dessi
Hej på er alla! yes.gif

Förra våren planterade vi fyra klotpilar (ca 2 m höga), i en slänt, som växte väldigt dåligt om alls sad.gif
Nu i vår är många grenar väldigt torra. fear.gif Jag undrar om nån av er har nån erfarenhet av pilar, är dom lite torra på våren eller är loppet kört för våra pil träd? Hoppas nån har nåt bra råd hur jag skall få dom att överleva och växa sig fina.

Ha en skön vår!! rose.gif
Fågelvägen
När de väl etablerat sig tål klotpilarna en hel del torka och kan faktiskt växa riktigt bra på en solig sluttning. Kanske de fick en dålig (för torr) start efter planteringen förra våren? Eventuellt var rötterna inte tillräckligt välutvecklade.

Tur att en del grenar visar livstecken! Jag skulle föreslå att ni klipper bort de grenar som är torra - utan att lämna några "tappar" - och vattnar ordentligt, minst 10 liter vatten per planta 1-2 ggr per vecka.
dessi
Tack Snälla Du för svaret!!! thanks.gif
I morgon skall jag genast gå ut och vattna!!!
Cilla
Ja, fast minst 30 mm eller liter i veckan skulle jag gissa, särskilt om de visar torktecken. regelbundenheten är viktig i bevattningen i början. Låt spridaren stå på en natt i veckan och frigör rötterna från grässvålen (gräs dricker enormt mycket).

Grentorka i början brukar också vara tecken på att växtbäddarna var för smala. Träden orkar helt enkelt inte ut i marken med sina rötter och får därför ett alldeles för litet rotområde. Man kan eftergräva genom att först försiktigt se hur långt rötterna nått ut och sedan luckra jorden lite mer än ett spadtag djupt från rotändarna och en halv meter utanför detta.
dessi
CITAT (Cilla @ 03-05-2008, 00:39) *
Ja, fast minst 30 mm eller liter i veckan skulle jag gissa, särskilt om de visar torktecken. regelbundenheten är viktig i bevattningen i början. Låt spridaren stå på en natt i veckan och frigör rötterna från grässvålen (gräs dricker enormt mycket).

Grentorka i början brukar också vara tecken på att växtbäddarna var för smala. Träden orkar helt enkelt inte ut i marken med sina rötter och får därför ett alldeles för litet rotområde. Man kan eftergräva genom att först försiktigt se hur långt rötterna nått ut och sedan luckra jorden lite mer än ett spadtag djupt från rotändarna och en halv meter utanför detta.

Tack, det skall jag göra i dag! H. Dessi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon