Full version: Aska
Agneta z5-6
Enligt vad jag har förstått så är lite aska bara bra för rosorna.Men hur mycket är lite?Är det någon viss ros som inte skall ha aska? //Agneta
Helenavborg
Jag brukar strö aska runt mina rosor, ca 1 l kring buskrosor och 5 dl kring mindre rosor. Alla rosor gillar aska.
Stiffe
Tja, det kan nog bli 1-3l aska per ros. Det beror ju på hur stor rosen är. Jag skulle uppskatta att 1-3l /m2 funkar. Själv har jag t ex några The Fairy utanför terassen/dörren, och de har fått mycket aska genom åren eftersom de är närmast. (Ni vet, man ska tända fyr i kaminen och måste aska ur den först, och askhinken är full - woosch, ut med askan på första bästa ställe = The Fairy-häcken utanför dörren). Rosorna verkar trivas utmärkt, de växer som ogräs och blommar ohämmat fram till frosten tar dem. Ja, ja, en skyffel hästdynga eller två får de också på våren förstås. smile.gif
Om jag inte missminner mig, så är aska också bra till vinbär & krusbär. /S
susehn

Apråpå detta med aska, måste fråga om ni har helt renträaska, eller bränner ni också typ mjölkburkar,
paff oa papper? Jag har inte vågat hiva nån aska på rosorna ifall de inte gillar "skräpet".....
Slöseri med gratisresurs? confused.gif
Helenavborg
All aska som kommer från trä, papp eller papper är bra. Vi har pelletsaska som ju kommer från sågspån så det är OK. Aska från koks eller kol är inte bra men vem eldar sådant numera.
Stiffe
Jag har eldat med kol/koks, (lite visserligen men ändå, för övrigt ett suveränt bränsle till kaminer - de håller värmen en hel natt med långsambrinnande kol/koks). Hursomhelst, även den askan har jag slängt ut bland rosorna. Det har gått bra. Det beror säkert på mängderna dock. Precis som med annat brännbart skräp, så länge det bara är en och annan mindre skvätt så gör det inget. Möjligtvis om du tänker äta nyponen så bör du nog undvika annat än rent trä, papper & kartong. /S
susehn
tummenupp.gif ÅÅÅkeeeijjj!!! Tack för rådet, nu ska det minsann askas här framöver också! Hoppas grannarna är förstående ifall deras nytvättade fönster får ny patina.... Prima! flirting.gif Hälsn sus
Agneta z5-6
Vilka bra svar.Här uppe i norr har det nyss blivit snöfritt,så jag har eldat upp en massa ris - så då kan rosorna få sitt.TOPPEN........//Agneta
rödluvan
Aska är bra för rosor och buskar, men jag inser att jag snålat lite med mängden. Jag läste nånstans att en handfull under varje ros skulle räcka men tydligen ska man vara generösare än så.

Måste berätta en rolig historia om "min aska". Jag har ingen kamin, så jag bad en väninna leverera en påse aska. Jag var inte hemma så hon ställde påsen enligt överenskommelse vid postlådorna, vid infarten till fritidsområdet. När jag kom för att hämta fanns ingen påse. Nån arg granne hade tagit hand om "soppåsen" och skrivit en arg lapp!!!! Som tur var fanns det mer aska att hämta från väninnan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon