|
Jag skulle vilja få tips på en perenn som är ca 120 - uppåt som jag kan ha vid staketet som lite insynsskydd. Funderade lite på fjärilsbusken, men den kan kanske bli lite väl hög och stor. Finns det något liknande?
Det står några trista rosor där nu och jag vet inte riktigt vad jag skall hitta på. Så tips vore bra.
Pius
Vad är det för läge och andra förutsättningar som gäller och är det något blommande du vill ha i någon speciell färg?
Christer i Falköping
02-05-2008, 18:03
Jordärtsskockan 'Bianca' kan ju vara ett roligt alternativ. Fast den kan bli lite ogräsartad. Om du inte bor i all för kärv zon kan ju något av gräsen vara ett alternativ. Inte min starka sida, så där får andra ge förslag. Smällspirean 'Diabolo' blir ju inte så vansinnigt hög, kanske det är ett alternativ trots att den som buddleian är en buske. Bambu är också ett alternativ om du bor i lägre zon. Berätta lite mer om färger och liknande så kan du nog få fler förslag. Christer.
Äsch, det glömde jag ju bort. Zon 1, gotland, kalkhaltig lerjord, det är jag det. Pius
CITAT (Christer i Falköping @ 02-05-2008, 19:03)  Jordärtsskockan 'Bianca' kan ju vara ett roligt alternativ. Fast den kan bli lite ogräsartad. Om du inte bor i all för kärv zon kan ju något av gräsen vara ett alternativ. Inte min starka sida, så där får andra ge förslag. Smällspirean 'Diabolo' blir ju inte så vansinnigt hög, kanske det är ett alternativ trots att den som buddleian är en buske. Bambu är också ett alternativ om du bor i lägre zon. Berätta lite mer om färger och liknande så kan du nog få fler förslag. Christer. Bicanca var ju jättefin, precis så växtkraftig som jag vill ha och med gula blommor. Huset är gult så då matchar det bra. Men, var får jag tag på knölarna? Pius
Christer i Falköping
02-05-2008, 18:34
Kan vara knivigt. Men Åke Truedsson brukar ha till försäljning via Tomatklubben. Kan hända att jag har några knölar kvar i marken. Minns jag (med andra ord påminn mig i morgon), så skall jag gå ut och kolla i rabatten. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 02-05-2008, 19:34)  Kan vara knivigt. Men Åke Truedsson brukar ha till försäljning via Tomatklubben. Kan hända att jag har några knölar kvar i marken. Minns jag (med andra ord påminn mig i morgon), så skall jag gå ut och kolla i rabatten. Christer. Åh, så snällt, jag påminner dig gärna. Pius
Fågelvägen
02-05-2008, 19:05
Lyckliga du som har trädgård på Gotland! Vill du ha höga blommande perenner kunde du kanske titta (googla) på stormhattar (Aconitum), riddarsporrar (Delphinium) eller stockrosor (Alcea). De finns i många färger, bara att välja vad som passar till staketets färg och till huset!
Obs! Några forumister har behövt grävmaskin för att bli av med sina bambubestånd för att ge plats för andra växter.
CITAT (Fågelvägen @ 02-05-2008, 20:05)  Lyckliga du som har trädgård på Gotland! Vill du ha höga blommande perenner kunde du kanske titta (googla) på stormhattar (Aconitum), riddarsporrar (Delphinium) eller stockrosor (Alcea). De finns i många färger, bara att välja vad som passar till staketets färg och till huset!
Obs! Några forumister har behövt grävmaskin för att bli av med sina bambubestånd för att ge plats för andra växter. Nja stormhattar har jag ett fåtal men gillar inte att de är giftiga. Riddarsporrar vill bara inte hos mig och stockrosor har jag redan men de är inte så maffiga som jag vill ha växten jag letar efter. Mycket gröna blad men ändå gracila och med blommor som blommar utav attan. Pius
Fågelvägen
02-05-2008, 19:20
Då så... Konstigt att inte riddarsporrar trivs, de brukar inte vara kräsna. Vilken tid vill du att busken/perennen ska blomma? Ska den ha vacker höstfärg, spännande fröställningar, frukter?
CITAT (Fågelvägen @ 02-05-2008, 20:20)  Då så... Konstigt att inte riddarsporrar trivs, de brukar inte vara kräsna. Vilken tid vill du att busken/perennen ska blomma? Ska den ha vacker höstfärg, spännande fröställningar, frukter? Tja, det är inte så viktigt, fast det vore trevligt med något som blommar i slutet av juli / augusti och framåt. Det är egentligen bara nu på våren som jag är nöjd med min trädgård. Pius
Krolliljan
03-05-2008, 06:29
En underbar perenn solros som bildar täta ruggar är "Lemon Queen". Massor med små blommor, citrongula och binas favorit. Blommar dock inte förrän sent. Kan bli upp till 2m hög dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|