Sarasofie
01-05-2008, 13:31
Jag tänkte plantera Klematis i en kruka på altanen och låta den slingra sig upp för en stolpe.
Vad bör jag tänka på vid krukplantering av klematis?
Ska man redan innan man planterar den i krukan vidta några åtgärder för övervintringen?
Om inte - vad gör man med växten och krukan när hösten/vintern kommer?
Tack för hjälpen!
Här är en bra klematis tråd.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=63705Tittade själv i den och ställde liknande frågor för jag ville ha klematis på balkongen
Välj klippgrupp3 som klippes ned på hösten och ställes vid husväggen.
Är ingen expert så spana ordentligt i den bifogade länken
hej
jag tycker att bjuda till dig den här informationer som jag tror att de hjälper dig , de är så mycket men jag tycker om du kan läsa de noga :
1-du kan börja med krukor om cirka 10 liter till alla mina växter. 2-sedan kan du omplantera dem, tex kaprifol till kruka som är på uppskattningsvis 20 liter, 3-3-Klematisarna planterar de i krukor som 36 centimeter i diameter. 4-4- rosens kruka är lika stor som klematisar.
. Däremot brukar jag ställa en större kruka ovanpå kaprifolkrukan, på så sätt avdunstar vattnet i den inte lika snabbt och det ser dessutom fint ut.
det finns också slingerkrasse eller luktärter i. Alla tre växterna kommer sedan att slingra tillsammans på min spalje .
Ett tips: eftersom hinkar ser så trista ut virar jag en sönderklippt bastmatta runt dem och fäster med natursnöre. Det blir faktiskt riktigt fint,
Obs: klematis är härdiga men det är bra att skydda kruka under svårt tid som frost ska du också kan skydda stammen, och det är bra om krukor har håller på botten och om du kan sätta sand och benmjöl på botten.
Lycka till, H:Bassam
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-05-2008, 07:29
Jag har mina clematis in en stor kruka och en i en hemmagjord låda. Under vintern virar jag bubbelplast runt krukorna.
Bassam kan du inte ta bild på din kaprifolkruka? Jag förstår inte riktig vad du menar med en kruka ovanpå den andra......
Elisabeth
[attachment=17746:kaprifol.bmp]