carro_line
Någon som vet vart man kan köpa några av de här växterna i stockholm?
Blir mycket glad för alla svar=).

Dvärgmandel Prunus tenella
Dvärgkörsbär Prunus nipponica Ruby
Pelarkörsbärsträd
Prydnadskörsbär

Mvh Caroline
ingrids
Det finns säkert andra ställen i Stockholm som säljer de sorterna - Zetas har de alldelses säkert (fanns i deras lista) och om jag bodde 40 mil närmare skulle jag fara dit bara för att de har så mycke och så snyggt. smile.gif
Fenja
Hej och välkommen hit! Gulasidorna på Eniro.se borde väl vara till hjälp. Sök på handelsträdgård, plantskola till exempel. Kolla också länken trädgårdssiter på Odlas första sida.
Mvh
Fenja
carro_line
Å tack för svaren! Nu hittar jag det jag söker=). Men jag undrar också hur man räknar ut i vilken zon man bor på?
Mvh
Caroline
ingrids
Det här med zon är trassligt - du börjar med att titta på zonkartan
Sedan finns det omständigheter du får plus och minuspoäng av som kan ändra din zon ett till två steg upp eller ner. Stenar, skyddande murar och vatten kan ge delar av din trädgård en varmare zon, sänkor och utsatt läge är bland de saker som ger delar av din trädgård en kallare zon.
Jag har för mig att allt om trädgård haft en artikel om detta det senaste halvåret, och boken Odla exotiskt har bra trix för att förbättra trädgårdsklimatet. Då kan du ju också läsa dig till om du redan har bra förutsättningar.
carro_line
Jaha.. Jag trodde att det mest hade att göra med solläget... Men det har väl också en stor del? Jag har sol från att den går upp till ca kl 16.00. Hur påverkar det zonen tror du? Enligt kartan bor jag i zon III.

CITAT (Fenja @ 01-05-2008, 17:11) *
Hej och välkommen hit! Gulasidorna på Eniro.se borde väl vara till hjälp. Sök på handelsträdgård, plantskola till exempel. Kolla också länken trädgårdssiter på Odlas första sida.
Mvh
Fenja

Tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan köpa de växterna i stort sett överallt det är inga ovanliga växter. Buskar, träd häckväxter och dyl. är dock ofta beställningsvara många av dem funkar inte så bra att förvara någon längre tid i trädgårdsbutiken utan de ska hem till kunden så snabbt som möjligt. Beställer man kan man ofta även beställa olika storlekar, ju större växt desto högre pris.
ingrids
Nja, zon är liksom inte solrelaterat på det sättet - det handlar mer om att överleva vinterna och hinna blomma eller sätta frukt innan frosten slår till. Det är därför zon i första hand gäller träd och buskar, perenner ges ibland zon på samma sätt men betecknas egentligen A-C. A är överlever hela landet galant, B överlever i stora delar av landet om det inte är alldeles uselt och C behöver fjäsk endera i form av varmare vintrar, begränsat med barfrost innan snön, superb dränering eller något annat småbökigt.
Att du har minst åtta timmars sol på sommaren gör att du kan odla solälskande växter och bör vara lite mer försiktig med skuggälskande plantor som kan bli solbrända.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon