|
Sarasofie
01-05-2008, 13:23
Vår granne har planterat en syrénhäck 10 cm från vår gemensamma tomtgräns som består av en stödmur då det är en liten nivåskillnad mellan våra tomter. Visst den är planterad på hans tomt och det är väl inget olagligt i sig men man kan ju tycka att det hör till god ton att fråga grannarna innan man planterar en så maffig och spretig häck som syrén. Sen undrar man ju om syrénens rotsystem kommer att påverka muren på något sätt? En annan fråga är ju också om syrén stjäl mycket näring från planteringar omkring? På andra sidan av den här stödmuren så har vi en ännu oplanterad rabatt men som vi nu under våren ska plantera i och vi är sådär sugna på att få en spretig syrén som nästlar sig in bland det vi planterar.
Nån som har nåt tips på hur vi kan hantera denna "konflikt"? Jag har på ett väldigt vänligt och fint och kanske lite för försiktigt sätt uttryckt att vi inte var så glada åt planteringen av syrén så nära vår tomt. Grannen reagerade med att "snoppa av" mig och säga att "den är planterad på min tomt, punkt slut".
Jag vill verkligen vara en god granne och jag bara avskyr alla former av konflikter så jag mår verkligen dåligt av detta och att vår granne verkar vara så egoistisk och olyhörd.
Snälla hjälp!!!!!
*Stintan*
01-05-2008, 13:31
Vet inte din granne att en syrenhäck växer och sprider ut sig? Var ska han gå när han ska klippa häcken har han tänkt sig? Jag är inte ens säker på att det är tillåtet att plantera en häck så nära en tomtgräns utan att tillfråga grannen, häcken kommer ju att växa långt in på er tomt.
Usch va trist när det blir så. Själv hade jag nog inte accepterat det.
Piccante
01-05-2008, 13:37
Jag vågar inte säga vad som är tillåtet eller ej men det är god ton att plantera in på sin egen tomt. När häcken ska klippas så måste ju grannen stå i ert land för att nå utsidan på häcken. En häck bör planteras 50 cm in på den egna tomten men jag tror inte man kan tvinga någon till det? Syren växer ganska snabbt dessutom på näringsrik mark så den kommer ju bli stor ganska snart.
*Stintan*
01-05-2008, 13:54
ingrids
01-05-2008, 14:44
Det kan vara svårt att tala om för en granne att han gjort fel - som sagt han kan inte ta hand om sin häck utan att stå i din rabatt och låter han den växa fritt inkräktar den på din tomt och du får kapa i den (vilket lär bli drygt göra när det gäller en hel syrénhäck). Ni är inte med i någon grannsamfällighet så du kan bolla problemet upp till någon auktoritet som din granne förhoppningsvis böjer sig mer efter? Jag är en nästan notorisk regelföljare just för att slippa konflikter med grannar och kommunen.
DragonLady
01-05-2008, 14:52
Fråga honom hur han tänkt klippa sin häck... för klippa den måste han ganska omgående om den fortfarande skall vara inne på "hans tomt"
Solstorm
01-05-2008, 15:31
Om jag hade varit du och upptäckte rotskott som dök upp på min tomt så skulle det vara round up som gällde.
Som Markus redan påpekade är det så vitt jag vet minst 50cm in på tomten en häck kan planteras,det är väldigt lite för så gjorde jag med min bokhäck.Jag måste går på grannens gräsmatta när jag ska klippa min häck,som tur är har han inget emot det.På tomtgränsen plantera man enbart när man har häcken gemensam.Din granne kan väl inte står i er rabatt och klippa sin häck.
Sarasofie
02-05-2008, 07:26
Tack snälla ni för era svar! De var precis som jag ville höra! Till saken hör också att vi bor söder om den här grannen så syrénen har ju redan vänt sig åt vårt håll där solen kommer ifrån........ Jag ska som en sista utväg lägga fram ett litet förslag till grannen idag. Nappar han inte på det så är våran förut goda relation avslutad!
Berätta gärna hur det går!
Han gör absolut fel. Inte snack om saken.
Gick han i försvar och fick någon sorts "låsning" när han sa sin kommentar? Det skulle vara bra om han kunde sitta ner och läsa på lite själv om vad som gäller. Som det är nu så kanske han inte förstår att han har gjort fel och kommer kanske bara att bli sur om du försöker prata med honom igen. Eller känna sig väldigt "besvärad" och bortgjord om han börjar förstå vad han gjort...
Sarasofie
02-05-2008, 12:16
Jag har genomfört del 1 av min plan. Jag har verkligen bestämt mig för att jag ska vara trevlig och ödmjuk och tillmötesgående mot min granne för som jag skrev tidigare är jag inte alls ute efter att jävlas eller starta nåt bråk.
Jag träffade på min granne idag när jag var ute med min son och vi småpratade om väder och vind och allt möjligt. Men jag nämde ingenting om häcken för jag ville verkligen visa nu att vi inte är ute efter att bråka utan vi vill ha en fungerande grannrelation. Så det där med häcken ska jag ta upp vid nästa tillfälle vi ses.
Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare. Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt. Få se om han köper det....
Jag återkommer och berättar hur det går.
CITAT (Solstorm @ 01-05-2008, 16:31)  Om jag hade varit du och upptäckte rotskott som dök upp på min tomt så skulle det vara round up som gällde. Jepp, det hade jag med gjort!
*Ulrica*
02-05-2008, 12:52
CITAT (Sarasofie @ 02-05-2008, 13:16)  Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare. Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt. Få se om han köper det.... Om du dessutom lovar att hjälpa till med att flytta häcken och komma med goda råd om hur man bäst planterar/sköter den (du är ju trädgårdsexpert...  ) så borde han inte säga nej. Och gör han det så är det bara att köpa en motorsåg och kapa varenda centimeter som växer in på din tomt och gräva ner en barriär i jorden...
e_sedell
02-05-2008, 14:49
Ta de försiktigt bara, sånt här kan va känsligt och verkar va det eftersom han snäser av dig.
Hans argument att de är planterade på hans tomt faller ju eftersom de utan vidare kommer växa in även på din tomt. en 20 cm tjock syrenhäck han inte jag sett någon gång i vilket fall. Hör ju ha planterats minst 30 cm in.
Piccante
02-05-2008, 16:45
CITAT (Sarasofie @ 02-05-2008, 13:16)  Jag har genomfört del 1 av min plan. Jag har verkligen bestämt mig för att jag ska vara trevlig och ödmjuk och tillmötesgående mot min granne för som jag skrev tidigare är jag inte alls ute efter att jävlas eller starta nåt bråk.
Jag träffade på min granne idag när jag var ute med min son och vi småpratade om väder och vind och allt möjligt. Men jag nämde ingenting om häcken för jag ville verkligen visa nu att vi inte är ute efter att bråka utan vi vill ha en fungerande grannrelation. Så det där med häcken ska jag ta upp vid nästa tillfälle vi ses.
Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare. Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt. Få se om han köper det....
Jag återkommer och berättar hur det går. Bor man i radhus så brukar tomterna vara planerade så att alla har lika stor gräsmatta. Då är det ju taskigt mot den som bor i mitten om grannarna på båda sidor sätter häckar som växer in. De n i mitten inkräktar det på mest ju. Det är ju bara att säga det i hövlig ton att du gärna vill behålla HELA din gräsmatta och inte upplåta en del åt en häck utan den får han sätta på sin egen del.
Sarasofie
03-05-2008, 12:32
Har igentligen inget nytt att berätta. Har inte kunnat genomför del 2 av planen eller rättare sagt - jag har inte kunnat delge honom vårt förslag om att flytta häcken till baksidan. Däremot har jag tagit ett par foton där man ser "problemet".
Som jag skrev tidigare så kommer jag att vara väldigt försiktig och mycket tillmötesgående mot min granne för han ska minsann inte "ha nåt på mig" som han ska kunna använda till sin fördel. Jag skulle till och med kunna tänka mig att föreslå att om nu grannen promt vill ha en häck mellan oss att han sätter tujor. Javisst, de växer väl också men inte lika yvigt inbillar jag mig. Naturligtvis är då också kravet att de planteras längre från vår mur. "Hugger jag mig själv i foten" om jag föreslår detta? Hur kraftfullt är tujans rotsystem? De kanske också påverkar muren på nåt sätt? Nån som har nåt bra tips om detta?
Blir det kalla handen och grannen vägrar flytta syrénen så känner jag för att på min tomt sätta upp ett staket mot grannen. Måste kolla upp vad som gäller med tillåtna mått och sånt bara.
Nån som på rak arm vet hur högt staket man får sätta upp utan bygglov? Räknar man då från vår nivå som ligger ca 30 cm högre än grannens eller måste man även räkna med stödmurens höjd? Mycket tacksam om nån har nåt bra svar!
Återkommer igen.....
[attachment=17672:Kamera8_319.jpg] [attachment=17673:Kamera8_320.jpg]
*Ulrica*
03-05-2008, 16:20
Staket var ju en helt perfekt idé! Då blir det en väääldigt tydlig gräns var tomtgränsen går. Det behöver ju inte vara särskilt tätt heller. Läs denna länken, där står det du behöver veta om bygglov för staket/plank.
Det finns fler grannar som inte har så bra koll, kompisens granne plnaterade sin tuja häck på kompisens tomt häromdagen. Hade nog inte riktigt koll på tomtgränsen där.. Slängde in stenar i hennes rabatt dessutom. Sjyssta grannar?
Sarasofie
03-05-2008, 20:29
Jaha. Då var det klart. För några timmar sen pratade jag med min granne och lade fram vårt förslag om häckflytten.
Det blev huvudet i väggen, kalla handen, tvärstopp och allt annat i den vägen man kan tänka sig.
Först började jag med lite vanligt småprat, frågade hur dagen varit, klappade lite på grannens hund och försökte vara allmänt vänligt inställd. Sen sa jag att jag och min sambo hade ett förslag och att det då var att vi undrade om grannen kunde tänka sig att ha häcken på andra sidan huset i stället.
TVÄRNIT!!!!!
Nej den sitter där den sitter, blev svaret.
Efter det bet absolut ingenting. Jag försökte med alla argument jag hade och jag höll mig relativt lugn och sansad men den här människan hade bara bestämt sig.
Jag kör mitt eget race och skiter fullständigt i er!
Han till och med anklagade oss för att ha haft ett dåligt sätt gentemot honom eftersom "vi ville bestämma över hans trädgård".
Som sagt, ingenting bet och han öppnade inte upp alls för nån form av dialog eller förståelse för oss.
Det känns riktigt förjävligt just nu och jag började gråta strax efter vår diskussion så min lilla dotter blev alldeless förtvivlad.
Hur kan sådana här människor ens fundera över att bosätta sig i radhus när man inte har vanligt folkvett och kan ta hänsyn till andra?
Nej nu blir det staket kan jag säga och det omgående!!! Sen är det bara att bita ihop och försöka gå vidare och sluta älta detta. Svårt bara eftersom man ju ser grannen och hans j-la tomt varenda gång man tittar ut genom fönstret.
Jag vill tacka er alla som peppat mig och gett mig råd, det har betytt mycket! Tack!
En sammanfattningens råd till alla som har grannar (dvs de flesta av oss :-) ): Var ÖDMJUK och VISA HÄNSYN
Trevlig helg till er alla! Själv ska jag ta mig ett glas vin!
*Ulrica*
03-05-2008, 20:46
Det kanske inte bara blir ett staket... det kanske bli ett riktigt högt och tätt plank...
Han är uppenbarligen en total idiot... Vi peppar dig mer än gärna att fightas med honom. Fast det är väl smartast att inte skapa fler låsningar i onödan... Eftersom han verkar ganska okänslig för vad andra tycker och tänker om honom, är det nog lika bra att tala klarspråk. Säg vilka rättigheter du har, och vad du planerar att göra. Helt sakligt utan att bli känslosam. Lite grann som om han har någon form av lättare autistisk störning (ej som om han var idiot). Fortsätt vara trevlig om du kan. Det finns en del galningar som verkar leva på att uttnyttja människor som inte sätter stopp ordentligt. Men han är kanske inte alls sådan. Du kanske kan hitta någon sida på nätet (eller liknande) där det står vilka saker man har att ta hänsyn till om man planerar att sätta upp häck. Skriv ut och stoppa i brevlådan så att han får läsa i lugn och ro. Kanske ska du fråga om han har tänkt sig att stå på sin egen tomt när han klipper "din" sida så att den inte sticker in på din tomt... Nä, usch! Jag vet inte vad jag själv hade gjort...
Usch, jag avundas dig INTE!! Jag har själv en granne som fullständigt skiter i att han ska fylla upp mot min mur, han vill dessutom ha ner granarna, som är mina och som är en fin avgränsning mellan våra tomter. Jag har sagt till honom att ifall det sker, tar han hand om riset och det är han som gräver upp stubbarna och det är han som får plantera ny häck, på min tomt. Än har inget hänt, är väl för jobbigt antar jag... Ett högt plank som är över 1,80 måste man ha bygglov för och jag tror att det inte får stå närmare gränsen än ett hus, dvs 3-4 meter, just det är jag inte säker på. Men å andra sidan kan man bygga en pergola-liknande sak, utan överhängande ribbor. Sedan kan man också, på sin tomt naturligtvis, gräva av rötterna med en dåres envishet på det som sticker upp på ens tomt, det lär inte bli allt för välmåendes plantor han har... Vin är hälsa - hälsa gott!
Syntes lite dåligt på bilderna, men jag tycker den där stödmuren såg lite klen ut. Iofs hade det nog varit värre om det var ni som planterat häcken. Rotsystemet hade nog så småningom tryckt ut muren mot grannen. Som jag fattar det så har ni fyllning ända upp på er sida(?) och det stödjer ju mer. Men försök att få reda på hur rotssystemet påverkar muren. Är det nybygge så borde ju de som byggt det kunna ge er svar, då det ver hur muren är uppbyggd.
Jag skulle iaf råda er att ta kontakt med kommunen redan nu och visa bilderna. Grannen måste ju vara rejält korkad om han inte fattar att häcken kommer att växa in på er sida. Vägrar han att flytta den så sätt upp en snygg spalje (men ta reda på vad som gäller i er kommun först)
Hittade detta på Vi i villa.
Lagen säger ingenting om spaljéer, så vad som gäller skiftar mellan kommunerna och beror också på om det finns detaljplan eller ej. I Stockholms kommun till exempel, behöver man inte söka bygglov för en spaljé ” om den ger ett luftigt intryck”.”Luftig” anses spaljén vara om det är minst hälften luft i den. En dubbelsidig spaljé blir tätare och räknas som plank
mollys_matte
04-05-2008, 14:45
jag har för mig att det står nånstans att en häck ska sättas minst 50 cm in, Om man inte kommit överens om annat! Vi flyttade till vårt hus i höstas, och våra grannar har sina bärbuskar och trädgårdsland i tomtgränsen, men våra bärbuskar står också i tomtgräns fast på våran sida då. Jag kan gladeligen flytta dem så de blir emr på "vår" tomt. Men jag tror grannaran inte tänker så... Vi ska ev skaffa hund, och iframtiden kanske barn, så jag är lite sugen på att sätta staket, så även om jag sätter staketet 50cm in som det föreskrivs, så kommer deras saker vara ivägen... Men vi ska vänta lite med allt sånt, så de kan godkänna vårt garagebygge först Som dina bilder såg ut så kommer nog den där häcken bli vädligt mycket på er tomte sedan...
MrsVain
04-05-2008, 18:00
Förstår ditt problem även om syren är min favoritbuske  och jag hade tyckt det varit helt fantasistkt med en syrenhäck  Men jag greppar att du inte vill ha den där, men kör på planket så kan du i alla fall njuta av den fantastiska doft som syrenen faktiskt bidrar med. Hellre staket än tujor, tror att de har rätt grova rotsystem, bekanta tills oss fick iaf hyra en grävmaskin för att få upp sin häck. Tradigt när man inte kan visa varandra hänsyn! Men stå på dig! och jag tror inte det är lagligt att planetera en häck så nära sin grann utan samtycke
beccis80
04-05-2008, 18:56
Ojoj...  ...Det här kan sluta hur som helst! Jag har själv haft en mindre "grannfejd"... Fast jag var på andra sidan eller vad man ska säga... Jag ville bygga en redskapsbod på min sida. Granngubben hade rena rama djungeln på sin sida och skulle inte ens se vår bod, plus att hans baksida vetter rakt in i vår husvägg. Det var tvärstopp! Fastän han inte skulle se boden så var det stopp... Tyvärr är det ju så att ju mer oresonlig någon är, desto mer sätter sig den andra på tvären!  ... Detta resulterade i att jag planerade tujor till en blivande häck istället! (eftersom den finns det inga gränser för, om man håller höjden på rätt nivå  ... Ordspråket "Våld föder våld" är faktiskt sant, även om det inte är så blodigt som det kan låta...
Odjuret
06-05-2008, 09:31
Jag har märkt att ju mindre tomt man har.. desto större konflikter med grannarna uppstår. Har haft och har fortfarande en stor grannfejd med våra närmaste grannar. Vi köpte vår tomt som råkade vara skog flera år innan han flyttade in i huset bredvid. När vi började bygga vårt hus möjligtvis ett år efter hans inflyttning blev han förbannad. För att han har nämligen planerat in att ha skog bredvid sin tomt. Sedan när huset var byggt så trakasserade han kommunen för att han hade "redan bestämt att vi ska ha en syrénhäck som gräns mellan tomterna" dvs, han godkände inte att vi ville ha en mur som avgränsning på vår sida av tomten (skiter fullständigt i hans syréner) detta är bara ett axplock. Det som däremot verkar gå i rundgång vid grannfejder är att människor verkar vara illvilliga bara för sakens skull. Vår granne t.ex. behandlar vår tomtgräns som en tippstation, medan han sköter andra halvan av trädgården som en kunglig trädgård. Ändock är han emot våra försök att göra gränsen vacker Som tur är har vi kommunen på vår sida.. men på grund av demokrati i landet så har han rätt att ständigt överklaga alla beslut vilket innebär att vi tvingas skriva en massa papper och uttala oss ständigt om vad han nu än har hittat att klaga på. Vi är snart inne på fjärde året pappersarbete på grund av en rättshaverist till granne. Men fan ta mig om jag flyttar först
Eva 33c
06-05-2008, 10:40
Jag tycker du ska kontakta din kommun och fråga vad som gäller hos er, nu har du ju försökt reda ut detta själv. Här där jag bor är praxis att en häck ska planteras så långt in på tomten att man kan sköta den på båda sidor utan att beträda grannens tomt även när den är fullt utvuxen, om man nu inte är överens att dela den. Beroende på växtslag blir alltså planteringsavsåndet olika. Kanske kan du sedan få hjälp av dem att prata med honom. Du kan samtidigt passa på att fråga om detta med staket och höjder och avstånd. Jag tror inte din granne förrstår hur stor syrenen kommer att bli, inte ens stammarna kommer att få plats på de 10cm han anslagit åt ditt håll. Och eftersom du har rätt att ta bort det som sticker in till dig, eller ålägga honom att göra det, så kommer hans syrenhäck att bli mycket ful. Än är den ju så liten att den lätt låter sig flyttas.
(ändrat stavfel...)
*Ulrica*
06-05-2008, 10:51
CITAT (Eva 33c @ 06-05-2008, 11:40)  Jag tycker du ska kontakta din kommun och fråga vad som gäller hos er, nu har du ju försökt reda ut detta skälv. Mycket bra förslag. Precis så hade jag också agerat. Tydligen hjälper kommunen massor av grannar i sådana här ärenden varje år. Vissa kommuner har tillockmed särskilda medlare för sånt här...
Fy så tråkigt av grannen att starta grannskapet på ett sådant sätt. Dessutom tycks han inte ha begrepp om hur växter beter sig. Men, du får alla fina blommorna och han får löven! Du kan närhelst klippa av blommorna och sätta i en vas eller ge bort när ni går på besök till någon. Jag har färsk erfarenhet av grannkonflikt i radhusområde. Min granne som fick nej av mig för mer än en månad sen när han ville sätta upp ett skärmtak pratar inte med oss. Inte ens deras släkt o vänner som kommer på besök pratar med oss. Vi har ju varit dumma mot dom! Det var inte dom som gick händelserna i förväg, nejdå... Fy för fjantiga grannar! Ha lite jäkelskap på lut men avvakta med sådana åtgärder. Jag menar, det är inte läge ännu att gå ut nattetid och vattna med ngt konstigt medel
Piccante
06-05-2008, 13:49
CITAT (Bee @ 06-05-2008, 13:54)  Fy så tråkigt av grannen att starta grannskapet på ett sådant sätt. Dessutom tycks han inte ha begrepp om hur växter beter sig. Men, du får alla fina blommorna och han får löven! Du kan närhelst klippa av blommorna och sätta i en vas eller ge bort när ni går på besök till någon. Jag har färsk erfarenhet av grannkonflikt i radhusområde. Min granne som fick nej av mig för mer än en månad sen när han ville sätta upp ett skärmtak pratar inte med oss. Inte ens deras släkt o vänner som kommer på besök pratar med oss. Vi har ju varit dumma mot dom! Det var inte dom som gick händelserna i förväg, nejdå... Fy för fjantiga grannar! Ha lite jäkelskap på lut men avvakta med sådana åtgärder. Jag menar, det är inte läge ännu att gå ut nattetid och vattna med ngt konstigt medel  Det skulle jag absolut avråda ifrån att ha jäkelskap på lut.  Varför trappa upp en konflikt när man har rätten på sin sida? börjar man med jäkelskap mot grannen så har man bara gjort bort sig. Angående syrenhäcken så blir syrener i bra jord ofta snabbt grova. Den plantan som står så nära att den stödjer sig mot muren kommer ju absolut växa mot muren när den blir större. Det borde ju den tröge grannen förstå att: 1) plantan blir skadad om stammen växer mot en mur. när det blåser och plantan slår emot och när den växer så blir det skaver det mot barken. 2) det kommer absolut att växa in grenar över muren vilka ni har rätt att kapa av eftersom det är på er tomt = ful häck som blir helt kapad på ena sidan Som den är nu så innebär den ju ingen störning när den är så liten men det kommer bli problem. Ni är ju inte ute efter att bråka utan för att undvika framtida problem genom att påtala risken redan nu.
CITAT (Markus_H @ 06-05-2008, 14:49)  Det skulle jag absolut avråda ifrån att ha jäkelskap på lut.  Varför trappa upp en konflikt när man har rätten på sin sida? börjar man med jäkelskap mot grannen så har man bara gjort bort sig. Jag vet! Men med egen erfarenhet kan jag säga att tankarna ofelbart går åt ett sånt håll. Fast det är rätt långt från tanke till handling...  Det brukar fastna på tankestadiet (som väl är).
Jag tar tillbaka det sa i mitt inlägg i eftermiddags. Det där med att vattna är ingen dum ide! Kolla på min tråd i avdelning Bygga så förstår ni mina just nu rätt upprörda känslor!
skogstroll
07-05-2008, 11:54
Usch vilken korkad granne (som helt uppenbart även är otrevlig). Jag hade nog helt enkelt kört ner nån barriär av nåt slag på min sida så den inte kunde ta över hos mig. Eller planterat nån träd-strypare eller liknande...  Fast onekligen verkar du ha rätten på din sida så det är antagligen bästa sättet att förklara för grannen (när du fått besked från kommun eller liknande) att han inte har rätt till det - om det är så.
Trist historia, och visst är det konstigt att folk inte tänker och vill måna om normalt hyfs och grannsämja? Dessutom kan jag inte begripa varför man vill sätta en syrén så nära muren i vilket fall? Jag hade inte trott att den fick plats att växa ordentligt ens. Vi har precis satt syréner på vår tomt och helt naturligt satte vi dem kanske 60 cm in.
Vi har också haft en lustig liten diskussion med våra grannar. Vi har nyligen byggt hus själva, på en tomt vi köpte inne i ett befintligt gammalt bostadsområde. Vi har följt detaljplanen förutom för en väldigt liten avvikande detalj som vi fick alla grannarnas godkännande för. När så husbygget drog igång och lantmäteriet mätte ut huset på tomten så upptäckte de att grannens förråd och plank står 40 cm in på vår tomt. Detta var såklart lite synd på utrymmet (tomten är inte jättestor, så det blir ändå ett antal kvadratmeter det handlar om) men det var inget vi ville bråka om. Dock tyckte vi att det var lämpligt att ta upp det med grannen, om inte annat för att båda parter skulle veta vad som gällde, ifall ngn skulle få för sig att flytta och sälja eller så. Dessutom så är baksidan på förrådet väldigt fult, det är helt oputsade lecablock, och ett korrigerat plåttak som lutar och rinner av in på vår trädgårdsgång... Deras reaktion var först att "NEJ, det står inte alls på vår tomt". Trots att vi hade papper från lantmäteriet. Sedan fick de väl lite vagt gå med på detta, men meddelade att de inte tänkte lägga en krona på att putsa väggen (vi hade lite försiktigt frågat om de kunde tänka sig det, eller iaf att vi kunde hjälpas åt att göra det). De smög dit och hängde upp en skraltig hängränna för att leda bort vattnet när vi ínte var där, det var allt.
Behöver jag säga att just den grannen inte kommer att bli bjuden på några grillfester?
Gräv ner en rotbarriär, för även om buskarna spretar in hos er går ju det att klippa till en grön vägg. Rötterna kommer att bli ett problem däremot! Syrén rötter är förjäkliga på att ta all näring och allt vatten. En 70 - 80cm djup barriär av stålplåt...sen är ni på säkra sidan och kanske blir den gröna fonden vacker...men du ska nog klippa själv för annars kommer han garanterat trampa ner alla växter han kommer åt... Det är verkligen inte kul med människor som är oresonliga och själviska. De är ju som små barn...MIN SPADE!!! Försök att se det positiva...han kommer inte att ändra sig! En upptrappad konflikt kommer bara att få dig att må sämre, han verkar inte ha något emot konflikter... Lycka till och låt oss veta hur det går..  en kram tror jag att du behöver
emmsing75
08-05-2008, 18:40
Usch, hade börjat läsa denna tråd och förundrats över hur omöjliga vissa folk kan vara och nu verkar det inte bättre än att vi riskerar att hamna i lite samma sits. Våra grannar har planterat en häck precis på tomtgränsen som jag nu fått veta är syrén. Jag älskar iof syrener och hade den stått på en annan plats hade jag inte haft nåt emot om den skulle växa in på vår tomt men nu är den placerad i närheten av vår rabatt som vi satt 40-50 cm från tomtgräns för att kunna gå bakom och växer syrenen in så kommer vi inte kunna göra det. Jag och min man ogillar verkligen konflikter med grannar och brukar försöka vara smidiga. Det som gjort mig och min man så irriterade i detta fall är att dessa grannar (som är relativt nyinflyttade) har gett oss flertalet kommentarer och pikar om hur man bör sköta tomtgränsen eftersom vi tidigare (inte nu längre) haft grenar som växt över på deras sida då den tidigare grannen värnade om insyn och ville att träden skulle stå kvar. ATt "ha nåt som växer precis på tomtgränsen är ju inte så schysst" har vi fått höra tidigare och nu har de gått och satt en syren häck precis på tomtgränsen, eller möjligtvis max 15 cm in. Grannarna är förutom de onödiga pikarna om vår trädgård väldigt trevliga och vi har socialiserat en del så man tycker ju att de kunde säga saker rakt ut och be oss ta ned grenar eller träd istället för att komma med generella pikar som inte går att missuppfattas och man tycker ju absolut att de borde säga nåt innan de planterar en häck på tomtgränsen!
Har inte pratat med grannarna om häcken än, ville först visa att allt är som vanligt och sen fråga hur de tänker sig med häcken för vad jag tror och hoppas är att de helt enkelt inte vet vart tomtgränsen går utan har antagit att den går vid våra relativt nygrävda rabbatter. som går längs med tomten men 50 cm in på vår sida. Hoppas verkligen inte att jag håller på att hamna i samma sits som du, jag känner med dig för fy vad man kan få ont i magen av att riskera grannsämjan, känns ju helt hemskt om man inte ska kunna vara ute på tomten när man vill för att man helt enkelt inte orkar med grannen
Krokodilen
08-05-2008, 19:57
Låter som om er granne är ett typiskt fall av svensk man. För det första tror han att han kan allt av födsel så han tar inte reda på hur en syrénhäck fungerar innan han planterar den. För det andra kan han inte göra fel så han reagerar med att gå i försvarsställning när han känner sig det minsta kritiserad.
Det bästa i en sån situation är att göra som du att inte ge sig ner på grannens nivå. Fortsätt du att hålla dig med schyssta vapen, ingen round-up på natten med andra ord. Nej ta kontakt med kommunen så kan dom kontakta din granne och förklara vad som gäller.
Kilmister
10-05-2008, 00:26
RoundUp till häcken, samtidigt kan du passa på att bjuda hunden på choklad.
MammaMattsson
10-05-2008, 03:28
CITAT (Kilmister @ 10-05-2008, 01:26)  RoundUp till häcken, samtidigt kan du passa på att bjuda hunden på choklad.  Ja. Dyker minsta lilla rotskott upp hos dig, klipp av toppen på det, pensla med rikligt med roundup, så lär sig grannen en läxa...Utan att DU står som anklagad. Beter han sig så, så skall ont med ont bekämpas. ta och behandla ALLA rotskott så, så får vi se hur fina hans syrener är om ett tag... Och, det finns inga bevis eller något att anklaga dig för. Det är OK att ta bort rotskott på egen mark. Så, korkskallen får skylla sig själv. Köp en flaska roundupkoncentrat. Och var beredd med en målarpensel, outspädd roundup skall det vara. Ibland måste man lära folk den hårda vägen. Hänsynslös, okunnig granne, anser jag. Om nu människan skulle fråga varför du tror att den inte tog sig, förtig roundupen, utan säg att det nog var kemin i stenmuren som inte var bra för dem... Att de behöver planteras längre bort...  Om du vänder tig till kommunen, kan det ta år, om de ens bryr sig. Jag hade en granne som bit för bit invaderade min mark, kanske för att jag har störst i området, och att han ville utöka sin hemmagoflbana (!) Så det planterades en häck 2 meter in på min tomt. Jag kontaktade lantmäteriet, som konstaterade övertrampet, och jäklar vad len han blev i truten. Numera sitter det fastgjutna betongpinnar där tomtgränsen går. Om jag vill vara riktigt elak, säger jag att han skall flytta häcken, men än så länge står den kvar. Men, lagligt sett är den min. Punkt. Blir jag sur på honom, vet jag vad jag skall göra, det är något jag tycker är väldigt fräckt, faktiskt.
Har oxå en grannkonflikt pågående, den har hållt på i säkert uppåt 10 år nu. Det löjliga är att det inte ens är vår eller hans mark som det bråkas om, det är marken mellan våra hus, sk "allmäning" som vår vägförening ska sköta.
Denna mark tycker vår granne att han har rätt till, han putsar och fejar på den, klipper gräs osv. Nu har han märkt ut gränsen mellan en väg (vår infart) och grönområdet, gräset, med pinnar, i början var det armeringsjärn, bockade utåt mot vår infart... enl grannen för att ingen ska köra på gräset med bilen (dvs vi när vi backar ut från vår infart) själv parkerar han både båtar och bilar på detta område..
Prata med honom? det går inte...vi har försökt, det resulterade i ett storgräl mitt på vår uppfart...det är några år sedan nu, hans pinnar sitter kvar i marken och vi hälsar inte längre på varandra.
En del är självutnämda patroner som tycker att deras åsikt är lag...
Stå på er mot er granne med syrenerna, ni har ju rätten på er sida. Var alltid lugn och sansad när ni pratar med dom, ge dom ingenting som dom kan spinna vidare på , håll alltid en korrekt ton och artighet. Förhoppningvis dör det ut av sej själv när han märker att syrenerna mår skit av att kalklippas på er sida och att skava mot en mur...
Jill-Ulrika
10-05-2008, 08:39
Det låter inte som någon enkel granne att ha att göra med! Jag tror dessvärre att jag kan känna igen mig i din granne  Å andra sidan är jag inte helt oemottaglig emot tips, idéer och kritik vilket är mitt problem med mina grannar. Drar mig pga det för att gå ut i trädgården när grannen är ute. Samtidigt har jag inte hela bilden med din grannkonflikt klar för mig. Men jag tror det är viktigt att vara tydlig med anledningen till varför man tycker/känner på ett visst sätt. Den andra grannen kanske inte har en aning om att en syrenhäck sprider sig med rotskott och lätt blir ful (enl min åsikt) om man inte sköter den. Tror inte på antydningar osv. Vid det här laget fattar grannen att du inte vill ha syrenhäcken där den är nu behöver grannen nog få veta varför du inte vill ha den där. Pröva att säga som det är att du är rädd att syrenen ska sprida sig till din tomt (det gäller nog att vara supertydlig använd teckenspråk om så krävs;) visa och förklara att det är ett problem för dig eftersom du har såpass begränsat utrymme och du också har dina planer för trädgården. osv. Det är något jag ska försöka göra med vår granne men det är svårt. Mina grannar (nyblivna pensionärer) som bott i området jättelänge (jag är relativt nyinflyttad) De kommer gärna och talar om hur vi ska göra i vår trädgård, de försöker smyga in små förslag och kan ge bitande kritik och jag kan numera sniffa mig till alla former av insmugna förslag och antydningar från deras sida, man kan gott säga att jag blivit allergisk emot dem. De frågar vad vi har satt och dömer sedan ut försöket. Roligt att odla då? INTE. -Clematis nej det har vi aldrig lyckats med här nej det är ingen idé... -Sätter ni potatis nu! Oj det var vågat! -Så ni tror att ni ska få potatis till midsommar (snett leende)... Det lustiga är att vi fått upp potatisarna jättelångt sen dess så. Lite triumfatorisk måste man ju få vara. Efter det har det varit idel smör dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|