Full version: Vad är det här?
kikalt
Hej,

Eftersom jag är nybörjare i trädgården behöver jag lite hjälp. Vi har nån sorts ogräs som skjuter lååååånga revor, som fastnar i gräsklipparen. Undrar vad det är och hur man får bort eländet? Så här ser bladen ut:

[attachment=17640:DSC02156.jpg]
ingrids
Det verkar som om ni har revsmörblomma i gräsmattan. Känner inte till något annat sätt än att mekansikt rycka upp allt man hittar och rensa bort alla små minismörblommor innan de gått i blom. Hoppas någon annan har ett mer uppmuntrande tips ...
kikalt
Tack för svaret!

Ja, dom är onekligen väldigt lika smörblommor. Än så länge har jag inte sett att dom blommat, men det kan vara för att vi var borta hela juli förra året och så var jag gravid och gick inte alls ut på baksidan. Men jag tycker mig nog ha något minne av smörblommor i gräset när du säger det. Ja, jag känner mig säker på att du har rätt i att det är just såna!

Om man tar en jordfräs och fräser upp hela gräsmattan kommer dom bara att växa på sig igen då? Vi ska nämligen göra det och då är det ju bra att veta om man kanske ska försöka gräva bort dom värsta biterna innan vi fräser resten av gräset.
ingrids
Revsmörblomma räknas vad jag förstår till rotogräsen d.v.s. varje liten ynka rotbit=ny ogräsplanta. Jag är rädd att rensa bort det värsta först gäller. Oh vad jag lider med dig trostar.gif
kikalt
Tack för omtanken! smile.gif

Ja, jag lider också lite smått när jag tänker på det! Som tur är verkar sjläva rotsystemen koncentrerade till en liten yta och sen växer sig revorna enorma därifrån. Hoppas att det värsta går att gräva upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon