Bea_Skåne
01-05-2008, 19:15
Hej alla!
Jag läste en artikel för mycket länge sedan om ett par som hade odlat ingefära i sitt växthus. Men jag minns inte hur de hade gjort....
Någon som har testat?
/Bea
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2008, 21:11
Inga problem att odla ingefära. Förkultivering inomhus (köpta knölar från matbutiken) runt april det tar ganska många veckor innan de rotar sig. När det blir varmt planterar man ut plantorna i stora svarta hinkar (ingefära vill ha det riktigt varmt och gott). Hinkarna ställer man varmt, det behöver inte vara i växthus utan en varm alta/balkong el. liknande funkar det med. (på samma sätt odlar man kunchi/krachi och gurkmeja även där köpeknölar hittas ofta i asiatiska butiker)
Rosmarin
02-05-2008, 08:36
Detta skulle jag också vilja prova! Hur lång tid tar det mellan plantering och skörd på ett ungefär? Vill de ha mycket vatten eller väldränerat?
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2008, 09:18
Det tar ganska lång tid från plantering till skörd, om man planterar ut en bit in i juni skördar man runt sept-okt, jag brukar bara lyfta in hinken när det blir riskt för frost så kan man skörda knölar efter hand som man behöver dem. Skötseln under sommaren är samma skötsel man ger sommarblommorna = regelbunden vattning och gödning, man kan låta växten torka upp lätt mellan vattningarna.
Rosmarin
02-05-2008, 11:50
Tack så mycket Åsa!!!
Det finns många sorters ingefära och vissa ger vääääldigt vackra blommor!
Är alla ätbara eller endast Zingiber officinale?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.