Full version: zonale perlargoner
mamsen
har läst att zonale pelargoner är bara ett-åriga.. Är det nån därute som har lyckats övervintra såna.. Skriv i så fall HUR confused.gif
Anki V
Jag har inga större problem att övervintra zonalpelargonior, dessutom gör jag det på sämsta tänkbara sätt. Det är ett rent under att de flesta överlever.

När hösten kommer så tar jag bort krukorna och knölar ner pellisarna i en plastlåda. Den ställer jag sedan i min kolsvarta och 10-12 grader varma källare. Någon enstaka gång under vintern skvätter jag på några droppar vatten.

I början på mars tar jag sedan in dom, planterar om och skär ner hårt på samma gång. I år klarade sig 30 av 34 stycken. Maken till tåliga växter!

Bäst är naturligtvis att övervintra sval och ljust.

Välkommen till Odla!

/Anki
Betty
...och har du inte möjlighet att förvara dem svalt och ljust heller så går det lika bra med varmt och ljust. Jag vinterförvarar mina pelargoner på hyllor med lysrör ovanför i ett rum med temp. kring 22 grader, jag vattnar dem en gång i veckan under vintern men ger ingen näring/blomgödning förrän jag har planterat om dem på våren. Inte en enda har dött av den behandlingen - på flera år.
Samsara
zonal pelargoner är inte ettåriga, det enda man behöver är att kunna övervintra dessa i vårt kalla land. Jag tar bort all jord och hänger dom upp och ner i källaren där det är ca 5 grader, där får dom hänga i 4 månader. Endast dom starka pelargonerna överlever och det är dom man ska fortsätta ta sticklingar på...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon