Full version: Detektivarbete :-)
Bokmärkt
Nu undrar jag över lite växter igen (och en insekt)... Responsen sist var fantastisk och jag fick svar på alla mina frågor. Kom ihåg som sagt, jag är nybörjare inom området och vissa av växterna är säkert väldigt vanliga. :-)

Jag tror att den vita miniblomman kan vara en trampnarv och det rosa/gröna trädet kan vara en tibast (giftig va?). De lila blommorna misstänker jag är någon slags viva? Men rätta mig gärna om jag har fel!
stennie
Den lilla baggen är en liljebagge och den kommer att äta upp dina fina kungsängsliljor ( bild nr 3) om du inte dödar dom!
Bokmärkt
Åh nej!!! Och jag tror jag hittade den i samma rabatt som liljorna dessutom! :-(
Hur tar man kål på den (dum fråga...)?
Bokmärkt
Mamma mia. Jag har läst på om liljebaggarna nu och sådana vill jag verkligen inte ha i min trädgård. Får gå på jakt imorgon! Bästa sättet var visst att trampa ihjäl dem (mot hårt underlag) eller tränka dem i t-sprit (usch).
retrieva
Den sista bilden är en violviva (krypviva)
*Stintan*
Ja 1 är tibast
2 liljebagge (Plocka bort plocka bort o döööda)
3 Kungsängslilja
4 ?
5 viva
Bokmärkt
Tusen tack snälla detektiver! :-)
Solstorm
Liljebaggarna ska man försöka fånga i handen. Om de ramlar av växten ner på marken så brukar de ramla på rygg och är svåra att upptäcka.
trädgårds-nina
Hej!
Kolla även efter liljebaggens ägg! De är knallorangea och ca 1x3mm, brukar sitta under bladen och några tillsammans. Mosa dem för annars kommer det äckliga larver o äter upp blad o blommor senare! De lämnar dessutom ett äckligt bajs efter sig som blir otrevligt och fult.
Lycka till!
zaaritha
1=tibast
2=liljebagge
3=kungsängslilja
4=?
5= viva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon