Full version: Rosor bland stenar
Helena N
Hej!

Jag har samlat några större stenar vid en uteplats i trädgården. Den största stenen är nog närmare 1 m hög och bred och så ligger det 4-5 stenar till som är något mindre. Jag har en idé om att plantera växter mellan dessa stenar som får klänga över stenarna, och då gärna rosor. Min fråga till Er är vilken typ av ros ni tror jag ska välja. Funderar förstås på klätterrosor men är rädd att de blir för stora och otympliga eftersom de inte får så mycket att klättra på uppåt. Kanske är buskrosor bättre. Vad tror ni?

Helena
ingrids
Klätterrosor har inga problem att sträcka ut sig på marken och över sten blir jättesnyggt! Jag skulle absolut satsa på en kätterros om jag var du smile.gif
Helena N
Okej, då blir det nog klätterrosor då, då är bara frågan vilken sort? Bor i zon 2-3 och vill ha tåliga sorter för mitt klimat. Färg från cremevitt till aprikos, koppar, varma färger alltså, inte rosaröda. Någon som har ett bra förslag? Jag har tittat på honungsrosor som jag tycker är så fina men då finns det väl ändå risk att de blir för stora? Dessutom skulle jag gärna vilja ha lite längre blomning än de verkar ha. Det finns ju så otroligt många sorter så det är svårt att välja, men ni som har sett dem "live" kanske kan tipsa om någon fin sort.
ingrids
Varför inte Alchemyst - den går i nästan alla de färger du vill ha smile.gif
Helena N
Tack ingrids för tips! Alchymist kan jag definitivt tänka mig. Men då passar jag på att fråga om Ghislaine de Féligonde jämfört med Alchymist. Har sett att GdF står som buskros men att den även kan klättra. Skulle inte den kunna passa mellan mina stenar då? Jag har väl egentligen tänkt mig att ha några olika sorter, så det ena behöver väl kanske inte utesluta det andra. Så vad tror ni om att blanda dessa två och kanske ytterligare någon sort?
renate
Båda förslag verkar bra,jag har ingen erfarenhet av dessa rosor planterade Alchemyst förra hösten och Ghislaine de Feligonde köpte jag nyligen,hon är hemlös än.Båda kan du ha i din zon.
Jag tror också att honungsrosen blir för stor för ditt ändomål,hon passar bättre att klättra i ett träd.
Helenavborg
Alchymist bildar långa (2-3 m) grova, styva skott och passar inte som kryp/klätterros. Däremot går GdF bra.
Helena N
Tack för tipsen! Ska iväg och titta hos den lokala handlaren i dag, får se om det blir några inköp att rapportera.
Helena N
Det blev fyra sorter. Ghislaine de Féligonde var det enda jag bestämt mig för på förhand. Sedan blev det Linnaeus, White Nights och Emelie. Emelie var en ny sorts klätteros (föll för laxrosa blommor med gult i) som de i butiken inte heller visste så mycket om, så det kan ju bli spännande. Jag tänker att jag får väl helt enkelt flytta runt dem lite om det visar sig att de inte passar där jag tänkt sätta dem. Linnaeus är ju betydligt mindre till växten än de övriga men den ska få stå lite framför de andra har jag tänkt. Är det någon som har någon erfarenhet av White Nights, i så fall, tror ni att den funkar i mitt arrengemang bland stenarna? Annars kan jag ju alltid sätta den vid staketet vid tomtgränsen tänkte jag så den ska nog komma till användning. Vad tror ni som känner till den?
Helena N
Hittade Emelie på Allt om trädgårds roslista så den var väl kanske inte så ny i alla fall. Någon som har någon erfarenhet av denna? 300 cm ska den bli enligt listan. Frågan är om den går att ha bland stenar, lite krypande så där, eller om den kanske blir otymplig... Någon som tror något om detta?
Helenavborg
VAR finns din lokala handlare? Emelie är inte lätt att få tag på, har sökt den länge. Den är en s.k. sport av Leverkusen som uppkom i Norge och där finns den till salu men jag har inte hittat den här. Tror du din handlare kan skicka ett ex. mot postförskott?
White Nights har jag inten erfarenhet av, tyvärr.
Helena N
Lindkvists trädgårdscenter i Hökåsen, Västerås. Tillhör kedjan BoGrönt. Emelie är nog ny sort för dem eftersom den finns inte med på deras växtlexikonsidor där alla sorter annars finns samlade. Jag har ingen aning om de skickar växter men gå in på www.bogront.se och leta upp kontaktuppgifterna så kan du väl höra med dem. Emelie är en riktigt taggig skapelse kan jag berätta...
Helenavborg
Tack för upplysningen! Jag kommer att passera Västerås på väg till Stockholm snart så jag kan vika av och inhandla rosen då. Jippii!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon