Fru Frö
Något mystiskt ser med några av mina pelargoner - blomman producerar blomknoppar som torkar och slår då följaktligen inte ut -cry-.gif . Vad är felet?

Får de för lite vatten/näring????

Bassam
Hej
Jag vill säga att som de haft inte tillräckligt för att knoppar ska gå vidare, så växten orkar inte hjälpa knopparna öppna, och det är naturligt. Jag menar det är sol brist.
Lycka till, H: Bassam
Lemonne

Vad är det för slags pelargoner?

Jag tror inte det är solbrist, min Engelska pelargon beter sig likadant och den har det antingen för trångt eller för torrt. Kanske för varmt...
Fru Frö
Ja solbrist kan nog uteslutas, möjligen då att det blir för varmt vissa dagar.... För torrt undrar jag, de ska ju torka upp mellan vattningarna...?

Jag har ingen engelsk pelargon, och har ej varit så nogrann att jag noterat vilken sort det var heller som blev brun blush.gif men jag har ju alla i samma läge......

Jag ska göra nogrannare iaktalgelser och se om jag kommer fram till något blink.gif blink.gif
Fenja
Är det nyinköpta pelargoner så är det säkert hårddrivna i växthus där de har optimala växtförutsättningar. De får en chock och knopparna torkar när man tar hem dem till torr inomhus miljö helt enkelt.
Är krukkorna fulla med rötter så skär en kryss i botten av rotmassan och kruka om dem i några nummer större krukor så kommer de att repa sig snabbt och skjuta nya knoppar snart!
Mvh
Fenja
DUBONET
HEJ

Låt mig börja med att säga att engelsk pelargon och deras skötsel är helt annorlunda en mot andra pelargonier vill ha ljus men inte direkt solljus bladen kan då bli sveda
temperatur sommar 20-24 grader vinter 10-15 grader vattnas noga får ej torka ut
näring sparsam mängd ej för mycke då detta hämnar blomningen tar sin tid att ställa om sig kan då uppföra sig som du beskriver när man vant sig vid växten är den lätt att sköta vill du veta mer skriv

lycka till M.V.H JOHNNY
Lemonne
CITAT (DUBONET @ 05-05-2008, 15:29) *
HEJ

Låt mig börja med att säga att engelsk pelargon och deras skötsel är helt annorlunda en mot andra pelargonier vill ha ljus men inte direkt solljus bladen kan då bli sveda
temperatur sommar 20-24 grader vinter 10-15 grader vattnas noga får ej torka ut
näring sparsam mängd ej för mycke då detta hämnar blomningen tar sin tid att ställa om sig kan då uppföra sig som du beskriver när man vant sig vid växten är den lätt att sköta vill du veta mer skriv

lycka till M.V.H JOHNNY

Det var jag och inte TS som hade en Engelsk pelargon wub.gif
Suz
Jag har samma problem men två av mina nya vita pellisar. (vit Mårbacka)
De är omplanterade, står ljust ute på altanen, kanske inte direkt i solen dock.
Menar ni att jag ska ställa dem bättre?
aldo
Pelargoner vill ha mycket näring oxå blomma.gif
Lemonne

Jag planterade om min engelska pelargon i en större kruka - nu är den vackrare än någonsin! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon