rådjurssäkra växter
02-05-2008, 07:38
Hej,
Jag har lagt stor kullersten (ca25x25) över en area i bågar och få då utrymme mellan stenarna som jag tänkt förse med någon lämplig växt för att slippa ogräs. Backtimjan är ett alternativ som man både kan gå på och den ogillas av rådjur.
Finns det kanske någon som har förslag på andra alternativ?
Tack på förhand!
[attachment=17642:Pal.jpg][attachment=17641:Kol.jpg]
BAda bilder till Gåsörten
Hej
Jag vill skicka till dig några växter som passar den ärande och du vet att många av rådjuren tycker inte kryddor lukt:
1 kotula gällande namn för Cotula coronopifolia, kotula (Asteraceae) Marken är på hösten gul av Kotula en mycket rar växt, ser ut som
en kamomill som tappat kronbladen.
2 Taklök,
3 Sedum
4 Murreva 10 cm blommar hela sommaren.
5 Trampnarv
6 Gåsörten Kan växa i mycket torra och magra förhållanden, trots att den egentligen gillar våtmark. Har den torrt och magert blir bladen centimeterstora och platt liggande mot marken. Har den bra förhållanden kan den bli mer än 1 dm hög med lite vajande blad. Gåsörten tål att köras över med traktor ett par gånger om dagen, så nog tål den cyklar och fötter också. Den gör som blomstren i gräsmattan - hukar och anpassar sig.
7 bronskotula, Mycket vacker med silvrig blad undersida och gula blommor. Tål att köras över med traktor ett par gånger om dagen. Iallafall på varv...
Lycka till, H:Bassam
Hej
Jag vill säga du kan använda Användning. Namnsorten trampnarv ('Hortensis') odlas ibland som stenpartiväxt eller som trampväxt mellan plattor.
Lycka till, H: Bassam