Johanna O
Hej!
Vilka olika djurspillningar kan man egentligen använda som gödsel i trädgården?
Lite ovanligt kanske, men vi har rätt mycket spillning från hjort här och tanken slog mej om man kunde använda den som gödning?
Vad tror ni? Kan den innehålla nåt bra? Kan det va dåligt på nåt vis....

Mvh
Johanna
ingrids
Kan inte tänka mig något annat än att gödsel är gödsel - de är ju också växtätare. Det är väl mest att den tenderar att vara mer som jättepellets vilke är lite udda. Mitt råd skulle vara att endera göra en hög och låta den brinna/multna lite eller lösa upp till gödselvatten.
Måste erkänna att jag gillar tanken på hjortgödning smile.gif
KURT
Gödsel från alla djur fungerar, man har djuret gått inomhus så är den bara mycket näringsrikare eftersom den då också innehåller urin.
Fågelvägen
Älgspillning har jag hört är det bästa man kan bjuda sina rhododendron på. Antar att hjortspillning är lika bra. Men den ska kanske inte läggas alldeles färsk vid rötterna, utan en bit ifrån??? Låta daggmaskarna sköta fördelningen?
Säkrast är väl att varva in hjortspillningen i en lövkompost och använda den ett år senare.

PS. Min moster fick kamelgödsel från en djurpark. Hennes trädgård blomstrade!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon