emmsing75
01-05-2008, 20:47
I år har jag tänkt odla squash i pallkragar men är lite osäker på hur många man ska sätta i varje. Kan man ha två i varje krage (de är 2 kragar djupa) eller bör man inte ha mer än en squash planta per krage? Sen så är jag lite inne på att odla gurkor i kragar också men funkar det eller måste alla gurkor bo i "växthus"? En liten glad nyhet: förra året satte vi två sparrisplantor i kragar men trodde sen att de dött eftersom det inte kom upp nåt på våren men idag hittade vi två stora sparrisar som stack upp! Tänkt att man kan bli så glad av lite sparris...
Visst kan du odla gurka i pallkrage, det är ju enkelt att fixa "växthusklimat" genom att sätta väv över. Västeråsgurka går dessutom ännu lättare och även de kan man äta som slanggurka. Squash tar ju ganska stor plats, så det går kanske bara en planta i en pallkrage. Samma gäller gurka.
Hej!
jag brukar ha två squashplantor i pallkrage men 3 st kragar,sen finns det ju slanguka som man kan odla ut.Jag bor i zon 3-4 och jag får mycke både gurka och squash.
Veronica66
02-05-2008, 21:03
Hejsan!
Jag odlar både squash och gurka i pallkrage, 2 plantor av varje i 2 kragars höjd. Det har blivit så mycket att jag har fått ge bort för att grönsakerna inte skulle bli förstörda.
MVH/Veronica
emmsing75
07-05-2008, 21:02
Vad tror ni om att ha en squash planta och en gurkplanta i samma pallkrage, kan det funka eller brukar de vilja ha olika typer av jord eller att de av nån anledning inte trivs ihop. Får jag inte höra nåt negativt om den kombinationen sätter jag nog de två ihop och hoppas att det blir bra och tillräcklig skörd. Tack för svaren hitills!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.