Full version: Brännäslor
LottaK
Hej!
Har sett att jag fått brännäslor på en jordhög bakom huset.
Vet att de är nyttiga på många olika sätt.
Men eftersom jag aldrig tagit hand om såna tidigare undrar jag
en massa:
När ska jag ta dem?
Hur ska jag förvara dem?
Hur länge håller de?
Näring?
Recept?
Tacksam för allt om nässlor.
TACK

LottaK
*Stintan*
Själv föredrar jag att plocka när dom är späda. Jag skjöljer dom mycket noga, förväller och sedan fryser in. Man kan också torka dom och använda smulade i bröd eller the t.ex.
Används annars som spenat ungefär och nässelsoppa är jättegott. Omelett med stuvade nässlor är mums.

Här ett klipp:
Brännässla
Brännässlan är ännu mineralrikare än maskrosen. Ingen vild växt överträffar den i mineralrikedom och av de odlade växterna endast krusbären och ärtorna. Den innehåller hela 2,3 % mineraler. Därav 32 % kalium, 29 % kalk, 8 % fosfor och svavel osv. Därför har den ett stort inflytande på ämnesomsättningen.

Nässlan är en god A-vitaminkälla, en rik C-vitaminkälla och innehåller också B-vitamin.
Reumatism, njur- och blåsstensbildningar behandlas med framgång med nässelsafter och teer. Två till tre matskedar finklippta, torkade nässlor kokas fem minuter i ½ liter vatten.
En till två koppar drickas dagligen. Hela nässlan, framför allt dess frön äro välgörande vid blödningar av alla slag. Bäst som råsaft. Genom sin rikedom på järn och klorofyll är nässlan lika blodbildande som spenaten.
Stuvade nässlor är en delikat anrättning: späda nässlor sköljas väl, vattnet avskakas, de läggas i gryta med lock utan vatten men med litet smör och kokas möra, varpå de hackas i grytan. Nässlan har dubbelt så högt näringsvärde som moroten. Den innehåller bl. a. protein, fett, kolhydrat och druvsocker. Nässlorna torkas på luftig, skuggig plats. Efter ett par dar äro de torra och te på de torkade bladen är en underbar måltidsdryck, övergjut 10—15 gram torkade blad med l liter kokande vatten och låt dem dra, innan vattnet silas ifrån. Samtliga mineraler finnas i detta vatten i stora mängder.
Ur:Waerlandterapierna av Ebba Waerland

Rapchic
om man torkar brännesslan och mixar till pulver som man tex strör över maten (1 Msk/dag)
så har man multivitamin pulver (1 Msk nässelpulver ungefär= 1 enomdan eller liknande vitamintillskott)
folkbetalar mkt för nässelpulver och du har det gratis yes.gif

(pulvret kan man sen också använda som smaksättning i mat el bröd
KURT
Jag antar att 1 msk nässelpulver är ganska många blad torkade nässlor?
Rapchic
CITAT (KURT @ 03-05-2008, 11:46) *

antar det
*Stintan*
CITAT (KURT @ 03-05-2008, 11:46) *

Men dom är gratis flirting.gif
Rapchic
CITAT (Stintan43 @ 03-05-2008, 11:57) *
Men dom är gratis flirting.gif

man kan köpa nässelpulver med.. och det är dyrt om jag minns rätt
Orkidétjuven
Lustigt, jag gjorde nässelsoppa ikväll och nu efter maten så hittar jag denna tråd tongue.gif
LottaK
TACK
för information och råd!
Under recept finns också några för brännässlor nu.
/LottaK
NinaVästerplana
dessutom kan man lätt göra gödselvatten genom att lägga brännässlor i en hink med vatten några dagar. men det blir lite senare på säsongen när du inte kan använda dem i matlagningen längre.
Men du, ställ inte hinken alltför nära din favoritplats för det luktar päta! sick.gif
mvh ninah
LottaK
OJ!
Det ska jag minnsan komma ihåg ....
nässelvatten låter bra ... förutom doften *S*
Hur mycket nässlor i hur mycket vatten?
Hur doserar man näringen?
LottaK
Detta fick jag av en kamrat idag:

Sprudlande näring i naturen!

Du har väl plockat nässlor? Just nu är de som allra bäst! Försök att hitta ett ställe i naturen så långt bort från bilvägar som du kan komma!

Nässlor är ett nödvändigt livselixir så här års. Jag tror att många överlevde tack vare dessa gröna näringspaket förr i tiden när tiderna var karga och maten under vintern knapp!

Nässlor innehåller hela "alfabetet" av vitaminer och mineraler.

Har du ett nässelställe? Vårda det ömt! När nässlorna blir för stora kan du klippa ner dem helt och snälla som de är som kommer de tillbaka för nya skördar ...
Rapchic
men man ska inte plocka nässlor som växer på kodynga för nässlor är så bra att ta upp mineraler tex att man kan få för mkt av nån mineral (minns ej vilken dock) om den plockas i tex kohagar
Lotta22
Så här gör man nässelvatten enligt trädgårdsmästare Nils åkerstedt:
Man tar nässlor med stjälkar och blad, krossar dem lite lätt och lägger dem i en hink eller bunke och slår på vatten. Vill man ha ”rent” nässelvatten kan nässlorna läggas i en nätsäck. Då kommer inte stora växtrester med i gödselvattnet när det skall användas.
Nässelvatten börja lukta rätt snart och då lockas flugor dit för att lägga ägg. Vill man slippa fluglarver i vattnet skall man täcka över kärlet med ett nät som utestänger flugor och andra insekter men inte syret.
Nässelvattnet kan börja användas redan efter 3-4 dygn, men det kan även sparas i flera månader.
Gödselvattnet skall aldrig vara mörkare till färgen än svagt te och blandas därför med mera vatten efterhand som färgen på grundblandningen mörknar.
Det kan behövas påfyllning av mera nässlor några gånger under sommaren. Till hösten är det bra att ha ett mörkfärgat nässelvatten, som då tappas upp på flaskor eller andra kärl för att användas under den tid på året när det inte finns färska nässlor att göra nässelvatten av.

smile.gif Jag brukar använda hackade nässlor som gödning i mina rabatter. Jag lägger på ca 5-10 cm tjockt så fort nässlorna går att klippa och sedan ytterligare ett lager på försommaren. Det växer så det knakar!

Här kan man läsa mer om gödning med grönmassa:
Läs mer om odling med grönmassa
Gurkan
CITAT (Rapchic @ 06-05-2008, 13:15) *
men man ska inte plocka nässlor som växer på kodynga för nässlor är så bra att ta upp mineraler tex att man kan få för mkt av nån mineral (minns ej vilken dock) om den plockas i tex kohagar

Man ska inte äta nässlor som växer i allt för näringsrik ( - kväverik) jord, t.ex. gödselhögar eller bakom utedass, dom kan innehålla höga halter av nitrit som är en kväveförening och inte bra för kroppen. Dessa nässlor är däremot extra bra som gödning, i nässelvatten eller blandat i komposten (se till att dom inte har frön bara).

Jag håller på att förbereda ett land där jag ska SÅ nässlor, köpte frön från Impecta. laugh.gif
tudor
därutöver har jag hört att nässelfjärilar måste ha nässlor. De är så fina!!!
nina L
JAg har sått nässlor i kruka, då sprider de sig inte och jag skördar lite nu och då innan de går i blom. Mums! JAg har kolonilott i stan så det finns inte nässlor runt omkring mig där jag bor.
Elisabeth P
Jag har svarta tunnor med lock som jag tänkte använda till detta. Men när jag nu läst så verkar det inte så bra att sluta helt tätt, eller?

Maken får ju spader om det stinker och dessutom invaderas av flugor.
Elisabeth P
Jag har svarta tunnor med lock som jag tänkte använda till detta. Men när jag nu läst så verkar det inte så bra att sluta helt tätt, eller?

Maken får ju spader om det stinker och dessutom invaderas av flugor.

Om det finns rester kvar av brännnäsla kan det brännas då, när jag ska vattna med det?
Ingrid Zon3
CITAT (Stintan43 @ 03-05-2008, 10:07) *
Nässlan är en god A-vitaminkälla, en rik C-vitaminkälla och innehåller också B-vitamin.
Reumatism, njur- och blåsstensbildningar behandlas med framgång med nässelsafter och teer. Två till tre matskedar finklippta, torkade nässlor kokas fem minuter i ½ liter vatten.
En till två koppar drickas dagligen.

Jag har fått höra att te på brännässla ska man inte dricka mer än 2 veckor i stöten, kraftigt utrensande. Ta en kur på våren och en på hösten t.ex.

Däremot är det helt OK att använda dem i andra former kontinuerligt. Jag strör en nypa nässlor på filen och häller på müslin sen. Och katterna får en nypa på maten och rynkar inte på nosen smile.gif.
Rapchic
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 22:42) *
Jag har fått höra att te på brännässla ska man inte dricka mer än 2 veckor i stöten, kraftigt utrensande. Ta en kur på våren och en på hösten t.ex.

Däremot är det helt OK att använda dem i andra former kontinuerligt. Jag strör en nypa nässlor på filen och häller på müslin sen. Och katterna får en nypa på maten och rynkar inte på nosen smile.gif.

ja kroppen reagerar annorlunda beroende på hur den (beredas och?) tas in dricker man nässelte är det urindrivande vilkek kan anstränga njurarna om man dricker för länge. om man tar nässelpulver (vilket man kan göra själv) och strör på maten räknar kroppen det som mat och tar reda på vitaminerna bättre och då har den inte urindrivande effekt
Ingrid Zon3
Visst kan man göra det själv, men det kan andra också. Jag köper mina nässlor torkade och klara på hälsokosten, 100 gram för 55 kr. Vet inte vad de som jobbar med sånt har för timpenning men min är klart högre.
Elisabeth P
Lyfter min fråga igen, även om den kan tyckas dum.

Kan jag göra nässelvatten som jag spar i en sluten tunna med lock, eller måste det komma luft till?

Om det måste komma luft till, kan jag i så fall göra små hål i locket, eller är det inte tillräckligt luftigt?

Måste jag vara försiktig när jag hanterar nässelvattnet så att jag inte bränner mig, eller är den kraften försvunnen när de legat i blöt ett tag?
Ingrid Zon3
Ändrar lite efter att ´ha läst mer på tråden, ninah sa ju att det luktade nåt som antagligen betyder illa biggrin.gif

Du får nog prova. Men jag tror det är risk för att det blir väldigt varmt i en svart tunna med lock på. Prova lite nässlor i en hink med lock. Lite lättare att hantera än en hel tunna. Så kan du bara hälla ut det i komposten om du inte gillar det. Tror inte det blir flugor (verkar vara en känslig typ du skaffat dig biggrin.gif).

När du anser att det "dragit" färdigt kan du slänga ev. nässelrester i komposten. Och du bränner dig inte på vare sig nässelvattnet eller resterna. Men dubbla handskar rekommenderas när du plockar nässlorna förstås.
Elisabeth P
Tack, jag får väl ge mig till att prova, .................behöver ju inte låtsas om någon lukt whist.gif utan bara lite smidigt få undan den flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon