Lilla Birka
02-05-2008, 21:51
Många nya medlemmar som vill ställa en fråga om krukväxter eller trädgård lägger in sin fråga i Allmänt forum >Småprat trots att det står (ej trädgårdsrelaterat). Det kan inte vara lätt som ny medlem att förstå att man måste scrolla ner en bit för att komma till växt- och trädgårdsfrågor på en site som heter Odla.
Det händer att de inte får något svar alls på sina frågor för att de ställt dem i fel avdelning. Borde det inte vara bättre att lägga Allmänna forumet längre ner? Vad tycker ni?
e_sedell
02-05-2008, 21:53
Rent principielt vore det rätt också
Myosotis
02-05-2008, 22:01
Jag har tänkt på det också, fast mer för att det borde vara tvärtom på ett trädgårdsforum. Innan jag ställde min första fråga tittade jag runt först, det var inte svårt att begripa sig på det. Däremot är det inte lätt att veta att man inte får lika många svar under "support" som under "småprat" när man ställer samma fråga.
*Stintan*
02-05-2008, 22:16
Jag ställde nyligen frågan till forumansvariga om man inte skulle kunna ändra så att trädgårdsavdelningen kom överst och fick följande svar av Göran Carlsson:
"Vi har lagt forumen i den ordningen för att slippa en massa inägg om andra
ämnen i trädgårdsavdelningarna. Byter vi plats nu lär vi få ännu fler inlägg
som hamnar fel."
Frågan var uppe redan när forumet gjordes om för ett år sedan och vi fick då ungefär samma svar. Nu efter reklamens intåg på sidan så har ju trädgårdsavdelningen hamnat längre ner men tydligen vill dom alltså ändå ha det som det är. Det är ju inte hela världen om några frågor hamnar fel egentligen. Det hade ju varit värre om en massa småpratsfrågor hamnade i trädgårdsavdelningen.
Lilla Birka
03-05-2008, 21:54
Du har alldeles rätt!
Låter logiskt, tycker nog det är bra som det är. Man kan ju minimera Allmänt väl?
Lilla Birka
04-05-2008, 13:00
Ja, men det vet ju inte nytillkomna medlemmar om! Men det som Stintan framhåller är alldeles riktigt. Vi får väl hjälpas åt att tipsa de nya medlemmarna om att de har större chans att få bra och många svar om de skriver i rätt avdelning.
*Stintan*
04-05-2008, 13:24
Kanske en och annan ny medlem råkar skriva i fel avdelning första gången men de flesta tror jag ändå kollar lite hur forumet är upplagt innan. Jag tycker inte det är störande och som sagt vi får väl vara snälla och lots dom rätt
Det beror nu för tiden lite på att det ligger trist (men nödvändig) reklam överst på sidan. Antingen kan man byta till one.com, som jag har

de tar bara ca 40kr/månad för 4gig utrymme (men det kanske inte räcker till odla). Men strunt samma.
Sedan beror det lite på skämupplösningen, om man har låg skärmupplösning och inte tänker på att det finns olika kategorier kanske man tar den första bästa som man ser.
Att komprimera onödiga saker som ligger överst på sidan och att göra en omstrukturering av upplägget kanske?
Lady Hamilton
04-05-2008, 20:03
Jag håller med om det trådskaparen säger men, för mig spelar det ingen roll i vilken avdelning en fråga ställs eftersom jag alltid trycker på 'nya inlägg' och läser de frågor som jag tycker är intressanta, oberoende i vilken avdelning frågan ställs
(jag ser alltså på frågan, inte i vilken avdelning)
Jag tror Göran har rätt i att om trädgårdsavd. ligger längst upp får vi mer av andra ämnen än trädgård där.
Jag tycker det är bra om vi kan hålla trädgårdsavd. med frågor om trädgård.
Om sedan nya medlemmar skriver i fel avdelning är ju inte hela världen. De flester upptäcker snart de olika avd. när de hunnit bekanta sig med forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.