|
pillerill bland blomoblad
02-05-2008, 14:55
Hmmm.. tänkte skriva ett långt och fint meddelande i denna tråd eftersom den verkar bli kortare och kortare i bokstäver räknat (men större och större i storleken på bokstäverna? TROR ni verkligen att storleken ha betydelse på DET sättet?  ) Så råkar jag trycka på en knapp och så försvinner hela mitt mess!!! Nåja, jag ville i alla fall säga att jag är ny här på den här sidan som verkar väldigt trevlig! Och jag har fått en odlingslott som min kille har grävt upp i sitt anletes svett de senaste två dagarna  . (Antingen älskar han mig väldigt eller så kokar jag himla gott kaffe?) Så, för mig återstår nu bara att fundera ut hur jag ska ha det och vad jag ska plantera...  Och sedan får vi se om jag kan hålla något vid liv... en berättigad fråga eftersom jag inte har EN ENDA krukväxt kvar hemma i lägenheten. (Jo, några grenar från en garderobsblomma ser fortfarande gröna ut, men det är nog bara för att min mamma klippte av dem och satte dem i vatten...)  Jaja, jag har i alla fall pillerillat ner några gurkfrön i krukor och halloweenpumpa. Det vore ju jättekul för barnen om vi kunde ha sådana! Så, är det någon som läser här fortfarande?
Hej och välkommen hit! Mvh Fenja
02-05-2008, 15:00
ja det där gick ju inget vidare! Tänkte att det skulle vara ett bidrag i tråden om hur länge man kan hålla igång en meningslös tråd... det är visst inte min dag idag! Nåja, nu när jag då faktiskt har en alldeles egen tråd kan jag ju passa på och fråga om någon vet om det är värt / svårt att odla egen sparris? Ajaj, där blev det visst lite för mycket trädgårdsrelaterat? Får gå på sökfunktionen istället som jag nu ser en knapp för... ska prova den!  Ursäkta alla som har slösat tid på att läsa detta!
02-05-2008, 15:06
CITAT (Fenja @ 02-05-2008, 15:58)  Hej och välkommen hit! Mvh Fenja Tack Fenja!
Lemonne
02-05-2008, 15:16
CITAT (pillerill bland blomoblad @ 02-05-2008, 16:00)  ja det där gick ju inget vidare! Tänkte att det skulle vara ett bidrag i tråden om hur länge man kan hålla igång en meningslös tråd... det är visst inte min dag idag! Nåja, nu när jag då faktiskt har en alldeles egen tråd kan jag ju passa på och fråga om någon vet om det är värt / svårt att odla egen sparris? Ajaj, där blev det visst lite för mycket trädgårdsrelaterat? Får gå på sökfunktionen istället som jag nu ser en knapp för... ska prova den!  Ursäkta alla som har slösat tid på att läsa detta! Nämen inte är det slöseri med tid!! Välkommen till Odla och lycka till med odlingslotten! Själv tycker jag inte det är ett dugg intressant med krukväxter, så de ser ju ut därefter. Däremot älskar jag pelargoner och trädgårdsväxter, så de glömmer jag aldrig bort att ta hand om!
*Stintan*
02-05-2008, 15:19
Hej och välkommen hit!
Eva-Helene
02-05-2008, 15:26
CITAT (pillerill bland blomoblad @ 02-05-2008, 16:00)  ja det där gick ju inget vidare! Tänkte att det skulle vara ett bidrag i tråden om hur länge man kan hålla igång en meningslös tråd... det är visst inte min dag idag! Nåja, nu när jag då faktiskt har en alldeles egen tråd kan jag ju passa på och fråga om någon vet om det är värt / svårt att odla egen sparris? Ajaj, där blev det visst lite för mycket trädgårdsrelaterat? Får gå på sökfunktionen istället som jag nu ser en knapp för... ska prova den!  Ursäkta alla som har slösat tid på att läsa detta! Hej och välkommen! Ja, det är inte lätt i början! Minns hur det var för mig......ojojoj! Men här finns en MASSA trevliga och hjälpsamma människor som kan lotsa och förklara! Du skulle bara veta vilka bekymmer jag hade med att lägga in bilder! :blink:men nu när jag kan det är det lätt som en plätt! Tack vare alla trevliga och hjälpsamma människor här inne! Sökfunktionen är toppen! Och skulle man mot förmodan inte hitta svaret på sin undran så finns ju Google. För att göra ett inlägg i en tråd så klicka bara på "skriv svar" eller "snabbsvar" - när man klickat på den senare så får man scrolla ner en liten bit. Lycka till med sökandet och skrivandet och odlandet! OCH: det finns inga dumma frågor!
02-05-2008, 15:45
Tack alla rara för trevliga svar! Haha, nu har jag också pillat ner zucchini och solrosfrön! Ni ska få se att det kommer att växa så att det knakar på min lott! Fast lägenheten ser ut som *inga vackra ord* och deklarationen ligger där som ett stort HOT på vardagsrumsbordet... går långa omvägar runt den på min väg mot köket med all såjord och fröpåsar...  Har alla andra redan deklarerat?
Calypso_bulbosa
02-05-2008, 17:37
Hej och välkommen hit! Kan inte svara,hur de andra har det med SIN deklaration,men själv skickade jag via sms,tog 15 sekunder...sen klart! Helt perfekt
lena:-)
02-05-2008, 17:48
Tack för påminnelsen......måste.... måste.....deklarera per telefon...... Frön bryr jag mig inte mycket om..köper plantor. Nu ljög jag..köpte spenat och ruccolafrön idag...Det tog 10 sek på ICA
henriks
02-05-2008, 18:24
CITAT (HögaKusten @ 02-05-2008, 18:37)  Hej och välkommen hit! Kan inte svara,hur de andra har det med SIN deklaration,men själv skickade jag via sms,tog 15 sekunder...sen klart! Helt perfekt Somliga har det bra... :-D Själv har jag lagt ner mellan 35-40 timmar i år, mest på grund av att det är en massa nytt för mig. Har ett litet jordbruk, och har "drabbats" av nya regler om bokslut mm Sen får jag väl antagligen skylla mig själv för att jag är sent ute, som vanligt - reglerna började ju gälla redan 2007-01-01, så jag har ju haft lite tid på mig att läsa på.
Inga från Närke
02-05-2008, 19:06
Hej pillerill bland blomoblad och välkommen hit. Tänk på att om du vill ha snabba svar när det gäller trädgård m.m. så gå in på respektive trådar under avdelningen Småprat om trädgård. Där har du många duktiga odlaiter och där kan du hitta mycket matnyttigt. Som sagt så gör du bara som Eva-Helene beskrev när du vill svara i ett inlägg, citera kan du ju redan. Lycka till.
Myosotis
02-05-2008, 22:11
Jag behöver inte deklarera för jag har ingen inkomst! När jag deklarerade gjorde jag det på nätet, och det tog också bara några sekunder eller så. Synd om er alla som måste sitta länge med deklarationen, låter hemskt tråkigt, precis en sån där grej man inte orkar ta tag i förrän det nästan är för sent. Sen får man panik.
22-05-2008, 23:31
Hej alla trevliga, rara, som verkar finnas här! Jag har inte varit här på ett tag - när deklarationen väl var gjord - sisådär 20 timmar tog den... så var jag så matt så matt... men livet går på ändå, men ungar och dagis och jobb och koloni.... Vill bara meddela att mina små gurkfrön nu har vuxit upp till stiliga, skräckinjagande monster, som försöker ringla sig runt och strypa mina stackars små tomatplantorna (som jag inte kunde låta bli att köpa). Har även släpat allesammans (plantorna alltså) två varv fram och tillbaka till kolonistugan, i min velighet om det var dags att plantera ut dem eller ej... håhåjaja! Har man inte att göra så skaffar man sig!  Dessutom bör jag kanske deklarera att jag ska börja BANTA imorgon... tänkte ta upp ett gammalt Viktväktarprogram som jag har sedan jag jobbade bort graviditetskilona - som nu dock verkar ha kommit tillbaka  Så om jag inte är här på ett tag så är det för att jag är sur och grinig och har lågt blodsocker eller dylikt! Eller så är det för att jag är så himla snygg och smal och ute på stan och shoppar nya kläder... Ha det gott allesammans i den härliga vårväxtligheten! / Pillerill
22-05-2008, 23:37
Jag menar, nu när jag har deklarerat öppet i cyberetern att jag ska banta... då MÅSTE jag ju se till att göra det också, eller hur?  Tur att det finns cybereter och ni okända människor som jag kan åkalla som vittnen, eftersom min kille och min familj och mina vänner bara ler nuförtiden när jag tar upp frågan... Men jäsiken i mig, ni ska nog få se allesammans... Håll tummarna för mig, snälla!
maramara
23-05-2008, 01:19
Jag tror att både stjärnorna och gullvivorna står i rätt position för en fantastiskt lyckad bantning just nu, kan inte vara fel. Lycka till!!
AnnammA
23-05-2008, 07:07
Välkommen hit till Odla, och lycka till med pillerillandet, och det andra med, förresten...(Pillerillandet kombinerat med grävande i kolonilotten kanske hjälper till med en del av det andra... Snygga grävmuskler, vetja!)
Välkommen, och hoppas du hittar till den meningslösa tråden igen med ett inlägg (eller flera  ). Visst är det bra att säga till andra att man ska banta, då får man lite "press" på sig att ta tag i det. Det finns en vikt tråd här på småprat också... I höst kan du leva på gurka tomat och zuccini, det blir man inte fet av
24-05-2008, 23:01
Det ska bli MUMS!  Kan också meddela att min kära granne (som är MYCKET bättre än jag på allt vad pillerillande i trädgården heter) säger att man ska inte ska sätta ut plantorna före den 10 JUNI!! Så nu blir det vackert för mig att ta tillbaka alltsammans ingen.... för TREDJE gången! Folk måste tro att jag inte är klok... och det är jag väl kanske inte heller!
 Inga Odlare är väl riktig "normala" värre blir det med åren också.
21-07-2008, 23:23
Liten lägesrapport OM det är någon som undrar vart jag tog vägen... har jobbat och jobbat och pillerillat när jag kunnat, så det har inte blivit någon tid till detta forum.
Så här gick det... gurkorna höll på att döden dö, men klarade sig med nöd och näppe, gula blad och sargade. Men de verkar ha återhämtat sig har har hittills resulterat i 3 gurkor och ett antal bebisdito.
Rödbetorna har växt så det knakar och jag jobbar hårt för att ta rätt på både betor, stjälkar och blast.
Pumpaplantorna är veritabla MONSTER som upptar halva odlingslotten, men själva frukterna så små så små... fick idag höra att man i Afrika äter pumpablad och håller på att kolla upp detta... spännande! Är det någon här som har smakat? Smakade det gott?
I övrigt har mördarsniglarna tagit det mesta utom någon sorts rättika med svart skal som man river och blandar med grädde och har som tillbehör till kött. Fick fröerna i Polen. Har någon någon aning om vad dessa heter?
Så. Deklarationen blev gjord, men jag är lika knubbig som för några månader sedan... TROTS min öppenhjärtliga (kaxiga) deklaration i cyberetern. Men om jag nu lever på rödbetor och pumpablad tills i november ungefär (då jag beräknar att de bör vara slut)... och om jag inte har storknat innan dess.... jamen då sjutton gubbar om jag inte går ner i vikt? Smal och snygg till jul, kan det vara något?
PS Jag fyller 40 lagom till jul... bara det borde ju vara tillräcklig anledning att ta mig i kragen! Hur sjutton ska jag kunna partaja i läcker blåsa på min 40-årsskiva om jag inte skaffar mig lite karaktär - NU!?
Eva-Helene
22-07-2008, 08:01
HEJ IGEN!! Jo nog har jag undrat vart du tog vägen! Tänkte att "hon har väl blivit så slank o smärt så hon har fullt upp med att springa ifrån kopplet av karlar som är som en svans efter henne". Skönt att "höra" att du inte blivit "uppblåst"! Och skynda dig att komma in i meningslösa tråden vetja!
Myosotis
22-07-2008, 08:16
CITAT (pillerill bland blomoblad @ 22-07-2008, 00:23)  ... fick idag höra att man i Afrika äter pumpablad och håller på att kolla upp detta... spännande! Är det någon här som har smakat? Smakade det gott?... Nej, men jag har sett recept på fyllda pumpablommor! Lånade en bok om ätliga blommor i fjol, minns inte vad den hette, men leta på biblioteket, den var jätteinspirerande!
1. Du verkar dummare och dummare för varje inlägg. 2. Ingen bryr sig om ditt liv.
anne-li i olofstorp
23-07-2008, 19:35
Men Abbe då! Så får man inte säga! Hänsyn och respekt! Gillar du inte det du läser så låt bli att läsa då!  -kram till den som eventuellt blir ledsen av Abbes inlägg! Anne-Li
3. Man kan ju inte neka sanningen
CITAT (abbbe @ 23-07-2008, 20:10)  1. Du verkar dummare och dummare för varje inlägg. 2. Ingen bryr sig om ditt liv. Med sådanna här svar, behöver du inte undra varför du blir utfryst. Elakt och omoget svar. Jag tyckte pillerills inlägg var både trevligt och roligt.
anne-li i olofstorp
23-07-2008, 22:29
Omoget och dumt! Och påhopp! Man skall inte säga allt man menar, men mena det man säger!
Mao Sila snacket grabben
25-07-2008, 17:42
CITAT (abbbe @ 23-07-2008, 20:10)  1. Du verkar dummare och dummare för varje inlägg. 2. Ingen bryr sig om ditt liv. Du måste ha hemskt tråkigt i ditt eget liv du, abbbe lille, som inte har annat att göra än att läsa sådant som du tycker är dumt och som du inte bryr dig om! Stackars, stackars dig! Att du sedan dessutom verkar vara bitter/otrevlig/elak nog att anstränga dig att skapa tråkig energi för andra, gör det hela bara ännu sorgligare. Vem ska trösta Abbbe? Men visst, du lyckades med att lite minska min entusiasm över detta forum. Känns det bättre nu?
Snöflinga
25-07-2008, 21:38
Pillerill, bry dig inte .... pojken har uppenbara problem helt klart , som de flesta tonåringar vill han testa gränser och här lyckades han ju få reaktioner .... men vi är vuxna och han ett barn, därför Pillerill, strunt i det  Jag tycker du skriver väldigt underhållande och ser fram mot nästa odlingsrapport och blad-viktminskningsmetoden
Tonåring? Jag? Blandat ihop mig med någon annan? Hursomhelst, tror ni att jag försöker tillfredställa mig själv genom att skriva på denna tråd?  . Anledningen var: 1. Pill o pull männskan hon, är inte den enda som odlar gurkor (vad intressant med hennes odling när man själv har ett växthus fullt med sådana  ) 2. Blogga om sitt liv på odla, sorry men du har hamnat fel, bra sida---> BilddagbokenFolk som bloggar på fel ställe är inget annat än I R R I T E R A N D E! Det var många andra som tyckte illa om det.
anne-li i olofstorp
25-07-2008, 22:46
men snälla lille vän! Om vi nu är ett antal som har den enkla smaken att tycka om det pillerill skriver så kan väl vi få lov att göra det utan dina moralkakor och "borde göra så och ditten och datten"!!!! Du kan inte sätta dig till doms över oss alla! Vi tycker det vi tycker och vill nu Pillerill skriva och vi vill läsa det hon/han skriver så ge du tusan i det!!!!!
Anne-Li
Lilla Birka
25-07-2008, 22:53
Lite löjligt är det när abbbe häromdagen var 16 år i sin profil och nu påstår att han är 55 år! Och var det inte rätt nyligen abbbe var inne här och gapade med stora bokstäver, samt försökte värva medlemmar till sin hemsida eller blogg eller vad det nu skulle föreställa
Eva-Helene
26-07-2008, 00:18
CITAT (Lilla Birka @ 25-07-2008, 23:53)  Lite löjligt är det när abbbe häromdagen var 16 år i sin profil och nu påstår att han är 55 år! Och var det inte rätt nyligen abbbe var inne här och gapade med stora bokstäver, samt försökte värva medlemmar till sin hemsida eller blogg eller vad det nu skulle föreställa  Joo, det är det! Jooo det var det! Vare sig han är 16 eller 55 så är han väldigt omogen. Vissa mognar sent, vissa mognar inte alls. Jag tycker att "pillerill.... " skriver så entusiastiskt så jag kan inte bli annat än glad när jag läser vad hon skrivit!
Precis.. Skriv du på pillerill...det är fler som läser än som skäller... Föredrar dina anekdoter om gurkor , än va surP***ar tycker om bloggstilen, sen får dom vara 15 eller 50.
Varför är min ålder viktig? Lilla Birka? Kan du säga mig just vilken dag jag PÅSTOD att jag var 50 år? Många står fortfarande för det att dom tycker att pillmänniskan är löjlig, och de kan ingen av er ändra på genom att skriva ett par rader till mig.
Myosotis
26-07-2008, 14:21
Lägg av nu Abbbe. Nu har jag pm:at forumansvarig om det här.
Lilla Birka
26-07-2008, 20:26
CITAT (abbbe @ 26-07-2008, 11:14)  Varför är min ålder viktig? Lilla Birka? Kan du säga mig just vilken dag jag PÅSTOD att jag var 50 år? Många står fortfarande för det att dom tycker att pillmänniskan är löjlig, och de kan ingen av er ändra på genom att skriva ett par rader till mig.  Du har inte påstått att du är 50 år, du har igår ändrat din ålder från 16 till 55 år! Och vilka är många? Jag har inte sett någon annan än du som skriver elakheter om pillerill. Du passar nog bättre bland fjortisarna på facebook eller vad det nu är för ställe som är inne för tillfället.
Snöflinga
26-07-2008, 21:48
CITAT (abbbe @ 26-07-2008, 11:14)  Varför är min ålder viktig? Lilla Birka? Kan du säga mig just vilken dag jag PÅSTOD att jag var 50 år? Många står fortfarande för det att dom tycker att pillmänniskan är löjlig, och de kan ingen av er ändra på genom att skriva ett par rader till mig.  I går 22.38 var du enligt din profil 16 år (vilket verkade rimligt när man läste dina inlägg) 22.51 hade du plötsligt åldrats 46 år  ( vilket gjorde dina inlägg än mera tragiska) Sök hjälp
Du Abbe...Sluta att dricka alkoholhaltiga drycker!!!! Du ser dubbelt, om det är "många" som tycker som du Alkohol och en spegel, ställer till mycket
*Stintan*
27-07-2008, 06:24
CITAT (abbbe @ 26-07-2008, 11:14)  Varför är min ålder viktig? Lilla Birka? Kan du säga mig just vilken dag jag PÅSTOD att jag var 50 år? Många står fortfarande för det att dom tycker att pillmänniskan är löjlig, och de kan ingen av er ändra på genom att skriva ett par rader till mig.  Det vore väldigt intressant om du kan tala om var du fått det där om många ifrån. Du kan bara tala för dig själv aldrig för andra! Vad som är sant är att vi är många som tidigare tagit dig i försvar när du betett dig illa men det tycks du ha glömt. Nu har du gått långt över gränsen för vad som kan accepteras. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på vad det är du vill med din medverkan på Odla. Dags att du skärper dig Abbbe och slutar med att häva ur dig otrevligheter för du kan ju inte förvänta dig att själv bli trevligt bemött när du beter dig som du gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|