle inte fuska med frostfritt djup - man blir så arg och så mycket blir ogjort om marken slår sig. Jag har i och för sig själv fördelen att komma ner till dränlagret som hela området står på max två spadtag ner, så jag kan utnyttja det (packad sand och grus).
Lecablock är lätthanterligt och inte så bökigt. Frigolit - där måste jag säga att jag inte rikigt förstår hur din tipsare tänker.
Ingrid Zon3
02-05-2008, 15:15
sqxwoman: oh, vad kul att se bygget i olika stadier, tack! Om du ändå ska lägga in bilden kanske du också kan berätta vad du använt för typ av toppsten och vad du putsade med?
Jag antar att du inte fick tag i ett enda armeringsjärn utan har "skarvat". Lade du dem omlott då, och i så fall hur mycket?
Ingrids, du har säkert rätt. Har sett i någon tabell att det blir nästan en meter, suck... förstår att det är ännu mer uppe hos dig. Men samtidigt så har ju senaste vintrarna inte gett alls så mycket tjäle. Jaja, jag får väl hyra in en grävare.
eld och vatten
03-05-2008, 06:36
Mycket fint . Härligt att du la in bilder. "En bild säger mer än tusen ord" och det ger en fin hjälp till andra byggare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.