Full version: Påskens efterbörd
jegi
Finns det utrymme för lite klagan bland all vårentusiasm?

Det står nu klart att mer eller mindre alla blomknoppar på mina lite känsligare prunusar (persikoträd x 3, nektarinträd, mandelträd och aprikosträd) frusit bort.

Det var -15 i tre dagar under påsken och då var jag typiskt nog bortrest så inget blev skyddat.

Någon med liknande erfarenheter?

Fast å andra sidan har jag 40 fruktämnen på mitt fikonträd/buske. Och om en vecka kommer min andra Trachycarpus fortunei och en fin 2 meters Butia eriospatha.
Christer i Falköping
Min nektarin klarade kylan, men fick istället gren och blomtorka. Ser lite halvrisig ut nu. Nästa år blir det till att bespruta.
Christer.
jegi
Hmmm... hur ser jag att det är gren- och blomtorka och inte att blommorna frusit bort?
Mitt mandelträd har förutom att det inte kommer att blomma en del intorkade smågrenar. Kan det vara gren- och blomtorka i själva verket? Hur behandlas det?
Christer i Falköping
Låter som det. Knopparna och barken just intill blev brun och dog. Fattade inte själv först vad det var, har bara sett slutresultatet av sjukdomen tidigare. Men ett expertutlåtande sade just gren och blomtorka. Skall gå att behandla med kopparsulfat. Om jag förstått det hela skall man spruta på det på vårvintern.
Christer.
Anders Roslagen
Såg idag att så gott som alla blomknoppar på de två aprikosträden och de flesta på persikan är torra. På ena aprikosen är det konstiga grenintorkningar också. Men det vore ju inte konstigt om påskkölden hade satt sina spår. Det var inte kallare än -10° hos mig några dygn men knopparna hade hunnit svälla innan...
Cilla
Min persika har mycket få hela blommor, den galningen stod vintergrön hela vintern och knopparna svällde alldeles för tidigt. Nästa vårvintern skuggar jag den.

Men å andra sidan blommar mina körsbärsplommon som aldrig förr och plommonblommen ser det heller inte ut att vara något fel på. Körsbären blommar också ymningt och det har varit bra dagar för bina.

Än finns det hopp om frukt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon