Hej, jag såg på Sommartorpets förra säsong att de anlade en köksträdgård genom att slå ner armeringsjärn. Därefter satte de dit en ramp av virke.
men en fråga jag har, kan man låta bli att ta bort allt gräs och ogräs innan man anlägger denna låda? Jag tror de lade dit något som heter TÄCKVÄV och sa att den stänger ute allt ogräs. Men kan man inte då lägga dit den direkt, utan att ta bort allt gräs? Därefter bygga lådan?
När på året ska man lägga sk täckväv för att döda det som ligger under?
Tacksam för svar.
Mia
Hannele
19-08-2003, 09:30
Gamla dagstidningar kan man också använda, förmulltnar sedan.
Läs mer i Avdelning Pallkrageklubben.
Kerstin i Malmö
19-08-2003, 09:52
Visst går det bra att odla bara i lådor med markduk under men varför inte göra det "ordentligt" så du även kan odla sådant med större rotsystem...
Visst, det är ofta ett jättejobb i början om jorden är full av ogräs men faktum är att det kommer ju nytt ogräs även i en pallkrage... Sedan gäller det ju också att ta reda på vad för slags ogräs det är, rotogräs eller ettårigt...
Nu sägs detta av en som verkligen älskar sin köksträdgård och lägger mycket tid där men i alla fall. Man får faktiskt inget grattis och i det här fallet kan det behövas lite jobb för att sedan bli rikligt belönad...
I mitt album kan du se hur min köksträdgård ser ut och det ligger många, många timmar bakom men sedan det väl är klart så är det inte bara till nytta för magen utan även ett smycke att titta på!
Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.