Först en fråga. Hur mycket gick akvarellerna för på Antikdeckarna?
Fick avbryta när det var som mest spännande för två rådjur kom spatserande på gården.
Je gatt ut å räme atém. För tulpanerna har kommit upp några centimeter. När jag kom in så var auktionen över.
Så var det fiskedrag så det blev ny paus.
Är gräsänkling. Eva är i England och körar. Trädgårdsstädning i går. Superb middag i ensamheten med röding på Jämtlandsvis och duchesspotatis. En god inlagd sill till förrätt. I dag blev det finmalda älgfärsbiffar med fetaost uppepå. Mager gräddsås till.
Nu växer det i trädgården. Krokusen blommar för fullt. Narsicerna slår snart ut. De spirar så att det prasslar i rabatterna. Göralistan håller inte. Det går alldeles för fort. Tog vilodag i dag fast jag skulle jobbat dubbelt upp.
Jag har vandrat runt minst tre varv i trädgården och varje gång har jag noterat något nytt som varit positivt. Det behövs för sordj-na har spolierat mycket. Underligt att vresrosorna lämnats i fred i år.
Hittar inte batteriladdaren till kameran så jag har inga bilder. Sorkhål och sorkgångar överallt i grönområdena. Dessutom i rabatterna. Pionerna har tack och lov klarat sig bra. De flesta rosor också och jag tror inte att de käkat några rötter.
Hälften av björkarna håller på att spricka ut. Och rosorna hinner jag inte klippa förrän nästa vecka. Med undantag av de som blommar på fjolårsskotten så bekymrar jag mig inte för sorkgnagen. Hälften av Evas nästan 2 kilo scilla har stulits av någon. Det såg vi redan tidigt i höstas. Men hon blir inte utan. Jättestäppliljan är på väg upp. Hostor ser det tyvärr ut som om sorken har gett sig på. Den lilla tjäle vi hade försvann illa kvickt.
Den dubbla vitsippan från Hannelotte är på gång och de vilda runt omkring är också på väg. En och annan blåsippa har visat sig. Lundvivor är tyvärr toppenkäk för sork. Av ett tiotal halvmetersruggar vid växthuset är det bara en som klarat sig någorlunda. Hoppas rötterna på de andra överlevt sorkangreppen.
Rådjuren har ställt till en del med toppknipsning sedan snösmältningen kommit igång. Får eskalera jakten i höst.
Till råga på allt så håller som vanligt kajor på att flytta in i vår skorsten. Blir att hålla soveljärnet tillgänglig några dagar. De är dåliga på att betala hyra.
Annars är det fridfullt vårlugn här i Överböle. Väderapporten medger några dagars vår till innan sommarn kommer. Växthuset har inte gått under 5° senaste veckan och då har jag inte ackumulerat värme i vattentunnorna än.
Och stolt är jag. Meconnpsis betonicifoliafröna har inte bara grott utan växt till sig så de går att omskola. Alla tidigare försök har bara lett till en eller två överlevande groddar. Dessutom är en köpt och två hemsådda jättestora i Evas blå flod.
Nu har jag tröttat er med massor av hemmaintryck men det är ju så himla skönt att våren har kommit.
Mae råkes