Hej!
Har sett att jag fått brännäslor på en jordhög bakom huset.
Vet att de är nyttiga på många olika sätt.
Men eftersom jag aldrig tagit hand om såna tidigare undrar jag
en massa:
När ska jag ta dem?
Hur ska jag förvara dem?
Hur länge håller de?
Näring?
Recept?
Tacksam för allt om nässlor.
TACK
LottaK
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2008, 22:15
Det är unga skott vår-försommar man plockar, vill man ha så mycket näring som möjligt plockar man dem precis innan man använder dem, annars kan man både torka nässlor (titta på vad de tar för torkade nässlor på hälsokosten) samt förvälla och frysa in. Nässlor kan användas i många recept där man använder spenat typ pajer, piroger, lasagne, soppa etc. Här åt hunden och jag nässelplättar till lunch, hunden bad om mera så goda var de tydligen. Jag bara mixade råa sköljda nässlor med mjölet i matberedaren och tillsatte sedan mjölk, ägg och lite smält smör + salt (jag tog lite extra mjöl jag räknade med att bladen innehåller en del vätska), sedan hällde jag den gröna pannkakssmeten i plättlaggen. Jag åt med lingonsylt men man kan även ha lingonsylt + bacon eller fläsk till nässelplättar.
Jag brukar koka te på torkade brännässlor. Blanda gärna i grönt te också för mer smak.
Sussie F-Flower
02-05-2008, 23:43
Hej!
Oj vad kul att de har kommit!
Inte hos mig ännu..
Plocka och torka det du inte har användning för. Högsta höjd jag har lärt mig av min mamma är 10-15 cm.
Lägg på handdukar och låt torka. sedan förvarar du i papperspåsar mörkt. Som te. Kan sparas iallafall 2 år.
Nässelsopppa (med grädde) är en av de lyxigaste vårrätterna du kan äta!!! Gott tillsamman med vitlöksbröd och ostgratinerad avokado! MUMS!!!!!!!!!!
(tycker jag i alla fall...)
Smaklig Måltid!
Rapchic
03-05-2008, 09:51
CITAT (Krakan @ 03-05-2008, 00:13)

Jag brukar koka te på torkade brännässlor. Blanda gärna i grönt te också för mer smak.

fast då ska man inte glömma att nässelte (dock inte nässlor i maten) är urindrivande men inte jättemkt
Har hittat ett recept på nässelpesto i ICA.s buffetidning.
Nässlor finns det ju och nyttigt är det också.
Lycka till //Sollis
Ingredienser 4 port.:
4 port. grön tagliatelle eller någon annan pasta
Pesto:
cirka 2 dl förvällda nässlor
1 knippa persilja
4 vitlöksklyftor
ca 2 dl pinjenötter eller mandel
1/2 dl riven västerbottensost
1/2 dl riven parmesanost
2 1/2 dl olivolja
salt, grovmald svartpeppar
hyvlade flagor av parmesanost
färsk salvia eller annan örtkrydda
Att servera till:
tunnskivad parmaskinka
Så här gör du:
Koka pastan. Mixa i matberedare eller mixer nässlor, persilja, vitlök och 1 1/2 dl pinjenötter eller skållad, skalad mandel. Tillsätt och mixa i riven ost. Häll droppvis i oljan med maskinen i gång. Smaka av med salt och peppar.
Lägg upp och blanda den ljumma, avrunna pastan med pesto och ostflagor. Strö över resten av pinjenötterna och garnera med färska örtkryddblad. Lägg upp parmaskinkan runt salladen
TACK ... nu får jag mycket att göra *ler*
ska bli skoj ... och nyttigt
Oh ... ska genast gå och kolla!
Spännande!
/LottaK
Rosmarin
06-05-2008, 09:01
Nässlor är rena bomberna när det gäller vitaminer och mineraler som järn t.ex.
Jag brukar om jag plockar dem små och späda tidigt på våren plocka hela nässlan och senare när de är större och kraftigare enbart toppskottet.
I trädgården kan man gräva ner hackede nässlor underst i planteringsgropen då man planterar tomater. De ger näring åt plantorna, samt skyddar dem mot vissa sjukdomar. Tomater tycker också om att bli vattnade med vatten där nässlor legat och dragit. På
http://www.belof.se/trgd-5.htm finns det mera info om detta.
Jag plockar nässlor hela sommaren men tar bara toppskotten innan de gått i knopp. Nässelpesto är helt ljuvligt men persilja förtar smaken av nässlor i mitt tycke....bättre då att låta några kvistar kirskål gå med för en lite friskare mer pepprig smak...och tål man inte nötter är rostade solrosfrön ett gott och svenskt alternativ till pinjenötter...
Kirskål kan man för övrigt även ha med i nässelsoppan...
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2008, 12:11
Jag gjorde ogräspizza igår inspirerad av Runåbergs calaloopizza.
gör en pizzadeg lagom till en långpanna
stek ett paket bacon eller några kryddstarka korvar i slantar. Lägg på ett fat, i flottet stek lök, champinjoner och lite vitlök (är det mager korv7bacon måste man tillsätta matfett). Släng sedan på ett berg med grovhackat ogräs typ nässlor, kirskål, lungrot (går även att ta spenat, mangold och dyl om man vill göra den ogräsfri) det sjunker ihop ganska mycket, krydda med ex. salt och peppar.
Blanda ner bacon eller korven i blandningen, bred ut på den utkavlade pizzadegsplattan och strössla på ost + oregano + dekorera med ex. oliver (tomater, fetaost och dyl funkar det med man kan variera lite efter egen smak) grädda och ät som vanlig pizza.
Rosmarin
13-05-2008, 09:18
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-05-2008, 13:11)

Jag gjorde ogräspizza igår inspirerad av Runåbergs calaloopizza.
gör en pizzadeg lagom till en långpanna
stek ett paket bacon eller några kryddstarka korvar i slantar. Lägg på ett fat, i flottet stek lök, champinjoner och lite vitlök (är det mager korv7bacon måste man tillsätta matfett). Släng sedan på ett berg med grovhackat ogräs typ nässlor, kirskål, lungrot (går även att ta spenat, mangold och dyl om man vill göra den ogräsfri) det sjunker ihop ganska mycket, krydda med ex. salt och peppar.
Blanda ner bacon eller korven i blandningen, bred ut på den utkavlade pizzadegsplattan och strössla på ost + oregano + dekorera med ex. oliver (tomater, fetaost och dyl funkar det med man kan variera lite efter egen smak) grädda och ät som vanlig pizza.
Ogräspizza!!!

Vilken skojig idé! Och gott var det säkert också.
Ska man även torka stjälken samt hur länge ska de ligga och torka? Tänkte testa och smula och ha i filmjölken med müsli och ev i maten om jag tycker det smakar bra. Kanoners att det är mycket nyttigt i de rackarna.
Eva i Höga
23-05-2008, 09:04
Ja, man kan torka även den späda stjälken. Låt det torka till det går att smula. Jag brukar fylla botten på en korg och där får de ligga till de är torra, sen lägger jag i en burk. Sen en ny omgång i korgen, så håller jag på hela sommaren och har sedan ett vinterförråd. Nässlor är mycket nyttiga för bla hjärta, lever o njurar. Tidigare var mina naglar jättedåliga, bara gick sönder. Sedan jag började dricka nässelte har jag jättefina långa naglar. Det var bara ETT exempel på nyttan med nässlor.
bredano
12-05-2009, 08:40
Om man ska frysa in nässlor, ska man förvälla dem först och sedan frysa in dem ?
ingrids
12-05-2009, 08:58
Jepp, förvälla först skulle jag säga är bäst.
Pote2illa
12-05-2009, 13:57
[size="3"][/size] Nässlor kan - liksom många andra örter användas som HÅRBALSAM i sista sköljvattnet. Nässlor är bra mot torrt hår.
1 msk nässlor får dra i
8 ½ dl kokande vatten tills det svalnat
Sila väl och blanda med
1 msk cidervinäger eller
1 msk citronsaft (för ljust hår)
Häll genom håret under massage av hårbotten. Låt vätskan rinna ner i en skål och upprepa behandlingen tills antingen tålamodet eller armarna ger upp. Om den sista sköljningen görs med kallt vatten kommer hårets ytceller att ligga ner så att håret blir lent och lättkammat.
Receptet har jag hämtat från PRISMAS "Vår Örtabok"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.