Maggan H
01-05-2008, 18:03
Hade inte kameran med. Det är en grenad planta, pålrot, växer i förvildad trädgård. Fanns även några plantor inne hos grannen, som jag inte såg till och inte kunde fråga, han visste nog inte det ändå.
Det som är lila och som blommar hos mig och är självsått just nu är Judaspenningen.Lunaria annua
Maggan H
02-05-2008, 09:37
JA! Det är den! Tack! Är det ett mer eller mindre ogräs vad gäller spridning eller kan det vara värt att odla som rabattväxt?
jag har för mig att den bara sprider sig med fröna De vita papperspengarna som fröna ligger i och som blåser lite hit och dit och gror. Jag har "fått" mina från någon granne. Så mina är rätt nya i min trädgård. det finns säkert andra som vet bättre.
Eva 33c
02-05-2008, 18:38
Det är en bienn, två-årig växt. Så den planta som har blommat lever inte vidare.Den sprider sig alltså med frö som nina säger, första året en bladrosett och nästa blommor. Precis som fingerborgsblomman, digitalis purpurea. Om man vet hur bladrosetten ser ut (det gör inte jag för jag har inte odlat den själv..) så kan man nog ta rätt på plantor och sätta dem där man vill ha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.