Full version: Om Libbsticka..
Mollis
Det finns ju förutom sött, salt, surt och bittert en femte smak som heter umami, smaken av protein, man brukar säga att den smakar som buljong. Libbstickan smakar precis som buljong och är liksom sellerin en sån växt man använder som smakförstärkare i just buljong, örtsalt mm..

Lite kuriosa bara...
*Ulrica*
Intressant! Jag drog upp libbsticka från frö förra året för jag ääälskar den smaken. Nu går jag och doftar på den jämt... wub.gif
Mollis
Ja visst är den häftig! och man kan nästan se hur den växer när man står och tittar, förr hade man den gärna vid husknuten för att skrämma bort ormar och annat obehagligt. Den kan ju bli två meter hög men jag brukar klippa ner den flera gånger under växtsäsongen för att behålla den buskig, ska också flytta den till ett mindre soligt läge för den trivs bättre då.
Ingrid Zon3
Och förr påstods libstickan hålla troll, paddor och ormar borta. Tänk om den funkar på sniglar också... w00t.gif
*Ulrica*
Inte så soligt och klippa ner ibland? Det visste jag inte heller, tack för tipset.

När jag var liten hade vi en flytande krydda hemma som vi kallade "Maggi", den inköptes i tyskland. Brun, fyrkantig glasflaska med rund hals och en röd plastpip. Undrar om man kan köpa den i Sverige? Jättesupergod - och enligt engelsspråkiga Wikipedia smakar Maggi umami.
Mollis
Ja det är Libbsticka! Maggibuljong har ju den som grundsmak.
Den kan/ska/tål att klippas ner om man inte vill ha en jätteväxt och om den står för soligt blir den gul och trist i bladen.
Solstorm
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-05-2008, 16:26) *
Och förr påstods libstickan hålla troll, paddor och ormar borta. Tänk om den funkar på sniglar också... w00t.gif

Funkar inte på paddor i alla fall. Massa paddor här, den största jag sett var stor som en pudel ungefär. Kanske på ormar. Tror det fungerar på troll. Såg inga när jag hade libsticka. Det är många år sedan jag hade libsticka, faktum är att jag inte hade några mördarsniglar då, bara vanliga. biggrin.gif
ingrid fuxwall
Jag har hört att den ska skrämma bort häxor och här har det inte varit några så det stämmer säkert

CITAT (Mollis @ 02-05-2008, 16:12) *
Ja visst är den häftig! och man kan nästan se hur den växer när man står och tittar, förr hade man den gärna vid husknuten för att skrämma bort ormar och annat obehagligt. Den kan ju bli två meter hög men jag brukar klippa ner den flera gånger under växtsäsongen för att behålla den buskig, ska också flytta den till ett mindre soligt läge för den trivs bättre då.

BeaW
CITAT (Solstorm @ 02-05-2008, 22:10) *
... Tror det fungerar på troll. Såg inga när jag hade libsticka. biggrin.gif

Funkar det på troll så skall jag ha flera!!
Kan ni tänka er att jag behöver aldrig räfsa löv, trots att vi har väldigt lite blåst här.... Det är en fördel förstås, sen har dom fler nackdelar! Dom gömmer saker hela tiden!!
tepa
Mollis, den femte smaken heter "umami", faktiskt aldrig hört. Den frågan var i Postkodmiljonären igår kväll ! Vad allmänbildande det är att läsa trädgårdsforumet. Men han i heta stolen svarade ju rätt ändå, men hade han läst trädgårdsforumet, hade han sparat en livlina. Där ser man.

Tepa
Mollis
CITAT (tepa @ 03-05-2008, 06:27) *
Mollis, den femte smaken heter "umami", faktiskt aldrig hört. Den frågan var i Postkodmiljonären igår kväll ! Vad allmänbildande det är att läsa trädgårdsforumet. Men han i heta stolen svarade ju rätt ändå, men hade han läst trädgårdsforumet, hade han sparat en livlina. Där ser man.

Tepa

Ja vad lustigt att just den frågan skulle komma upp igår när jag precis hade tänkt på det...
gunvor
nu för tiden tror jag inte att buljongtärningar och lik innehåller libsticka - det innehåller bara smakförädlare och kemikalier - kolla innehållsförteckningen och börja odla libsticka. Så är då frågan im man kan frysa den/ tork den eller använda fröerna i vinterns grytor??
Mollis
CITAT (gunvor @ 03-05-2008, 08:41) *
nu för tiden tror jag inte att buljongtärningar och lik innehåller libsticka - det innehåller bara smakförädlare och kemikalier - kolla innehållsförteckningen och börja odla libsticka. Så är då frågan im man kan frysa den/ tork den eller använda fröerna i vinterns grytor??

Jag fryser hela fräscha blad i en plastbunke, ett blad räcker sen att stoppa ner i grytan eller soppan, den är så aromatisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon