Miss Bateman
Jag fick en white feather funkia i början av april som jag planterat i kruka. När den kom hade den en fin rot och hade kommit upp i en vit rosett. De är rätt häftiga med sina totalt vita blad. naughty.gif Klorofyll kommer tydligen i stråk längre fram. annars skullede inte överleva. Mitt ex var frostskadat när den kom, så jag skar bort de frysskadade bladen och har sen inte haft några bekymmer.

Men

i förrgår frös två blad igen. Eller de visar i alla fall frysskador. Saken är den att jag tror inte att temperaturen i Stockholm kröp ner under noll då. Jag verkar ha fått hem en riktig liten diva! Jaha, tänkte jag, dags att plugga på då om den ska klara sig. Så jag har googlat runt både hit och dit och är vid det här laget lite bekymrad. ALLA verkar ha problem med dem och ALLA bilder som finns visar små exemplar, dessutom är det ofta SAMMA bild.

Finns det någon här med erfarenhet av denna kritvita växt? confused.gif
Ingrid Zon3
Tål den solljus över huvud taget? På de bilder jag hittat på nätet ser den ju ut som en total albino och min (helt intuitiva) gissning är att den ska ha skugga men dagsljus. Kan det vara "brännskador"?
Bassam
Hej jag försöker också samla och skick till er några informationen för att hjälpa varandra att hitta bra lösning:
Hosta - White Feather
Hostaceae
Funkia

Bladen är vitgula under försommaren men övergår sedan i grönt.
Höjd: Höjd 20/40 cm.
Härdighet: Troligen härdig i större delen av landet.
Växtplats: Fuktighetshållande jord och halvskugga.
Naturligt utbredningsområde: Kulturursprung

Obs. hennes naturligt vis att bladen blir vitgula under försommaren.
Lycka till, H:Bassam
Monica E
ja sådde sådana och massor kom upp ,men nu har alla dött ,verkar vara väldigt svår.
Miss Bateman
tack för allas svar. Jag har den i vad jag antar är halvskugga. det är sol på förmiddagen en stund. Annars är det en intressant tanke att det skulle kunna vara solskada. Ett blad till har blivit genomskinligt och "köldskadat" nu.

Trist att dina uppdrivna gick åt pipan Monica, men det är iaf skönt att ha lite sällskap med att tycka att den är svår. jag får väl hålla en tumme och tungan rätt i mun. Och går det åt helskotta får jag väl glädja mig åt att jag får en kruka fri så att jag kan plantera nån annan snygging. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon