|
Jag är så SÅÅÅÅ trött mot dessa sniglar.. Bor på Orust och är invaderat av mijooooner encentimeterssniglar redan. under varenda blad som ligger mot marken, under stenar, under veden, under barnens leksaker i sandlådan. Jag vägrar att ha det så här i år igen. Vill ha en gräsmatta som barnen kan springa barfota på utan att halka i snigelmos. Nu vill jag ha hjälp.. Har inte provat kemiska bekämpningsmedel alls då jag är rädd att det ska påverka mina barn. Törs man verkligen ha dessa i trädgården? Det senaste med larver sen? De har ju varit olagliga i Sverige fram till nu vad jag vet men är det någon som ändå har någon erfarenhet av detta. Och hur najs är det att strö ut larver? Hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2008, 21:34
Det är inte larver det är nematoder och ja man vågar använda dem det finns redan massor av liknande organismer ute i naturen och vi har använt liknande nematoder under en längre tid mot andra problem typ pingborrar i gräsmattan, sorgmyggor i krukväxterna etc. Enda orsaken till varför de inte sålts i sverige är att de inte varit testade tidigare. Biologisk bekämpning testas innan den godkänns i sverige. Man bör dock inte se biologiska bekämpningsmedel som några mirakelmedel de brukar inte ta död på allt problem utan mera hålla dem på en låg nivå så man lär inte ta död på alla sniglar i trädgården ifall man använder medlet.
Solstorm
02-05-2008, 21:36
CITAT (Pussel @ 02-05-2008, 21:46)  Och hur najs är det att strö ut larver? Jättenajs! Jag har spritt ut dem, de är så små att man inte kan se dem. Det ser ut ungefär som grovt mjöligt bös. Blandar ut i vattenkanna och sprider ut, sedan ser man dem inte alls. Om man inte har en liten ettåring som stoppar allt i munnen så behöver man inte vara orolig för snigelkorn. Tror inte ens det är skadligt för människor, fast det kan ju var onödigt att äta ändå.
CITAT (Solstorm @ 02-05-2008, 22:36)  Jättenajs! Jag har spritt ut dem, de är så små att man inte kan se dem. Det ser ut ungefär som grovt mjöligt bös. Blandar ut i vattenkanna och sprider ut, sedan ser man dem inte alls.
Om man inte har en liten ettåring som stoppar allt i munnen så behöver man inte vara orolig för snigelkorn. Tror inte ens det är skadligt för människor, fast det kan ju var onödigt att äta ändå. Hmm.. Har en ettåring.. och en 4åring..  CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-05-2008, 22:34)  Det är inte larver det är nematoder och ja man vågar använda dem det finns redan massor av liknande organismer ute i naturen och vi har använt liknande nematoder under en längre tid mot andra problem typ pingborrar i gräsmattan, sorgmyggor i krukväxterna etc. Enda orsaken till varför de inte sålts i sverige är att de inte varit testade tidigare. Biologisk bekämpning testas innan den godkänns i sverige. Man bör dock inte se biologiska bekämpningsmedel som några mirakelmedel de brukar inte ta död på allt problem utan mera hålla dem på en låg nivå så man lär inte ta död på alla sniglar i trädgården ifall man använder medlet. Aha!! Låter ju bättre än slingrande larver..  Tack för ditt inlägg.
Solstorm
02-05-2008, 21:53
Fast snigelkorn ska man ändå lägga lite skyddat så inte fåglarna stjäl dem. Om man gömmer dem så hittar nog inte barnen dem heller. De är ganska ofarliga, annars hade de inte fått säljas fritt.
Jag har haft en del giftiga växter när barnen var små, inga problem. Man lämnar ju ändå inte så små barn ensamna ute.
Solstorm. Tusen tack från mej också för ditt inlägg om dom där larverna. Har varit nyfiken på dom, men inte vågat ta upp till diskussion, ifall ni buar ut mig från dethär forumet. Vad äter nematoderna mera än sniglar? Om dom äter upp alla sniglar, går dom på mina blommor sen ? Hur kan något så litet äta något så stort ? Och, Solstorm ? Vad är det för snigelkorn du pratade om, vad heter det och hur funkar det ?
Hälsn Tepa
Solstorm
04-05-2008, 10:47
CITAT (tepa @ 04-05-2008, 08:11)  Solstorm. Tusen tack från mej också för ditt inlägg om dom där larverna. Har varit nyfiken på dom, men inte vågat ta upp till diskussion, ifall ni buar ut mig från dethär forumet. Vad äter nematoderna mera än sniglar? Om dom äter upp alla sniglar, går dom på mina blommor sen ? Hur kan något så litet äta något så stort ? Och, Solstorm ? Vad är det för snigelkorn du pratade om, vad heter det och hur funkar det ?
Hälsn Tepa Här finns det ingen som buar över frågor. Så små nematoder tar en snigel genom att massor av dem äter sig in i dem och förökar sig i dem. De är en sniglarnas parasit. Inne i sniglarna så förökar de sig. Så småningom överger de snigeln och ner i jorden igen tror jag. Där är de redo att angripa nästa snigel som kommer. Dyker det inte upp någon snigel inom en viss tid så dör de nog tyvärr. Snigelkornen heter snigelfritt här i Sverige. Det lönar sig att jämföra priser för de är väldigt dyra. En del beställer via nätet från Tyskland, det är nog det allra billigaste.
Solstorm, tack för svaret. Men är det så att de bara ger sig på sniglar, och inga andra djur ? Funderar lite på hur det kan komma sig. men man får väl tro på vetenskapsmännen som forskat. Undrar lite hur dessa larver har uppstått från första början. Har hört att den förekommer naturligt i Norge. Tror nog inte jag provar iår, hade nog isåfall varit bäst att göra det nu, när den första snigeln redan är i farten. men det ska bli intressant att läsa om era erfarenheter, ni som prövar. Men vad innehåller snigelfritt? Är det sånt som gör att snigeln slutar äta och svälter ihjäl?
Hälsn Tepa
eugenia
04-05-2008, 19:22
Är ni inte rädda att de där larverna som ni sprider ut hamnar på andra snigelliknande djur och sprider sig ut i våran svenska fauna och tar död på helt ofarliga arter. Vore väldigt onödigt att ta död på våra svenska snigelarter bara för att vi inte kan hålla rent nog i våra egna trädgårdar.
/eugeniasdotter.
Solstorm
04-05-2008, 21:02
CITAT (eugenia @ 04-05-2008, 20:22)  Är ni inte rädda att de där larverna som ni sprider ut hamnar på andra snigelliknande djur och sprider sig ut i våran svenska fauna och tar död på helt ofarliga arter. Vore väldigt onödigt att ta död på våra svenska snigelarter bara för att vi inte kan hålla rent nog i våra egna trädgårdar.
/eugeniasdotter. Här har mördarsniglarna tagit kål de vanliga sniglarna. Förr hade jag gott om de vanliga stora tjocka vita och svarta sniglarna (åkersnigel?). Har inte sett en sådan på flera år, så tyvärr är det spanjorerna som slagit ut vår svenska fauna. Orka hålla rent i trädgårdar? Omgiven av skog och äng, de väller in från alla håll. Omöjligt att hålla rent. Vet inte hur många människor som skulle plocka på heltid för att hålla rent.
Ezereht
06-05-2008, 22:02
Nematoder finns det ju redan massor av i jorden  Det här som säljs är en viss art som har Mr. hatsnigel som värd. Man använder en utdragen glasnål för att plocka dom i mikroskåp så dom är väldigt små, en och en tror jag knappt man ser dom med blotta ögat, bara om dom är flera i ett "nystan". Dom är ofarliga för oss människor att "äta" eftersom dom inte har oss som värddjur, dom bara dör (inte för jag rekomenderar att prova). Jag tror inte dom slår ut våran normalfauna, då skulle den knappast godkänts för användande i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|