Full version: Krydd-Tagetes
orkidé
Hej. Jag har sått inomhus krydd-tagetes och de har växt bra. Jag har den på inglasad balkong.
Nu är min fråga vad använder man den till för rätter, och är det både blad och blommor man använder?
När man tar på bladen så blir det en stark citrondoft.
Hälsningar Orkidé
Rosmarin
Låter spännande! Jag har aldrig hört talas om kryddtagetes innan. Har du någon bild?Däremot kan man ju använda kronbladen till vanliga tagetes i sallader etc. Väldigt dekorativt!
BeaW
Bara en tanke... men jag har heller aldrig provat denna, men jag har nog läst om den någonstans.
Men varför inte i sockerkaka eller åteminstone i nån glasyr på sockerkaka?

Prova dig fram och redovisa dina resultat i receptforumet!
orkidé
Tack snälla ni för svaren.
Jag ska ta kort på dem när de blommar. Upptäckte att de har fullt med små, små knoppar och med den här farten som de har vuxit så kommer de nog blomma snart. smile.gif
Rosmarin
Vad roligt! Vill gärna se foton av blommorna!

Lillja
De är jättefina, hade de i stora krukor på altan, har små
gula blommer i massor, luktar gott gör de också men tyvärr
så gjorde jag inget av dem.
orkidé
Hej nu blommar min kryddtagetes för fullt men fortfarande har jag inte använt dem i mat eller bak.
Jag smakar av ett blad när jag vattnar dem och de är goda men vet inte hur jag ska tillaga dem.
Hoppas att bilden på dem kommer med.
Kram till er alla
ingrid fuxwall
Hade dessa för ett antal år sedan men tyvärr gjorde jag inget med dem - njöt bara av deras blotta närvaro
Harvey
Jag odlar två olika färger iår, men mera för att jag gillar att det blir stora kuddar med massa småblommor än för att äta, däremot har jag blivit serverad tagetesblommor i sallad, det är ju snyggt. Blommor i drinkar/bål är ju dekorativt oxå.
Rosmarin
Tack för fotot! Tagetes ÄR vackra blommor att lägga i en sallad eller i en bål som föregående talare säger. Eller att dekorera en chokladkaka med - det blir magnifikt. I en fruktsallad... Det är inte idéerna som saknas smile.gif !!!
Eva i Västerås
Jag brukar alltid ha kryddtagetes, Golden Gem.
Den blommar så vackert. Hela sommaren är den helt översållad av guldgula, doftande små tagetesblommor.

Men jag har inte heller kommit på vad jag skulle ha bladen till.
Men i sommar ska jag nog prova med att hacka ner lite tillsammans med vitlöksblad, persilja och oregano i en god vinägerdressing till en fin sommarsallad. Potatissallad, kanske?
orkidé
CITAT (Eva i Västerås @ 28-05-2008, 08:01) *
Jag brukar alltid ha kryddtagetes, Golden Gem.
Den blommar så vackert. Hela sommaren är den helt översållad av guldgula, doftande små tagetesblommor.

Men jag har inte heller kommit på vad jag skulle ha bladen till.
Men i sommar ska jag nog prova med att hacka ner lite tillsammans med vitlöksblad, persilja och oregano i en god vinägerdressing till en fin sommarsallad. Potatissallad, kanske?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon