Sommartorparn
Innanför en syrenhäck som har hunnit bli ca 1,5 meter hög vill jag sätta andra buskar, dels för att få lite mera utspridd blomning dels få ett stabilare stopp mot vinden.

Jag tänker mig ett par paradisbuskar, ett par doftschersminer, kanske något gullregn och någon benved. På vilket avstånd från syrénhäcken bör dessa sättas? På vilket avstånd från varandra? Min tanke är att dom inte ska växa så tätt så att det blir som en häck innanför häcken, utan dom ska stå som fristående buskar innanför häck. Det ska också finnas tillräckligt mycket utrymme emellan så att syrenen kan få den bredd den vill ha.

Finns det fler förslag på buskar som skulle kunna passa? Det rör sig om en sträcka på ca 15 meter.
ingrids
som det så vackert heter - planterinsavståndet anpassas till buskarnas slutliga storlek. Hur mycket kommer din syrenhäck att breda ut sig på bredden när den fått den storlek den vill ha? Vad står det om sorten?
Jag skulle nog lägga till någon formstark ickeblommande buske också - typ klottuja eller idegran.
Kanske bryta av med någon mörbladig buske - den nya rödbladiga flädern låter hur snygg som helst.
Sommartorparn
CITAT (ingrids @ 02-05-2008, 11:02) *
som det så vackert heter - planterinsavståndet anpassas till buskarnas slutliga storlek. Hur mycket kommer din syrenhäck att breda ut sig på bredden när den fått den storlek den vill ha? Vad står det om sorten?

Det står ingenting på syrenplantorna angående slutlig bredd eftersom det är rotskott jag grävt upp av vanlig bondsyren. Så det är därför jag ställer frågan. Jag vet inte heller hur breda paradispbuskar, schersminer eller gullregn blir.

Tack för dina förslag. Klottuja passar inte i stilen som ska vara gammeldags o vildvuxen med maximal blomning. Möjligtvis idegran, ska fundera på saken. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon