Som ny här på forumet har jag varit inne och sökt angående bigaråer för att finna vilka som kan tänkas vara självfertila. Fann dock inget angående det, så därför slänger jag ut frågan här istället.
Bor i Sorunda (Nynäshamn) och skulle gärna vilja ha bigaråer i trädgården. Jorden är bra och näringsrik (enligt dom som kan). Den västra sidan av trädgården där jag gärna vill ha ett träd, är i princip fuktig året runt. Dock inte blötmark eller liknande. Men efter kraftiga regn står vattnet gärna i ett dygn eller mer i svackorna.
Tyvärr finns det mig veterligen inga andra bigaråer/körsbär i vår närhet och vad jag förstått så behövs det då helst ett träd som är självfertilt. På den plantshop som jag besökte var kunskapen om dessa träd minst sagt låg......
Så därför ställer jag frågan till er, ni som troligen kan betydligt mer än mig angående detta, vilka bigaråer är självfertila? Man vill ju ha så mycket sötsaker i träden som möjligt!
Kanske Cilla har något förslag?
ingrids
02-05-2008, 13:50
Hittade ett ytterst pedagogiskt
pollineringschema.
Måste det vara ett träd? Sötkörsbär/bigarråer finns även i buskform, t.ex. Prunus avium 'Lettisk Låg', den är självfertil.
ingrids
02-05-2008, 21:32
Jag är den lyckliga ägaren till en lettisk låg - som faktiskt finns som träd också. Däremot är jag himla osäker på om den formellt räknas till sötkörsbären eller bara väldigt goda att äta surkörsbär. Kan bekräfta att den är garanterat självfertil och min har dessutom den udda vanan att remotera.
Tackar så mycket för era svar. Det lutar nog åt en Stella (den lägre varianten) som jag fått uppgifter om att bären ska vara mycket smakrika och ge rikligt med bär.
CITAT (ingrids @ 02-05-2008, 22:32)

Jag är den lyckliga ägaren till en lettisk låg - som faktiskt finns som träd också. Däremot är jag himla osäker på om den formellt räknas till sötkörsbären eller bara väldigt goda att äta surkörsbär. Kan bekräfta att den är garanterat självfertil och min har dessutom den udda vanan att remotera.
Prunus avium 'Lettisk Låg' = sötkörsbär enligt
SKUD
Meddelar att det blev en Sunburst, nu väntar jag bara på bären.....
Ezereht
09-05-2008, 17:20
finns till och med krypkörsbär..det är jag sugen på

Nån som haft sånna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.