Hej Pernillus
Zon 6, det betyder att du bor så långt upp i landet att jag aldrig har satt min fot där. Vilket i sin tur kan betyda att jag inte har en aning om vad jag pratar om härnedan

, men sådan trivia låter jag mig inte stoppas av

. Det är många som förordar remonterande (=återblommande) eller kontinuerliga (=konstant blommande från start [=juli oftast] till frosten kommer) rosor, men det tycker jag är överskattat.
Alla rosor blommar rikast i första floret (= oftast juli), därefter är det mest enstaka blommor i succession. Det tycker jag är menlöst. Då är det bättre att använda olika rosor som blommar olika tider, dvs från tidiga (såsom pimpinellen Single Cherry t ex) till sena (såsom t ex Rosa Carolina), vilket ger ymnig blomning i sisådär två månader. Det finns ju dessutom andra blommande växter än rosor, som blommar tidigt och sent, även i zon 6 föreställer jag mig.
[attachment=17661:Single_cherry.JPG]
Vad gäller rosval så är det väl huvudsakligen rugosor, pimpineller och en del albor som är relevanta. Några rugosor har redan nämnts i denna tråd, så de hoppar jag. Pimpineller tycker jag är trevliga, och särskilt då Single Cherry, zon 6, tidigblommande, och med en ljuvlig och rejäl doft. Stanwell perpetual kan jag inte heller förbigå, zon 6, tidigblommande, och en ljuvlig och rejäl doft, samt kontinuerlig

blomning minsann. Albor är också trevliga. Varför inte en/två klassiker som Maxima &/eller Suavolens, zon 7, blommar i juli, och har en rejäl doft. En annan klassiker är Maidens Blush, zon 6, blommar i juli, och har också en rejäl doft. Sist, men inte minst, vill jag nämna Minette (rosa suinoum / svearnas ros), zon 7, blommar i juli, och har en medelstark men mycket fräsch och intressant doft. Dessa tre rosgrupper, rugosor, pimpineller och albor, har helt olika utseende. Det gäller i princip allt, såsom blad, växtsätt, blommor och doft. Förmodligen inget som icke rostokar tänker på, men har man irrat

runt i rosträsket några år så... /S