Full version: Vit malört
Myrilla
Hej,

Jag satte 3 plantor av vit/silver malört förra sommaren och nu i år kommer den precis överallt. Den växer i andra plantor på hur många ställen som helst. Har försökt plocka bort dem men får inte med mig revorna. Den revar ju värre än mynta! ranting.gif
Nån som har/haft samma problem? Känns som om jag gjort bort mig alldeles när jag satte dessa växterna...

De är ju dock väldigt vackra när det väver in bland andra växter, fast förkastligt när de tar över...

Mvh Anna
tettan
yapp, har det precis som du, men jag krukar upp dem ännu så länge och planterar ut på andra ställen, tycker den är väldigt vacker tillsammans med andra växter

vill du bli av med den så gräv upp eländet eller sätt någon sorts rotspärr runt den. det tänker jag göra när jag är nöjd sedan

tettan
Myrilla
Ja, den är ju så himla fin, men vilket monster till att växa.
Det är bara att inse.... jag får tillbringa några timmar i rabatten och gräva upp revor. Den har ju trasslat in sig i andra plantor.
Sen blir det plantering i hink utan botten.
Tack för ditt svar smile.gif

Mvh Anna
Rosmarin
Det är en jättevacker växt, men som sagt... man måste hålla ett öga på "tillökningen" väldigt ofta och rensa bort regelbundet. Det går ganska lätt när nykomlingarna fortfarande är väldigt små. Men det är nog ett bra sätt som du skriver att plantera i en bottenlös hink.
noora
Jag märkte snabbt att både vitmalört och romersk malört revar. Vitmalörten fick flytta på en gång och den romerska malörten flyttade jag för någon månad sedan. Nu står de i en avskild rabatt tillsammans med blodnäva och en tistel av nåt slag, så där får de reva bäst de vill.
Eva B zon 5
Ja, visst är dom vackra och dekorativa. Sätt i hink eller stor kruka men ta för Guds skull inte bort hela botten på hinken. Då har du malört lite var stans i rabatten om ett par år igen. Skär ut hål med en vass kniv så det blir dränering, det räcker. Dom små rötterna letar sig obönhörligen ut i omgivningen om du har en bottenlös hink. Gjorde detta misstag för några år sen, men nu bor dom i vanliga stora plastkrukor, såna man köper buskar el. dyligt i och det fungerar jättebra. I dom finns det redan hål så det räcker.
Lycka till
Eva B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon