Full version: Ledsen fuchsia
Gitsan
Undrar om min fuchsia råkat ut för nåon ohyra. Det är en stickling, köpt i februari, som inte vill växa till sig. Den ser ledsen ut och det har blivit som små kalkaktiga vita "stenar" i jorden.
Någon som vet vad detta kan vara och om jag kan komma till rätta med det?
Funderar på om det är kalk, men det konstiga är att det bara är denna planta som har reagerat så här och där jorden ser ut så.
nina L
Gissar lite bara. Kan det möjligen vara oförmultnade växtdelar som har en nerbrytar svamp runt sig? eller är det vitt rakt igenom klumparna?
Christer i Falköping
Är inte det där perlit eller är det vermikulit det heter? Tror inte det är det som stör. Hur vattnar du? Inte för mycket vatten, då blir de ledsna. Ljusförhållanden? Kanske står den för mörkt? Eller en kombination av bägge?
Christer.
Bassam
Hej
jag vill skriver den här informationen kanske hjälpa dig:
chocken för att komma ut i det starka solskenet och ev. har det blåst också så jorden blev för kall, då det bara var 9 grader. Ta in dem igen och ha dem lite skuggade, så kanske kommer det gröna blad igen.
Pelargonerna är rätt tuffa, så de kan mycket väl klara sig.
Lycka till, H: Bassam
oakpine
Tycker som Christer att det vita ser ut som perlit. Jag tycker det är lättare att få fuchsiasticklingarna att trivas i plastkrukor, lerkrukorna torkar ut mycket snabbare. Men om du har alla dina fuchsior i lerkrukor och bara den här mår dåligt, så beror det inte på det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon