Full version: Fresia
UNL
Hej!
Mitt inlägg nedan blev bra med bara ett hej.

Nu till min egentliga fråga.
Jag har köpt lökar av bla fresia och detta är jag helt ny på.
Jag bor i zon 6 och vi har varmt nu men törst inte rikgit lita på vårvärmen än.
Ska jag förkultivera lökarna inne några veckor eller kan jag lika gärna vänta några veckor och sedan
sätta ut dem i rabatten?
Dessa lökar bör jag ta upp i höst va om jag vill behålla blommorna till nästa år?
Hur förvaras de, svalt och torrt? Ska de vara inlindade i något?
Jag har beställt dem via denna sida och på påsen står att de ska planerat med 45 cm mellanrum. Det verkar väldigt långt.
Breder de ut sig så mycket?
Om de ska ha 45 cm mellan sig och det är ca 10 lökar, det bir ju hela rabatten, minst.
Jag vill gärna ha dem lite i e klunga med högre blommor bakom.
Ska de verkligen ha 45 cm mellanrum?

Alla tips tas tacksamt emot.
Detta med rabatt är roligt när man är ny och jag får prova mig fram. Nästa år vill jag kanske ha mina blommor på helst andra ställen.

/Kika
ingrids
Jag skulle nog förodla i en lagom ful och stor plastkruka, tätare än det står på påsen och gräva ner hela krukan, gräva upp och låta torka till på hösten innan jag ställde hela alltet mörkt och svalt. Dahliaknölar har jag inget emot att gräva upp och separatförvara men freesior är så ynkligt små knölar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon