Myrilla
Hej,

Jag är nybliven ägare till ett växthus. Det står väldigt soligt och får ingen naturlig skugga.
Det blir otroligt varmt i det mitt på dan *pust* sweatingbullets.gif

Jag har satt upp lite hyllor på söderväggen och känner att det blir lite jobbigt att ta ner och sätta dit en gardin...
Så jag har funderat lite på skuggpasta. Någon som har erfarenhet av vad som är bäst ur ren skuggsynpunkt??

Går skuggpastan att få bort på ett lätt sätt?

Mvh Anna
ingrids
Det finns skuggpasta som liksom veknar efterhand av solen och regnar bort framåt hösten. Sen finns det sån som man sprutar på ett medel på för att den ska vekna och regna bort (vekna låter inte som rätt ord men jag hoppas du förstår hur jag menar).
Myrilla
CITAT (ingrids @ 01-05-2008, 15:49) *
Det finns skuggpasta som liksom veknar efterhand av solen och regnar bort framåt hösten. Sen finns det sån som man sprutar på ett medel på för att den ska vekna och regna bort (vekna låter inte som rätt ord men jag hoppas du förstår hur jag menar).

Jag har sett att willabgarden har en. Vet du om det är den som försvinner av sig självt?

Mvh Anna
ingrids
Nu chansar jag - de verkar inte sälja ta bort medel utan bara pasta (iallafall vad jag hittar på nätet) så den borde vara av regna bort sorten.
aqualis
Temperatur i växthuset

Hur mäter man ”rätt temperatur”?

Är det lufttemperaturen som gäller för till exempel tomaternas pollen eller vad?

Använder en digital temperaturmätare och det blir ju stor skillnad beroende på hur och var i växthuset man mäter.

Den digitala temperaturmätaren jag använder har en givare för ”ute” och själva mätaren ger värdet ”inne”.
Hänger jag ”ute givaren” solbelyst fritt i huset så får jag 10 grader högre temperatur än om jag lägger den i skugga på betongplattan. Samma med den del som mäter ”inne” får den stå i solljuset så skenar den.

Att det är varmt i växthuset kan jag känna utan termometer, men nu när det är 20 grader ute och alla luckor och dubbeldörren är öppen + golvkanalen så verkar det mest bero på om det kommer en vindpust eller inte.

Växthuset är på drygt 18 kvm och med klar sol så strömmar ca 12 kw in.
Dörr + vädringsluckor har tillsammans arean drygt 3 Kvm. Så snart luften rör sig genom öppningarna med 3 m/s så passerar ju 3,6 kg luft genom huset varje sekund och temperaturen borde således stiga ca 4 grader då ju det behövs 1 kw per grad och kilo.

Hydromaten fungerar förresten som tåget för närvarande. Vilka problem har ni som är missnöjda drabbats av? Är det själva ventilen som krånglat eller vad?

Har litet dropp från spindeln och måste väl skaffa lita vaselin till att täta med, men är det någon som provat med strimlad gängtape? Det borde ju ge permanent och pålitligt resultat.

Med vänlig hälsning

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon