Lasse Lasse Liten
Mina föräldrar har en häck som är tät och frodig och just nu blommar med många små, vita blommor. Obs! Bladen har inte slagit ut än.
Vad skulle detta kunna vara för sort?

På våran tomt går vi nu och funderar på om vi skulle byta ut den tråkiga granhäcken mot någonting annat. Mina föräldrars häck är buskig, något knotig i stammen och tämligen tät och växer frodigt. Men som sagt, vad skulle det kunna vara för sort? Själva har de glömt namnet.
ingrids
Skulle kunna vara någon variant av häggmispel - bild-googla så får du upp flera olika varianter.
Christer i Falköping
Slån? Har just lagt in en bild på min lilla slånbuske i mitt album "Diverse", som du kan jämföra med. Annars håller jag med om någon form av häggmispel.
Christer.
johannea
ser den ut så här? vet inte vad den heter men var ute å fotade i går, underbar!
Fågelvägen
Lasse och Johannea - nog är det väl slån? Växtsättet du Lasse beskriver verkar stämma. Enstaka svarta bär från i fjol kanske hänger kvar. I Stockholmstrakten blommar den överallt just nu.

Häggmispeln blommar väl inte på bar kvist? Och blommorna sitter i små avlånga klasar, stämmer inte med johanneas bild.
Lasse Lasse Liten
Ja, det skulle mycket väl kunna vara slån. Är den tämligen snabbväxande?
Dumt nog kan jag bara jämföra blommorna "ur minnet" då vi inte själva har häcken utanför. Men jag tycker blommorna känns igen. Mina föräldrars häck har vuxit under många år. Alltid beskuren varje år. Stammen ganska gammal, knotig och charmigt vacker innanför grenverket. Och som toppen på det så blommar den med många små, vita blommor.

Googlade på häggmispel men är mer osäker där, fann ingen bild som överensstämmde tyckte jag.
Tack för hjälp. Häcken känns som ett attracktivt alternativ till granhäcken, hoppas bara grönfinkarna håller med mig! kompiskram.gif
Cilla
Slån blommar på bar kvist på ett mycket vackert sätt. Häggmispelns bladknoppar slår ut lite före blommen och står halvskrudad under blom.

Slån är underskattad som tålig och snabbväxande häck, Den blommar också som beskuren och som friväxande med mycket blom sprider den en honungsdoft utan like. Obeskuren blir den 3-4 meter hög och ganska vid, Man kan beskära den på tidiga våren fast den är en körsbärssläkting (heter Prunus spinosa).

Slånbär är mycket vackra, som stora runda daggiga blåbär. Supersura, men man kan göra saft på dem om man har lite tid.

Kanske är det för slånets sylvassa tornar som den inte planteras i trädgårdarna. Här kan nästan inte ens hagtorn tävla. Slånets tornar är till och med vassare och mycket långa. Man bör efter beskärning ha brasan eller flismaskinen igång för omedelbar destruktion. Punktering på cyklar och barnvagnar blir det direkt och en syl i foten är inte som ett litet fjuttigt häftstift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon