Ljusalfheim
18-08-2003, 12:30
hej hej
jag har precis varit i skolan. hade biologi.
vi skulle ta reda några växsters namn och familj genom att titta i fältfloraböcker.
skoj tyckte jag när vi blev presenterade uppgiften, men sen när jag började arbeta med saken blev jag kritiserad för att jag skrev växternas vetenskapliga namn..!!!

sen kom förklaringen att jag absolut inte fick gå in såå djupt i kursen

.. för att lära sig de vetenskapliga namnen (som läraren min envisades med att kalla 'latin' rätt och slätt) vore jag tvungen att kunna latin. (grekiska nämnde hon aldrig).
jag blir så frustrerad av att hindras såhär. jag vill ju lära mig vad växterna heter påde på svenska, engelska och 'latin'.
Tittiluringen
18-08-2003, 12:33
Hej!
jag vet inte vad jag ska säga....
man undrar hur det står still hos en del
stå på dig! gå till rektor eller nåt och ifrågasätt varför du inte får skaffa dig så mycket kunskap som du vill.
Kram Tittiluringen
Ljusalfheim
18-08-2003, 12:39
det är ju inget som skulle tas på alvar. de andra eleverna är ju bara glada av att slippa lära sig mer. men jag har ju intresset av det.
jag kände mig bara så stött av att hon tog ifrån en viktig del av ämnet.
eller snarare att hon likställde saken som något totalt onödigt

.
hon påstod att jag skulle glömma bort alla namn efter bara någon dag, och att jag inte skulle kunna lära mig dem heller. när jag gav exempel på situationer där man har användning för beteckningarna och namnen avfärdade hon bara hela saken som något dumt. "kan lika gärna säga black och white, istället för nigra och alba"
Marie zon3
18-08-2003, 12:44
Helt otroligt,
Jag är ganska ny på detta , hållit på i 2-3 år men man har otrolig nytta av att kunna de vetenskapliga namnen. Skicka hit henne till detta forum så skall vi sätta henne på plats. (Det låter kanske lite hårt men hon är verkligen ute och cycklar).
/Marie
Åsa K, zon 1
18-08-2003, 13:08
Kan det möjligtvis vara så att "läraren" inte kunde så mycket som du
och därför kände sig besvärad.
Ljusalfheim
18-08-2003, 13:13
jag visade inte hur mycket jag kan.
så det kan nog inte va det. hon kan troligen mer om vild flora än jag. än så länge
Fialotta
18-08-2003, 13:17
Håller med Åsa´s teori...du
kanske trampade på hennes onda tå
Varför hindra en elev som vill lära...är det inte därför som skolan finns..
förstår att du blir irriterad...stå på dig!
Kram
Hannele
18-08-2003, 13:18
Det är ju som ung man har möjlighet att lära sej alla dessa namn...
Klart, att läraren inte kan tillräckligt mycket.
Hon har inte heller tid att kontrollera att du har gjort rätt, Ljusalfheim.
Och du har bara visst antal timmar att lägga ner på detta arbete...? Men visst är det dumt att klaga, om nån vill lära sej mer?
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 13:33
Jag minns själv hur mkt jag trampade lärarna på tårna och vart tillsagd att det var verkligen att gå in för djupt. Nu inte växtlatin, men annat.
Är det fel då? Minns jag att jag förundrat undrade.... kunskap är välan altid till nytta!
Grumsar Ingrid
evarina
18-08-2003, 13:38
Låter som typiskt svenska skolsystemet (don´t get me started, jag gick på Sveriges sämsta gymnasium). Lika rätt för alla att lära sig lika lite. Alla ska ligga på en trea, ve den som varesig är bättre eller sämre.
Strunta i tanten och passa på och lär dig så mycket du bara vill!
/Eva
känner igen sig och bli *irriterad*
Hennes argument för att man inte skulle använda vetenskapliga namn för att man först ska kunna latin haltar betänkligt. De flesta språk lär man sig genom att helt enkelt börja i någon ände... Latinkunskaper skadas inte av att man börjar lära sig latin...
Jag fick ofta höra att jag inte skulle ta uppgifter så ambitiöst i skolan och att det skulle vara korta svar, igenkännbara från det kapitel i en bok som läraren anvisat, korta uppsatser, färre krudelutter i träslöjden, osv.
Jag fick en massa energi av det motståndet och startade en mängd projekt och föreningar i och utanför skolan. Ibland är motstånd bra - man blir arg och ger sig tusan på att lära sig mer, göra mer och att lyckas med det man vill...
Ljusalfheim
18-08-2003, 14:08
tack för alla svar.
jag ska försöka ligga lågt och plugga namnen utan hennes vetskap.
nån nytta får jag nog av dem i allafall.
Utan de vetenskapliga namnen står man sig slätt när man verkligen vill kunna dela växtinformation. T ex när man ska berätta för en växtintresserad vän från södra europa eller en afrikansk stat att vi har tall, gran och björk i våra skogar...
Många växtintresserade i övriga världen lär sig inte växtnamnen på engelska, men de vetenskapliga namnen. Det är inte alltid förknippat med att vara biologisk expertis som det kan vara här. Jag har många jorunalistkollegor som lärt sig de vetenskapliga namnen utan att vara biologer.
Dessutom lär man sig ju hur växterna hänger ihop och om de olika variationer som finns. Det finns en MASSA nytta med att lära sig de vetenskapliga namnen!
Erika zon 4
18-08-2003, 15:50
Det är när man hör såna där grejer som man blir rädd för vad det är för lärare som ska lära en att inte lära sig saker man är intresserad av!!!!
Varför inte uppmuntra att läsa vidare om man är intresserad?? Det är ju då man lär sig nåt! Usch, blir så arrrrrg på såna där människor som trycker ner folk!
Nä bort med såna lärare så våra barn o ungdomar får lära sig nåt, annat än att man inte kan det och det, och inte ska tro att man skulle kunna lära sig ditten o datten, allt går bara man vill o har intresse!! Usch!
Hannele
18-08-2003, 16:18
"Det finns en MASSA nytta med att lära sig de vetenskapliga namnen!" Ja, speciellt om man går in på finska trädgårdssidor!
Adri-Anne
18-08-2003, 17:10
Stå på dig !
Kan man dom latinska namnen, blir det inte lika lätt forvecklingar när man skall beskriva växter. Vet av egen erfarenhet.
Har en torgtant jag bruker köpa och beställa växter av, mest för att hon är så billig. Men trots att jag skriver ned både det svenska och det latinska namnet så får jag ständigt fel växter, senast en kaprifol och en ros som inte alls var vad jag skulle ha. Men som sagt billigt.
Så kan båda dom latinska namnen blir det inte sådana förvecklingar.
Att bara ha svenskt namn kan också ställa till problem, många namn är ju lokala och olika från ort till ort. Säger jag Trollius, så är ju saken klar, men säger jag Oxöga eller Smörboll, kan det bli knepigt.
Fortsätt som du har börjat, då kommer du långt.
Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.