Full version: Lite ID-hjälp...
jennyp
Ni är så duktiga på det här att jag lägger upp bilderna till er istället för att leta reda på namnen själv smile.gif

7

6

5

4

3

2

1 lönn? den finns i grönt också, båda blommar med små limegröna blommor i stora klasar.

*Stintan*
7. Rönnsumak
6. ?
5. Körsbär?
4. Äpple
3. Scilla
2. Pärlhyacint
1. Blodlönn?
retrieva
6 vårkrage?
Ingrid Zon3
Nej, 6:an tror jag är ett "ogräs". Jag har dem men har inte lyckats artbestämma den. Vita små blommor med 4 kronblad. Om det nu är samma... Har vårkrage också, men den ser inte ut så.
*Stintan*
Tror också att 6:an är ett ogräs.
lilla mamma
Tror ni inte att det där kan vara någon klocka, knölklockan tror jag det inte är men bladen har vi sett förr.
Ingrid Zon3
Blir det rätt stora gula blommor på nr 6 så är jag beredd att ge mig smile.gif. Men får du små vita så ryck upp den, eller klipp åtminstone av så att den inte frösår sig.
Lotta22
6:an ser ut som löktrav, ett ganska beskedligt ogräs som går att äta rå i sallad. Gnugga ett blad mellan fingrarna och känn om det luktar lök. Isåfall är det löktrav. smile.gif
*Stintan*
Japp jag tror Lotta22 har rätt.
jennyp
CITAT (Ingrid Zon3 @ 01-05-2008, 16:30) *
Nej, 6:an tror jag är ett "ogräs". Jag har dem men har inte lyckats artbestämma den. Vita små blommor med 4 kronblad. Om det nu är samma... Har vårkrage också, men den ser inte ut så.

jo ett ogräs lutade jag också åt... såg några som var väldigt lika denna - just med små vita blommor som du säger - på väg hem från affären nu.
*Stintan*
löktrav
jennyp
tack för alla svar förresten. Jag tror inte att nr 5 är körsbär - den har inte blommat utan bara satt blad och ser ut så här nu.

Vi har ett annat träd på framsidan, som skulle vara körsbär - men det är små vita blommor på det...
så här ser det ut, jag har fått zooma rejält med den lilla skräpkameran men ska ta bättre bild i morrn med systemaren:

8

*Stintan*
Jag tror iallafall att det är någon sort körsbär. Det finns dom där bladen kommer först o som har rosa blommor.
Eva zon 1-2
6:an ser ut som Judas silverpenningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon