moksa108
Idag såg jag att mina Bolivian Rainbow är täckta med en massa små "knottror" under bladen. Det ser inte speciellt bra ut. Vet någon vad detta är och om jag borde gör något åt det? Jag har försökt skrapa på knottrorna för att se om det kanske eventuellt är ohyra, men det verkar snarare som att det hör till plantan.
Åsa, mälardalen zon 2
Inget att oroa sig för det är ödem, beror på lite för ojämna växtförhållanden = det är högt vattentryck i växten men av någon anledning är klyvöppningarna stängda och överflödigt vatten kan inte komma ut = cellerna sprängs och man får ödem på bladen. Vissa växter är mer känsliga än andra och det brukar främst uppträda vår-tidig sommar. Detta är inget som skadar växten nämnvärt och det brukar försvinna när sommaren kommer.
moksa108
Tack för ditt snabba svar! Vilken tur att det inte är något farligt. Kanske har det att göra med att plantorna fläktas 24/7?
Österläge
Jag skulle precis skriva ett inlägg om att en av mina chiliplantor har nåt liknande, lägger in en bild - visst ser det ut att vara samma sak? Inget farligt alltså? Skönt! tongue.gif

[attachment=17653:chili_m_prickar.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon