|
Jag har mindre antal mördarsniglar i år. Tror det beror på den kalla vintern. Hoppas det blir en torr sommar också. Charlotte
Alltså ytterligare ett inlägg från en splitterny medlem i ett kontroversiellt ämne. På många forum måste man vänta 48 timmar efter registrering innan man kan skriva sitt första inlägg. Det kanske vore dags att införa samma regel här på Odla?
För övrigt anser jag att promenad i Borlänge är bra.
*Ulrica*
02-05-2008, 11:34
På ett annat forum jag var med i en gång i tiden hanterades sådana här trådar på ett väldigt trevligt och mysigt sätt. Om någon tyckte att trådens innehåll, tajming eller annat på något sätt indikerade att trådskaparen inte var ute efter en genuin, seriös diskussion eller hade en i ämnet viktig fråga startade helt enkelt ett kafferep vilken ju tyvärr kom själva tråden att komma helt off topic men det tyckte vi det var värt. Det är ju gott med kaffe och kaka! Därför dukar jag upp med vad jag har hemma: kaffe, te och så saft, idag föredrar jag själv saft eftersom jag är ute i trädgården och jobbar. Det finns hemmagjorda kanelbullar och lite köpekex. Jag tror jag dukar på en filt på gräsmattan och vem som helst är välkommen att göra mej sällskap! Har ni något gott så ta med det!
CITAT (Ralf @ 02-05-2008, 12:25)  Alltså ytterligare ett inlägg från en splitterny medlem i ett kontroversiellt ämne. På många forum måste man vänta 48 timmar efter registrering innan man kan skriva sitt första inlägg. Det kanske vore dags att införa samma regel här på Odla?
För övrigt anser jag att promenad i Borlänge är bra. Hej Ralf! Jag registrerade mig som medlem för några år sedan. Men lösenordet satt inte kvar. Nu fick jag anledning att registrera om mig. -Gött med trädgårdsintresserade män förresten. Har du mördarsniglar? Mvh Charlotte i Arvika.
Nej jag har inte mördarsniglar. Jag bor helt utan andra levande varelser.
*Ulrica*
02-05-2008, 11:41
Jag gick faktiskt in och bakade en kladdkaka i all hast! Och inte bara en liten, utan en hel långpanna med underbar kladdkaka som nu är färdig att bjudas på! Välkommna att slå er ner på filten! Här finns det inte en enda mördarsnigel!!!
Nu blev jag besviken, jag trodde ju att Falun Gong hade en viss inspiration från Buddismen och att man t ex kunde visa fördragsamhet även mot spanska skogssniglar?
Blomstertanten
02-05-2008, 12:00
Jag som inte har några mördarsniglar har alltså inte förtjänat dom ! Jag som trodde att det kunde vara straffet för något , jag får alltså tänka om Mördarsniglar är en gåva som man måste gjort sig förtjänt av Undrar vad man ska göra för att fötjäna dom ?
CITAT (KURT @ 02-05-2008, 12:42)  Nu blev jag besviken, jag trodde ju att Falun Gong hade en viss inspiration från Buddismen och att man t ex kunde visa fördragsamhet även mot spanska skogssniglar? Ja ölfällor känns inte riktigt bra. Inte svält medel heller. En rejäl hög vägsalt går snabbare, och är kanske det skonsammaste avlivningssättet. Saxmetoden känns olustig. Enligt Falun Gongs lärare Li Hongzhi så ska man inte döda, men insekter och skadedjur kan drivas ut om de skadar människor. Att inte döda mördarsniglarna innebär ju också att man tillåter att mördarsniglarna i sin tur dödar, dvs, äter upp alla växter. (Jag försökte i flera år att ignorera dem, och hoppas på att de skulle försvinna självmant, men icke). Mvh Charlotte Arvika.
Solstorm
02-05-2008, 12:03
CITAT (*Ulrica* @ 02-05-2008, 12:41)  Jag gick faktiskt in och bakade en kladdkaka i all hast! Och inte bara en liten, utan en hel långpanna med underbar kladdkaka som nu är färdig att bjudas på! Välkommna att slå er ner på filten! Här finns det inte en enda mördarsnigel!!!  Älskar kladdkaka. Jag kommer till dig i tanken i alla fall. Tar med mig varma mosade hallon och grädde. Snart blir det dags för rabarberpaj. Någon som hunnit göra rabarberpaj än i år? Tänkte jag skulle testa att baka blåbärskakan någongång som finns i receptavdelningen.
gammelnalle
02-05-2008, 12:04
Jag kan inget om Falun Gong, men tycker nog att du bör utveckla vad du menar. (Falungong (traditionell kinesiska: 法輪功, förenklad kinesiska: 法轮功, pinyin: Fǎlún Gōng; också kallad Falun Dafa (traditionell kinesiska: 法輪大法, förenklad kinesiska: 法轮大法, pinyin: Fǎlún dàfǎ), en andlig utövning vars filosofi har likheter med taoism och buddhism.
b
Solstorm
02-05-2008, 12:08
Det skulle vara intressant att höra vad rahmat har för synpunkter på falungong, mördarsniglar och kakbakning. Välkommen till denna tråden rahmat!
CITAT (gammelnalle @ 02-05-2008, 13:04)  Jag kan inget om Falun Gong, men tycker nog att du bör utveckla vad du menar. (Falungong (traditionell kinesiska: 法輪功, förenklad kinesiska: 法轮功, pinyin: Fǎlún Gōng; också kallad Falun Dafa (traditionell kinesiska: 法輪大法, förenklad kinesiska: 法轮大法, pinyin: Fǎlún dàfǎ), en andlig utövning vars filosofi har likheter med taoism och buddhism. b Hej Gammelnalle! Falun Gong är en kinesisk kultiveringsmetod för kropp och själ. Metoden lärs ut avgiftsfritt och är utan medlemsskap. vill du veta mer kan du klicka in på: http://www.falundafa.org/Swedish/index.htm. Jag utövar metoden sedan tio år, och skulle egentligen ha svarat på ett annat inlägg i en annan "tråd", där ett missvisande tvprogram om metoden diskuterades, -men startade, som ovan chattare, en helt ny tråd istället. Mvh Charlotte Arvika.
Solstorm
02-05-2008, 12:35
Jag och många med mig kultiverar våra trädgårdar. Jag odlar bl a vinbär som jag har i min saft som jag kokar tillsammans med hallon som jag har plockat i skogen. Det blir jättegod saft passar utmärkt att dricka till hembakade kakor eller naturell som en svalkande törstsläckare.
CITAT (Solstorm @ 02-05-2008, 13:35)  Jag och många med mig kultiverar våra trädgårdar. Jag odlar bl a vinbär som jag har i min saft som jag kokar tillsammans med hallon som jag har plockat i skogen. Det blir jättegod saft passar utmärkt att dricka till hembakade kakor eller naturell som en svalkande törstsläckare. Ja Det är underbart trädgårdsväder idag! Jag ska gå ut och lukta på trädgårdsregnet, och lyssna till fågelsången nu. Mvh Charlotte.
Jag ska åka ner till båtklubben och bottenmåla min båt med gifttig giftfärg. Jag åker dit med min bil idag den 2 maj, med bilen som har vinterdäck med dubbar!
*Ulrica*
02-05-2008, 12:43
Varsågod Solstorm, har hällt upp en stor kopp till dej nu. Mmmm hallon... mmmmm grädde.... Någon mer som vill ha? Slå er ner! *pekar på alla godsakerna*
lena:-)
02-05-2008, 13:16
CITAT (arvika @ 02-05-2008, 13:00)  Ja ölfällor känns inte riktigt bra. Inte svält medel heller. En rejäl hög vägsalt går snabbare, och är kanske det skonsammaste avlivningssättet. Saxmetoden känns olustig. Enligt Falun Gongs lärare Li Hongzhi så ska man inte döda, men insekter och skadedjur kan drivas ut om de skadar människor. Att inte döda mördarsniglarna innebär ju också att man tillåter att mördarsniglarna i sin tur dödar, dvs, äter upp alla växter. (Jag försökte i flera år att ignorera dem, och hoppas på att de skulle försvinna självmant, men icke).
Mvh Charlotte Arvika. Tja själv brottas jag med dilemmat sniglar vers. lidande. Vems lidande skall jag prioritera..att sniglarna dör långsamt och jag kan gå in och dricka mitt kaffe ..eller jag förkortar sniglarnas lidande med ett snabbt hugg..mår lite illa själv men går sen in och forstätter dricka mitt kaffe... uj..jag jag nog inte nåt att bekymra mig om idag och inget att göra heller i regnet... Förresten så blir jag nog själv utdriven ur min trädgård..åt rabarber igår---
Whiskuchi
02-05-2008, 14:50
CITAT (arvika @ 02-05-2008, 13:00)  Ja ölfällor känns inte riktigt bra. Inte svält medel heller. En rejäl hög vägsalt går snabbare, och är kanske det skonsammaste avlivningssättet. Saxmetoden känns olustig. Olustig för dig kanske, men förmodligen det mest skonsamma för snigeln. Om jag vore dödsdömd och fick välja avrättningsmetod själv skulle jag alla gånger välja dekapitering framför att läggas i något som drog ur all vätska ur kroppen.
herkules
02-05-2008, 15:32
CITAT (arvika @ 02-05-2008, 12:04)  Jag har tränat Falun Gong i ca tio år. Och mig är det ingen man som har försökt förtrycka under dessa år! (Inte vad jag vet ialla fall). Värre är det med mördarsniglarna. Jag brukar fundera på vilken karma som döljer sig bakom deras existens- vad har man gjort för att förtjäna dem? Falun Gong är en kultiveringsmetod för kropp och själ. Lotusblomman-blomman som växer upp ur dyn, och slår ut i blom, är en metafor för kultivering- upplysning genom insikt och lidande. Man och kvinna kompletterar varandra-som Yin och Yang. För lite kvinna eller för lite man-och det blir obalans! Förtryck tjänar ingen på. Kanske har jag för lite manlighet i min trädgård. Därav obalansen-mördarsniglarna. Mvh Charlotte Fredriksson, i Arvika. arvika är en underbar stad och där ska jag bo när jag blir stor. mördarsniglar vet jag dock inget om. välkommen charlotte!
rahmat2
02-05-2008, 15:51
SVT har tagit upp detta med Falun Goung. Det vore bra om du skrev till programmet som tog upp detta tillsammans med att intervjuade olika parter om just Falun Goung. Farliga sekter brukar tala om för människor att de förtjänar ett hårt straff av en hägre makt, i detta fall att få mördarsniglar.
Piccante
02-05-2008, 16:28
CITAT (rahmat2 @ 02-05-2008, 16:51)  SVT har tagit upp detta med Falun Goung. Det vore bra om du skrev till programmet som tog upp detta tillsammans med att intervjuade olika parter om just Falun Goung. Farliga sekter brukar tala om för människor att de förtjänar ett hårt straff av en hägre makt, i detta fall att få mördarsniglar. Jo religiösa profetior brukar innehålla otäcka djur som att det ska regna gräshoppor och liknande. Vet inte vilka det är som har kommit på kant med någon gud och drabbat oss med mördarsniglar?
Hmm... lite synd tycker jag att annorlunda funderingar alltid måste förlöjligas bara för att de inte platsar i Moder Sveas sektlika kafferepsförsamlingar.
Charlotte - den tanken du har om yin och yang i trädgården v/s mördarsniglar är mycket intressant eftersom mördarsnigeln mycket effektivt ser till att inget växer och gror. Att de befinner sig i trädgårdar som har obalans i energier kan visst vara möjligt. Har du lyckats utröna vad i din trädgård som förhåller sig till yin resp. yang?
Jag har egentligen tagit semester från forumet tills i höst, så jag kommer inte att diskutera så värst engagerat i den här tråden, men inte desto mindre är jag intresserad.
Ha det gott!
/Grå
Mia_sund&glad
03-05-2008, 15:17
Hej Charlotte mfl
Jag har som tur är aldrig behövt ha några problem med mördarsniglar själv.
Jag undrar, kan det beror på var man bor, om de trivs eller ej?
Jag arbetade en säsong på en skogskyrkogård för några år sedan, där hade vi inga problem alls. Men på kyrkogården nere i stan hade de jättebekymmer med dem. De plockade upp massor varje dag och lade dem i en burk med salt i. Där löste de upp sig helt och kvar blev bara en blöt fläck.
Saltet mot sniglarna, hur och var lägger du det om du skulle använda dig av det i trädgården? Jag frågar eftersom det inte heller är bra för gräsets välmående med salt. Hur klarar gräsmattan det. Eller fattar jag det hela fel?
Ett år hade jag odlat sallad i mitt land hemma, det kom inga mördarsniglar dit, men vanliga småttingar. Slutade dock odla sallad efter detta eftersom det inte var roligt med alla sniglar under salladsbladen, och jag visste inte hur jag skulle få bort dem. Ville absolut inte döda dem själv.
Sedan dess har jag inte haft några problem med sniglar i den övriga grönsaksodlingen heller.
Det kanske luktar av något särskilt de gillar i din trädgård, eller så är din miljö extra gynnsam för dem av någon orsak.
Bara några tankegångar jag fick. Har du kollat med några experter?
mogge92
03-05-2008, 15:26
mördarsniglar är ju bara så onda! Det spelar ingen roll vad du gör, snart nog kommer du nog ha dem i din trädgård ändå
Mia_sund&glad
04-05-2008, 10:18
Hej Ralf
Är det du som bestämmer på det här forumet?
Angående ditt bemötande av nya medlemmar...
Det har tidvis blivit ganska dålig stämning och lågt till tak här tycker jag, och det verkar som om det till största delen kommer från dig och dina föreställningar eller åsikter. Är detta din filosofi för att få igång en debatt, eller hur ska man tolka det hela?
I så fall ska jag inte fortsätta engagera mig med fler kommentarer på odla.nu. Det verkar som om du inte vill ha in andra tankegångar än dina egna. Vad gör du med medlemmar efter 48 timmar om du inte vill att de ska göra sina röster hörda då?
Jag trodde den här sajten skulle vara seriös, och blev glad när jag hittade den. Tänkte att här finns det människor som vill snacka och dela med sig av viktiga ämnen.
Tack för mig!
Hälsa Börlänge.....
Solstorm
04-05-2008, 11:08
CITAT (Mia_sund&glad @ 04-05-2008, 11:18)  Hej Ralf
Är det du som bestämmer på det här forumet?
Angående ditt bemötande av nya medlemmar...
Det har tidvis blivit ganska dålig stämning och lågt till tak här tycker jag, och det verkar som om det till största delen kommer från dig och dina föreställningar eller åsikter. Är detta din filosofi för att få igång en debatt, eller hur ska man tolka det hela?
I så fall ska jag inte fortsätta engagera mig med fler kommentarer på odla.nu. Det verkar som om du inte vill ha in andra tankegångar än dina egna. Vad gör du med medlemmar efter 48 timmar om du inte vill att de ska göra sina röster hörda då?
Jag trodde den här sajten skulle vara seriös, och blev glad när jag hittade den. Tänkte att här finns det människor som vill snacka och dela med sig av viktiga ämnen.
Tack för mig!
Hälsa Börlänge..... Detta inlägget är väl helt i linje med falugongledaren som inte gillar att han själv inte är högsta hönset.  Ralf är högsta hönset här. Känner att det är min tur att bjuda på fika idag. Alla är välkomna, speciellt Ralf. Jag bor östan om sol och västan om måne. Tänkte bjuda på rabarbaj. Knytkalas blir väl bra. Vad tar ni andra med er att äta? De som vill tar med sig present till Ralf.
*Ulrica*
04-05-2008, 11:12
CITAT (Mia_sund&glad @ 04-05-2008, 11:18)  Det har tidvis blivit ganska dålig stämning och lågt till tak här tycker jag, och det verkar som om det till största delen kommer från dig och dina föreställningar eller åsikter. Nu heter inte jag Ralf och tänker inte tala för honom men jag kan tala för mej själv när jag säger att jag reagerade på detta inlägg. Så här tänkte jag då: TV visar dokumentär om Falun Gong. I dokumentären framkommer negativa aspekter av Falung Gong. På Odla diskuteras dokumentären och många uttrycker förvåning över de framkomna uppgifterna. Några dagar senare registrerar sig en ny medlem på Odla. I sitt första inlägg anger medlemmen att denne utövar Falun Gong och antyder något om att mördarsniglar skulle bero på dålig karma... Jag tolkar detta som att medlemmen endast har registrerat sig på Odla för att försvara "sin" rörelse (sekt?). En sådan intention blir lika tråkig som när någon registrerar sig för att propagera för en politisk åsikt, för att göra reklam för en produkt eller för att få medlemmarna att bråka om ett kontroversiellt ämne. Därför reagerade jag och föreslog att vi skulle ignorera inlägget och ha saftkalas istället. Rabarberpaj????  Åååååhhh!!!!  Jag äääälskar rabarberpaj! Jag vispar grädde att ha till. Och flädersaft kanske. Skulle vilja ha några fläderbuskar så jag kunde göra flädersaft... Ralf får en gullviva att sätta i nåt knapphål.
Biggan_
04-05-2008, 11:26
CITAT (*Ulrica* @ 04-05-2008, 12:12)  Nu heter inte jag Ralf och tänker inte tala för honom men jag kan tala för mej själv när jag säger att jag reagerade på detta inlägg. Så här tänkte jag då: TV visar dokumentär om Falun Gong. I dokumentären framkommer negativa aspekter av Falung Gong. På Odla diskuteras dokumentären och många uttrycker förvåning över de framkomna uppgifterna. Några dagar senare registrerar sig en ny medlem på Odla. I sitt första inlägg anger medlemmen att denne utövar Falun Gong och antyder något om att mördarsniglar skulle bero på dålig karma... Jag tolkar detta som att medlemmen endast har registrerat sig på Odla för att försvara "sin" rörelse (sekt?). En sådan intention blir lika tråkig som när någon registrerar sig för att propagera för en politisk åsikt, för att göra reklam för en produkt eller för att få medlemmarna att bråka om ett kontroversiellt ämne. Därför reagerade jag och föreslog att vi skulle ignorera inlägget och ha saftkalas istället. Rabarberpaj????  Åååååhhh!!!!  Jag äääälskar rabarberpaj! Jag vispar grädde att ha till. Och flädersaft kanske. Skulle vilja ha några fläderbuskar så jag kunde göra flädersaft... Ralf får en gullviva att sätta i nåt knapphål. Hallongrottor? Kan det vá nåt, och en kopp gott kaffe till?
CITAT (arvika @ 02-05-2008, 12:04)  Jag har tränat Falun Gong i ca tio år. Och mig är det ingen man som har försökt förtrycka under dessa år! (Inte vad jag vet ialla fall). Värre är det med mördarsniglarna. Jag brukar fundera på vilken karma som döljer sig bakom deras existens- vad har man gjort för att förtjäna dem? Falun Gong är en kultiveringsmetod för kropp och själ. Lotusblomman-blomman som växer upp ur dyn, och slår ut i blom, är en metafor för kultivering- upplysning genom insikt och lidande. Man och kvinna kompletterar varandra-som Yin och Yang. För lite kvinna eller för lite man-och det blir obalans! Förtryck tjänar ingen på. Kanske har jag för lite manlighet i min trädgård. Därav obalansen-mördarsniglarna.
Mvh Charlotte Fredriksson, i Arvika. Jag hoppas att du (Arvika) vet att falun gong rörelsen också motarbetar kvinnans frigörelse, rasblandning, och homosexualitet.......
Mia_sund&glad
05-05-2008, 09:16
Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong efter svt:s program existens, få svar på tal. http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.html
*Ulrica*
05-05-2008, 09:53
CITAT (Mia_sund&glad @ 05-05-2008, 10:16)  Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong efter svt:s program existens, få svar på tal. http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.htmlMia - hade de citerat Falung Gong-ledarens skrifter fel någonstans i programmet? Observera att Epoch Times, precis som New Tang Dynasty Television INTE är oberoende public-service-företag på samma sätt som SVT utan är en del av Falun Gong-rörelsens mediaplattform.Vill du också se SVT´s program och bilda dej en egen uppfattning så följ den här länken. Särskilt bra tycker jag att den fd. svenske kulturattachén i Peking var när han sade ungefär såhär: Man kan försvara människors rätt att tro och yttra sina åsikter utan att sympatisera med deras ideologi. Man måste inte automatiskt vara FÖR allt som den kinesiska ambassaden är MOT. Ett mycket bra, faktamässigt och opartiskt program.
Piccante
05-05-2008, 11:40
CITAT (Mia_sund&glad @ 05-05-2008, 10:16)  Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong efter svt:s program existens, få svar på tal. http://www.epochtimes.se/articles/2008/05/04/14877.htmlNu har jag inte läst trådarna om Falun gong helt och hållet och jag såg inte programmet på SVT. Men man måste ju fritt kunna diskutera alla fenomen som kyrkor, sekter och "kultiveringsläror" . Du tycker uppenbart att programmet visade en felaktig bild av Falun gong men du använder ett ganska auktoritärt språk när du skriver "-Här kan ni som fått en felaktig bild om Falun Gong". Alltså har du bestämt att de som såg programmet har fått en felaktig bild. hur vet du det? Alla som såg programmet kanske inte höll med om bilden som förmedlades och de som gjorde det har kanske andra erfarenheter än bar från just det tv-programmet? de har kanske själva varit i kontakt med rörelsen eller känner de som har. Sen är det inte mycket motargument att länka till en artikel (författare ? såg inget namn) i en tidning som är privatägd och som verkar ha som syfte att vara kinakritisk. Dessutom kritiseras både en kinakännare och en välrenommerad forskare med motiveringen: "..... som ägnat mycket tid åt att kritisera metoden utifrån sitt vetenskapligt sekulära perspektiv," Alltså är det fel att vara sekulär och använda vetenskaplig metodik då eller ? Jag tror inte att den artikeln är ett neutralt opartiskt inlägg i debatten utan förtäckt propaganda.
Blissis
06-05-2008, 21:09
Markus: Jag förstår dina frågor och undringar, kanske kan du hitta svar i det som redan skrivits på själva FG-tråden? Jag tar mig friheten att kopiera in en text från ett annat forum (det är klart att man är med och kollar läget), skriven av en icke-utövare. Han gav värdefull information tyckte jag. Till Anna Lindman Barsk resp alla andra som medverkat i Vad är Falun Gong? Hela inslaget var luddigt och väldigt väldigt oproffesionellt. Jag förstår er att ni vill göra ett väldigt intressant och publikdragande program och uppnå en hög tittarsiffra. Eran sändningstid är ju väldigt kort och kravet på er är väldigt stort om att programmet ska uppnå det jag nämner ovan. Allt ifrån de personer ni intervjuade dvs Falun Gong utövare samt de så kallade experter ni använt er av är smaklöst. Ta tex Falun Gong utövaren ni intervjuade. Många frågor ni ställde till honom Besvarades väldigt påläst dvs orden var bara ord och det fanns ingen substans i det hela ( luddigt med andra ord ). Massa teorier utan någon erfarenhet. Frågan kvarstår Vad är Falun Gong? Och sedan försökte ni bygga upp en så kallad bild om Vad är Falun Gong? Genom Marie Carlsson resp Nils-Olof Ericsson dvs forskare resp Fd Kulturattache,Peking. Bara själva ordet forskare och kulturattache får en att tappa trovärdigheten om att dom kan besvara frågan Vad är Falun Gong? Ta tex Nils-Olof Ericsson, vad har han för bakgrund eller vinstsyfte med det hela. Jo kolla in den här hemsidan. http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DNSitat ifrån deras hemsida Kina är inte ett slutet land bakom låsta portar Men det kan ändå behövas en nyckel för att komma in. VILKEN NYCKEL Vi i Väst vet redan hur korrumperat Kina är. Om man ska lyckas med att starta något i Kina så måste man oftast ha bra kontakter dvs på regeringsnivå. Han har rätt mycket att förlora den här Nils-Olof Ericsson , hans pålitlighet är ju lika med noll. Ni bör ta mer ansvar om vad ni sprider till den svenska allmänheten och inte bara tänka på tittarsiffror. Använd istället eran dyrbara programtid för att göra något BRA. Vad är Falun Gong?
Blissis
06-05-2008, 21:27
Jag måste säga att det är rena mobbningen som sker här. Är det vuxna människor som beter sig så? Är ni likadan mot era arbetskamrater eller vem som nu råkar komma i er väg och som ni misshagas av? Rena rama sandlådan. Varför inte låta dom som vill ha en diskussion få ha den ifred? Ni uppför er som fascister tycker jag faktiskt.
När jag hade min kolonilott så hade jag inga problem med sniglar trots att alla runtomkring hade det. Jag hade nån då och då som åt på lite sallad. Och hittade jag nån så bar jag ut dom i skogen och bad dom stanna där. För just det! Jag tror att man kan kommunicera med andra varelser!! Jag upptäckte detta med att kommunicera med små varelser en gång i Indien när jag låg och sov på en strand och helt plötsligt så omringades jag av myror och de började klättra på mig. Då tänkte jag i mitt sinne att jag gör en gräns runt mig och ingen myra vill gå över den. Och det funkade!! Jag tror inte på att föra krig mot andra varelser; människor, djur, insekter... Whatever. (samtidigt är jag inte rädd för att säga ifrån) Jag tror på harmoni. Så på min koloni så tänkte jag mig bara att jag vill inte föra krig mot er. Ni är välkomna att äta lite, jag bjuder på det, men jag vill inte att ni kommer och förstör. Och det fungerade, jag hade aldrig problem med skadedjur i någon form.
Men det här måste ni nu mobbare antagligen ironisera över för jag tror ju inte som ni. Vet ni vad ni håller på med? Tro- och åsiktsförtryck kallas det och är grunden till förföljelse av andra. Hur är det med yttrandefriheten? Hur blir ni om det skulle bli krig? Jag skulle inte vilja möta er om jag avvek i nån aspekt från er... Flera av er här är nog de mest otrevliga människor jag stött på på ett forum. Helt otroligt. Och går ni på mig så ska ni veta att jag bryr mig inte, för sådana som er kan man inte ta på allvar. Bara tycka synd om...
Blissis
06-05-2008, 22:03
Det går inte att lita på folk här, läs tråden forumtroll!!! Så utstuderat elakt! Folk har tydligen för lite problem...
Blissis
07-05-2008, 06:52
Utdrag: Du har nog inte förstått troll-leken riktigt.
Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.
Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.
Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.
Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.
Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.
Ju mera gräl desto bättre för trollet.
Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.
Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.
Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.
Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.
Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn.
När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens.
Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är.
De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla.
Aqvakul
07-05-2008, 06:59
Blissis!
Din trovärdighet börjar närma sig nollstrecket vartefter du sprayar ner alla trådar med "egna" och citerade budskap.....
CITAT (Blissis @ 07-05-2008, 07:52)  Utdrag: Du har nog inte förstått troll-leken riktigt.
Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.
Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.
Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.
Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.
Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.
Ju mera gräl desto bättre för trollet.
Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.
Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.
Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.
Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.
Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn.
När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens.
Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är.
De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla. Den här texten kommer väl från Troll-tråden?? Varför har du kopierat in den här??
Blissis
07-05-2008, 07:22
Därför att det är bra för alla som inte känner till det här att få veta vad som sker under ytan. Man kanske är ny och som jag inte van forumanvändare och läser de här inläggen och tar dem på allvar. Därför kopierade jag in det. För att jag själv skulle vilja vet om jag kom in på tråden och inte visste. Det är väldigt bra och avslöjande.
Aqvakul: Varför ska man inte kunna få det? Bestämmer du det? Om fakta är belysande även om det kommer från andra och ger nåt att läsa (för andra) varför ska du diktatoriskt trycka ner mig för den skull! Det är nog din trovärdighet som då försvinner tyvärr. Att sätta munkavle på folk eller bestämma hur andra ska få uttrycka sig är väl aldrig en bra social egenskap?
Jag vill bara påminna om att när nya forumet startade så var många tveksamma till att det skulle vara ett allmänt forum. Jag förstår tveksamheten och det skulle inte förvåna mig ett endast dugg om ägarna till detta forum tar bort allmäna avdelning o modererar bort alla inlägg som inte har med växter att göra. Så skärpning nu!
Utan nya användare, vilka vi än må vara så kan allmänna avdelningen på forumet begränsas till 3-4 trådar:
Frågelek 2008 Ordaccocieringsleken Meningslösa tråden och 2008 års vädertråd
Högkvalitativt...
*Stintan*
07-05-2008, 07:51
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2008, 07:59)  Blissis!
Din trovärdighet börjar närma sig nollstrecket vartefter du sprayar ner alla trådar med "egna" och citerade budskap..... Tänk efter lite nu. Jag tycker faktiktiskt att du balanserar på en väldigt slak lina just nu. Jag trodde att du höll dej för god för att bemöta nya användare på ett så otrevligt sätt men ack vad jag bedrog mig. Vad är det som är så farligt med dessa Falun Gonganhängare? Är det inte tvärtom bra att få synpunkter från båda håll och inte bara från kritiker? Jag tycker att det är skrämmande att se hur en del beter sig och har betett sig de senaste dagarna. Man bör inte kopiera från andra trådar nej, men det kan man påtala i vänlig ton.
CITAT (Blissis @ 07-05-2008, 08:22)  Därför att det är bra för alla som inte känner till det här att få veta vad som sker under ytan. Man kanske är ny och som jag inte van forumanvändare och läser de här inläggen och tar dem på allvar. Därför kopierade jag in det. För att jag själv skulle vilja vet om jag kom in på tråden och inte visste. Det är väldigt bra och avslöjande.
--- Ursäkta att jag går lite OT men skulle du vilja förklara det där för mej? Jag hänger nämligen inte med här - du tar ett citat från en helt annan tråd (en tråd om forumtroll och ett citat som handlar om ett troll som härjade här för ett par år sen) och "förvandlar" det till nåt som handlar om Falun Gong...??
Blissis
07-05-2008, 09:22
Jag vet inte vad du menar med citat om ett troll för länge sen? Har jag refererat till nåt sånt? Jag bara klistrade in hur trollidentiteterna byggdes upp och hur dessa agerade. Tyckte att det stämde bra in här på denna tråd.
Jag ser nämligen trollfasoner här på denna tråd som var en seriös fråga från början om hur man blir av med sniglar (med hjälp av icke-våld antar jag att det handlade om, att se det utifrån yin/yang, om det nu går). Men arvika var inte tydlig med det och ingen annan ville förstå frågan, frågade inte heller utan kom med en massa antaganden, förslag om kafferep och det blev mobbing istället. En sån tråd drar säkert till sig trollen/trollet och jag ville varna för fenomenet. Det har inget med FG att göra. Det är alltid bra att förstå sin omvärld, det hjälper en att kunna hantera den (trollmentaliteten).
CITAT (Blissis @ 07-05-2008, 10:22)  Jag vet inte vad du menar med citat om ett troll för länge sen? Har jag refererat till nåt sånt? Jag bara klistrade in hur trollidentiteterna byggdes upp och hur dessa agerade. Tyckte att det stämde bra in här på denna tråd.
Jag ser nämligen trollfasoner här på denna tråd som var en seriös fråga från början om hur man blir av med sniglar (med hjälp av icke-våld antar jag att det handlade om, att se det utifrån yin/yang, om det nu går). Men arvika var inte tydlig med det och ingen annan ville förstå frågan, frågade inte heller utan kom med en massa antaganden, förslag om kafferep och det blev mobbing istället. En sån tråd drar säkert till sig trollen/trollet och jag ville varna för fenomenet. Det har inget med FG att göra. Det är alltid bra att förstå sin omvärld, det hjälper en att kunna hantera den (trollmentaliteten). Jaa du har referat till ett forumtroll som härjade här för nåt år sen eller två.
Aqvakul
07-05-2008, 09:31
CITAT (Grå @ 07-05-2008, 08:47)  Utan nya användare, vilka vi än må vara så kan allmänna avdelningen på forumet begränsas till 3-4 trådar:
Frågelek 2008 Ordaccocieringsleken Meningslösa tråden och 2008 års vädertråd
Högkvalitativt... Massor med människor läser kiosklitteratur, löser korsord, spelar dataspel mm mm. Tycker inte att jag kan sätta mig till doms över dessa. Även i det till synes simpla kan uppstå ljuva ting. En fräck ordassociation av Krolliljans bästa kaliber kan lyfta min dag, så lite kräver jag. Sen kan jag tycka att detta är mkt OT. Visst bör allmänna avdelningen diskuteras, men kanske i en egen tråd.
Blissis
07-05-2008, 09:34
CITAT (Berith @ 07-05-2008, 10:26)  Jaa du har referat till ett forumtroll som härjade här för nåt år sen eller två. Är du säker på att de inte finns idag? Varför är det då så dålig stämning här på forumet? Det kanske finns någon som triggar igång er dåliga sida som någon skrev i ett inlägg.
*Stintan*
07-05-2008, 09:38
Nu är det ju så att det här forumet vimlar inte av en massa troll. Bara för att någon svarar otrevligt är det inget troll. Troll kommer huvudakligen utifrån med nytt nick och börjar provocera för att ställa till oreda och osämja på forumet. Ytterst sällan stannar trollen kvar någon längre tid. Citatet du la in är ett exempel på hur hur det kan gå till om någon skaffar dubbla nick för att använda det ena på ett otillbörligt sätt. Jag vet inte om detta har hänt, därom tvistar de lärda, men mig veterligt finns det inga troll på forumet för tillfället. Trist är det dock med dessa otrevliga inlägg som den här tråden drabbdes av. CITAT (Blissis @ 07-05-2008, 10:34)  Är du säker på att de inte finns idag? Varför är det då så dålig stämning här på forumet? Det kanske finns någon som triggar igång er dåliga sida som någon skrev i ett inlägg. Ja det är nog sant tyvärr men denne som triggar har nog andra problem. Det innebär inte att personen är ett troll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|