Anneli1966

Köpte en änglatrumpet förra våren.Den blommade jättefint men bladen blev
gula(även nya små blad) och ramlade av. Tror att den blivit angripen av små
skadeinsekter.Sprutade den med ett medel mot sådant.
Har klarat övervintringen fint och har vuxit mycket med många gröna blad.
Nu händer samma sak igen.Bladen blir gula med massa små
gröna prickar.Även nu ramlar de av.Den står på en inglasad altan som
är ganska varm på dagarna.
Kan inte se några småkryp.
Vattnar den varje dag och den har fått gödsel.
Tacksam för råd....

Mvh Anneli1966
Christer i Falköping
Med största säkerhet ohyra. De får det jättelätt i inglasade utrymmen. Någon form av kvalster tror jag. Du har inte sett något som påminner om spindelväv?
Christer.
Anneli1966

Hej Christer!!

Det syns ingenting
Om detskulle komma spindelväv
är det då spindlar
eller något annat??
Vad gör man mot detta?
Ska jag ställa krukan utanför altanen istället??
Sol eller skugga???

Anneli
Christer i Falköping
Spinn brukar börja med att man ser bladen gulna som du skriver, dessutom bildar de kvalstrena ett sorts spindelnätsliknande nät. Faktum är att jag tycker att du skall ta ut dem så fort som möjligt, Vänj dem i skugga först, sedan brukar de klara full sol. Tänk bara på att kolla väderleksrapporterna så att de inte drabbas av frost. Nu i början är de känsligare, men till hösten kan de faktiskt klara av en frostnatt.
Christer.
Anneli1966

Tack för svaret..
Ville bara tillägga att jag har satt i Provadopinnar.
Ska genast gå ut och sätts ut den utomhus

Anneli
SWE_Monstro
Även jag har en änglatrumpet som står i vårt uterum, just nu är den över 2 meter hög och massor av blad, men i veckan här så upptäckte jag att den hade fått spinn...

Är det bara frosten som är farlig för trumpeten? jag bor i södra skåne så det borde väl inte vara några problem att ställa ut den nu tycker man! vad trivs den bäst i? sol eller skugga?! eller halskugga kanske?
Christer i Falköping
Vissa klarar full sol, medans andra mår bäst i halvskugga. Bara till att testa sig fram tror jag. Det är ju bara till att lyssna på nyheterna om de varnar för nattfrost.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon