Full version: Lurad?
spacepingo
Hej alla!
Köpte rotknölar från stockrosor på mässan i Älvsjö i mitten av april. Planterade dessa i rabatten och nu har det börjat växa. MEN jag tycker inte det ser ut som stockrosor. Jag tycker att det mer ser ut som lupiner... Vad tror ni?
/Mimmi
[attachment=17578:DSC03933.JPG]
Sussie F-Flower
CITAT (spacepingo @ 01-05-2008, 11:44) *
Hej alla!
Köpte rotknölar från stockrosor på mässan i Älvsjö i mitten av april. Planterade dessa i rabatten och nu har det börjat växa. MEN jag tycker inte det ser ut som stockrosor. Jag tycker att det mer ser ut som lupiner... Vad tror ni?
/Mimmi
[attachment=17578:DSC03933.JPG]

Ja, nog tycker jag också att det där är en lupin. yes.gif Kanske ett frö som hamnat i din rabatt och självsått sig.

Om du har planterat en knöl så kommer nog den upp bredvid eller kanske på samma ställe...

Jag förstår att du måste blivit snopen... Först glad över att det lilla gröna kommit upp, sedan brydd och förvånad när det inte stämmer...

limhamnmoa
hej du!
Jag tor att du blivit lurad. Mina lupiner ser precis ut som på din bild. Jag har också många stockrosor i min trädgård och de ser helt annorlunda ut.
Så trist för dig. Kan du inte nå säljaren och reklamera??
Bifoga din bild så får du säkert den rätta varan MVH Limhamnmoa
Sussie F-Flower
Kan man plantera lupiner med roten...??? confused.gif

Alltså, finns det risk att knölen är en lupin....???
spacepingo
Det är ju en rimlig förklaring... om det inte hade varit så att jag köpt 6 knölar och det har kommit upp 6 "lupiner" confused.gif Men jag kan ju fortsätta hoppas
/Mimmi

Jag har inte så stor koll på var jag köpte dem om jag ska vara ärlig. De låg i en stor låda bara. Jag vet inte om man kan köpa lupiner som knölar/rötter. Men nån slags rot har de ju och de är väl fleråriga (eller är de fleråriga för att de sår sig själva?) så det kanske går att köpa dem så.
/Mimmi
limhamnmoa
Ja!
Lupiner har stora rötter..påminner lite om "tunna vita morötter: stämmer det med det du satt?? Jag fick rötter på lupin från min granne och de har kommit upp nu och ser precis ut som din bild.
MVH Limhamnmoa
Sussie F-Flower
Herregud! Stackars dig!

Då är det nog dags att reklamera! Om du vet vilken utställare du har handlat av, vill säga...

Dråpligt!!!
spacepingo
rötterna såg ut som... rötter biggrin.gif Det var flera lite kraftigare rötter som smalnade av, men inte var dom vita, lite gulbruna. Eftersom jag aldrig haft stockrosor eller planterat lupin annat än från frö så har jag inte något att jämföra med. Man tror ju att det som står på skylten är rätt...
I så fall måste ju fler än jag har råkat ut för samma sak.
limhamnmoa
Hej igen

Beskrivningen påminner både om roten på stockros och lupin. Du får väl vänta och se vad som sker. Mina stockrosor har kommit upp bra i trädgården och har helt andra blad än din bild.
Vill du ha någon stockros av mig så sänder jag gärna en planta till dig mot porto förståss. Jag vet inte vilken färg jag har men jag tror att det är rosa/röd.

MVH Limhamnmoa
spacepingo
Tack, va snällt, jag har skickat ett meddelande till dig om det.
/Mimmi
spacepingo
Jag skrev ihop ett mejl till företaget som jag köpt dem av (jag hittade företaget på mässans hemsida) och skickade det till den mejladress som finns på mässans hemsida men jag fick tillbaka det med beskedet att adressen inte finns.
Ska man börja ana ugglor i mossen då?
/Mimmi
cia73
Tyvärr finns det en hel del mindre seriösa försäljare på mässor.
Jag har en väninna vars mamma todde att hon hade köpt just stockrosor på en mässa och hon fick också endast lupiner i sin rabatt. angry.gif
Själv så hade jag köpt så härliga vita och champanje färgade lijor på en mässa. Alla var mörkröda. ranting.gif
Numera så köper jag ingenting på mässor. angry.gif
spacepingo
Hmmm det är alltså inte bara jag. Jag har funderat lite på hur de gör, men det känns ju som att det bara är att åka längs vilken väg som helst och gräva upp lupinrötter, de är ju lixom gratis där. Såhär i efterhand så tycker jag nog att de som sålde betedde sig lite konstigt, på ensa sidan av montern sålde de stockrosor 3 för 100kr men på andra sidan 6 för 100kr.... rtfm.gif bara det är ju lite konstigt eller är det bara jag som letar skumheter i det hela bara för att jag blivit lurad. Jag funderar på att skicka ett mejl till arrangören av mässan, inte för att dom kan göra så mycket men de kanske kan hålla koll till nästa gång...
Lady Hamilton
Om det var av "Holländarna" du handlade så kan du nog inte göra så mycket. De finns med varje år och säljer väldigt mycket, men de allra flesta har nu lärt sig att färgerna eller sorterna oftast är fel/i hop blandade. Har själv sett på när de "fyller upp" i montrarna De använder sig av stora säckar eller lådor och bara "häller" ner allting Sedan så "karar" de ut allting så det blir jämt o snyggt.............Sedan om rött hamnat på vitt eller blått där det står orange det bryr de sig inte om. Även de färdig förpackade Dahliorna är ett lotteri att köpa. Men erfarenhet är att Dahliorna blir stora och väldigt fina men färgen sällan överens stämmer med bilden Nu har jag haft sådan tur att den färg som blivit på mina Dahlior har jag gillat i allafall. Enda anledningen att jag inte köpte några knölar/lökar i år är att de som jag köpt tidigare har överlevt och jag har inte plats för fler.
spacepingo
Nä det var inte "holländarna", av mejladressen (om den nu stämmer och är rätt land) så är det tyskt, Gardenplants hette dom. Jag köpte av "holländarna" på mässan i sollentuna och där verkar det som om lökarna åtminstone är av rätt sort.. återstår att se vad det blir för färg då. smile.gif
/Mimmi
Christer i Falköping
Då får vi hoppas att dina lupiner, för det är det, får en annorlunda och vacker färgsättning i alla fall. Tyvärr är det så att man måste veta hur det man köper ser ut för att inte bli lurad på mässorna. Personligen tycker jag att de som arrangerar mässan skulle sätta stopp för de oseriösa försäljarna. Men de tjänar ju förstås pengar på dem och skiter antagligen i vilket.
Christer.
spacepingo
Jag har egentligen inte något emot lupiner, jag har tom sått frön för att få dem i trädgården. Det är bara det att jag inte tänkt ha dem i den rabatten (men nu får de stå kvar) och jag ville ha stockrosor. Det är ju min första trädgård och första gången jag köper saker att plantera, nästa gång kommer jag definitivt vara mer noggrann i valet av rötter, men det är ju svårt att se på roten vad det kommer att bli, åtminstone om man är nybörjare på västen.

Jag grävde upp en av dem för att kolla på roten. Det sitter små knölar på roten och om jag inte minns fel så är lupin en ärtväxt och ärtväxter har ju små knölar på rötterna för sin kvävefixering. [attachment=17644:DSC03934.JPG]
/Mimmi
NinaVästerplana
Hej!
Läste just en annan tråd om stockrosor som visade sig vara liljor. Också köpta på mässan! Kanske dags för köpvarning typ Tradera? Man vill ju faktiskt ha vad man betalar för! Det ska väl vara mycket exklusiva lupiner om man ska betala 100 spänn för sex plantor? O vill Älvsjö-mässan bli betraktad som seriös får de väl hålla koll på försäljarna!
mvh ninah
spacepingo
Jag tror att jag såg den. Jag har skickat ett mejl till Älvsjömässan så att de blir uppmärksammade på detta. De kanske inte kan göra så mycket åt det men ändå.
/mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon