Full version: Vad heter blomman?
Pussel
Vad heter min blomma? Det är inte en ovanlig blomma, tvärt om! Den har kraftiga, runda, stora blad (ca 20 cm) som växer "direkt ur jorden" liksom.. I april kommer långa stänglar (ca 40 cm) med kraftigt cerisa små blommor. Tror att den kan heta något på B.. ??

Tacksam för svar.
Sussie F-Flower
Lägg gärna in en bild om du har möjlighet...
igl
bergenia?
mvh
inger
ingrids
Tror också på bergenia
Fågelvägen
Ser den ut såhär?
LottaK
Det måste vara en
Bergenina sort ...
Bergenior (Bergenia) släkte med 10 arter i familjen stenbräckeväxter (Saxifragaceae). Alla arterna förekommer i tempererade Asien. Några arter odlas som trädgårdsväxter.

Det rör sig om fleråriga örter som bildar stora bestånd. De har krypande jordstam som är stor, tjock och fjällig. Bladen är alla basala, ofta mer eller mindre vintergröna, enkla, vaxade och ofta läderartade. Kanterna kan vara helbräddade, naggade eller tandade. Blomställning bildar en flock med fjällika högblad. Blommorna är stora och de har fem foderblad. Kronbladen är fem, vita till rosa, röda eller purpur. Ståndarna är 10. Karpellerna är 2, förenade vid basen. Frukten är en kapsel men många små, bruna frön. Förökas genom delning av roten, sticklingar(?) eller genom frön.

Pussel
Ha! Tack alla ni. Visst är det en Bergenia! thanks.gif Nu kan jag slutföra min planteringskarta jag sitter och knåpar med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon