Full version: Nybörjarros
Pernillus
Jag bor i zon 6 och är så sugen på att köpa en rosbuske. Den ska stå i västerläge, jag har surfat runt lite och kikat på rossidor och har några frågor. Jag vill ha en ros som är lättskött och helst vacker och väldoftande den ska stå fritt och ej mot en vägg. Ni forumanvändare brukar vara så himla proffsiga!!

*Remonterar ej, ej rotäkta. Vad menas?
* Kan man köpa en rosbuske eller måste man ha flera?
*Vilken sort rekommenderar ni?

Tack på förand!
Helenavborg
En mycket vacker ros för din zon är Louise Bugnet. Den blir kring meterhög och har karminröda knoppar men vita blommor som doftar gott. Den remonterar, vilket betyder att den blommar om, till skillnad från engångsblommande rosor. En annan, lite högre buske med stora fyllda blommor är Therese Bugnet. Den är också återblommande. Sen finns ju gamla godingen Hansa med stora, purpurfärgade, starkt doftande blommor. Också remonterande. Så finns Hurdalsrosen som blir ca 2 m även i din zon. Den blommar bara en gång. Men det finns många fler buskrosor som passar i kallare klimat.

[attachment=17647:14._Ther...net.åöm2.jpg] Therese Bugnet
[attachment=17648:Louise_Bugnet.dal.jpg] Louise Bugnet
Kajsa
Titta i mitt album/Kanadarosor, du kan ha alla där.
vårskutt!
Hej!
Ej rotäkta betyder att den är ympad= en rot från en sort och själva busken/växten en annan sort. Anledningen är att man tar en rotsort som är väldans "zonhög" och klarar sig bra uppåt norr utan att frysa om tårna under vintern. Remonterande är att den blommar om och om igen under säsongen, oftast utan uppehåll.
Så i ditt fall skulle jag rekomendera rotäkta, för att slippa överaskningar och rotskott, samt remonterande för lång blommning! Typ nån gammal busksort som klarar sig själv utan beskärning och uppbindning, lycka till!
Stiffe
Hej Pernillus
Zon 6, det betyder att du bor så långt upp i landet att jag aldrig har satt min fot där. Vilket i sin tur kan betyda att jag inte har en aning om vad jag pratar om härnedan dunno.gif , men sådan trivia låter jag mig inte stoppas av whist.gif . Det är många som förordar remonterande (=återblommande) eller kontinuerliga (=konstant blommande från start [=juli oftast] till frosten kommer) rosor, men det tycker jag är överskattat. Alla rosor blommar rikast i första floret (= oftast juli), därefter är det mest enstaka blommor i succession. Det tycker jag är menlöst. Då är det bättre att använda olika rosor som blommar olika tider, dvs från tidiga (såsom pimpinellen Single Cherry t ex) till sena (såsom t ex Rosa Carolina), vilket ger ymnig blomning i sisådär två månader. Det finns ju dessutom andra blommande växter än rosor, som blommar tidigt och sent, även i zon 6 föreställer jag mig.

[attachment=17661:Single_cherry.JPG]

Vad gäller rosval så är det väl huvudsakligen rugosor, pimpineller och en del albor som är relevanta. Några rugosor har redan nämnts i denna tråd, så de hoppar jag. Pimpineller tycker jag är trevliga, och särskilt då Single Cherry, zon 6, tidigblommande, och med en ljuvlig och rejäl doft. Stanwell perpetual kan jag inte heller förbigå, zon 6, tidigblommande, och en ljuvlig och rejäl doft, samt kontinuerlig duh.gif blomning minsann. Albor är också trevliga. Varför inte en/två klassiker som Maxima &/eller Suavolens, zon 7, blommar i juli, och har en rejäl doft. En annan klassiker är Maidens Blush, zon 6, blommar i juli, och har också en rejäl doft. Sist, men inte minst, vill jag nämna Minette (rosa suinoum / svearnas ros), zon 7, blommar i juli, och har en medelstark men mycket fräsch och intressant doft. Dessa tre rosgrupper, rugosor, pimpineller och albor, har helt olika utseende. Det gäller i princip allt, såsom blad, växtsätt, blommor och doft. Förmodligen inget som icke rostokar tänker på, men har man irrat confused.gif runt i rosträsket några år så... /S
Tosan
Här uppe i kylan kan det vara en fördel med en remonterande eller kontinuerligt blommande ros, eftersom de brukar blomma på årsskott, det gör inte alla engångsblommande rosor, och då gör det mindre ifall de fryser till grunden.
En annan fördel är att satsa på rotäkta rosor, som alltså står på egen rot och kan skicka nya rotskott ifall den fryser ner helt. Händer det med en ympad kommer i bästa fall ett vildskott, och det var ju inte den du ville ha.

Och sorter... det finns så många så det är svårt att välja, men en kanadensare tror jag på...
Stiffe
Aha, se där, nu har jag lärt mig något nytt. Vad bra. smile.gif Huruvida rosor blommar på års- eller fjolårsskott är sådant som hittills i varje fall inte haft någon nämnvärd betydelse här nere i skåneland, och därför inget jag reflekterat över. I tufft klimat medför alltså de remonterande egenskaperna en inte oväsentlig fördel. Tack Tosan för upplysningen. /S
Tosan
CITAT (Stiffe @ 04-05-2008, 01:33) *
Aha, se där, nu har jag lärt mig något nytt. Vad bra. smile.gif Huruvida rosor blommar på års- eller fjolårsskott är sådant som hittills i varje fall inte haft någon nämnvärd betydelse här nere i skåneland, och därför inget jag reflekterat över. I tufft klimat medför alltså de remonterande egenskaperna en inte oväsentlig fördel. Tack Tosan för upplysningen. /S

Så lite så... Det var ett tips jag fick själv när jag började leta rosor...
Tex Flammentanz sägs vara härdig i Z6 och visst, den överlever säkert, men fryser ofta ner (enligt hörsägen) och då får man ju inte se den blomma...
Man kan få tänka lite annorlunda här uppe ibland bara flirting.gif
Nere hos er kan det ju tex rent av vara en stor nackdel med rotäkta rosor då de kan sprida sig mer än önskvärt, här uppe är det nog bara fördelar.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon