gråsparv
För ca 3 dagar sedan planterade jag 4 opoppade popcorn i en kruka i hopp om att de kanske skulle växa lite så jag skulle se att det funkade. Det gjorde det! En av fröna har vuxit nån centimeter! *överlycklig* Min alldeles egna majs! yahoo.gif Såg igår att den vuxit nån milimeter. Sedan fixade min styvmamma som ett litet växthus över krukan (med hjälp av en pinne och en platspåse). Jag kunde aldrig ana hur mycket det skulle hjälpa! Tro det eller ej men min majs har vuxit ca 1 cm sedan imorse!
Men är det 'normalt' för majs att växa så fort? tongue.gif
rahmat2
Kul att det går så bra med din majs!
Är det grillning av majskolv under hösten som lockar dig? Jag skulle tänkt så. För de smakar bäst när de är grillade.
gråsparv
CITAT (rahmat2 @ 02-05-2008, 23:30) *
Kul att det går så bra med din majs!
Är det grillning av majskolv under hösten som lockar dig? Jag skulle tänkt så. För de smakar bäst när de är grillade.

smile.gif Ja, dels. Men har hört att det inte är lika gott med grillad popcornmajs. Ska i allafall odla sockermajs nästa år wink.gif DÅ ska det bli en riktig majs-grillar-sommar ;D
rahmat2
Önskar dig lycka till med båda sorterna!
*Stintan*
Ja majs växer fort så det räcker om man sår ca 4 veckor före utplantering.
mogge92
Alltså, menar du popcorn som man typ ´poppar själv? trodde aldrig att sådana kunde gro..
gråsparv
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:31) *
Alltså, menar du popcorn som man typ ´poppar själv? trodde aldrig att sådana kunde gro..

Ja det menar jag. Trodde inte jag heller förren min bästis visade mig wink.gif

Tack för era lyckoönskningar, allihopa ^^
Dilara
Grattis, och lycka till!

Visste inte att de kunde gro!
gråsparv
CITAT (Dilara @ 04-05-2008, 15:19) *
Grattis, och lycka till!

Visste inte att de kunde gro!

Hihi tack!
Lady Hamilton
Passa på att så några fler tummenupp.gif Så du får en "grupp" när du planterar ut. Majs pollineras av vinden och då behövs det lite "kompisar" för att det skall fungera
gråsparv
CITAT (Lady Hamilton @ 04-05-2008, 18:37) *
Passa på att så några fler tummenupp.gif Så du får en "grupp" när du planterar ut. Majs pollineras av vinden och då behövs det lite "kompisar" för att det skall fungera

Jag vet smile.gif Men då måste man ha plats också ^^ Har bara plats till drygt 3-4 plantor. Och de kommer stå på rad, vilket inte så så bra men vad gör man...
Jag ska däremot så sockerärtor näste helg smile.gif Ska bli spännande!
Hazel
Jag gjorde misstaget att tro att dom inte växer så fort.. jag har snart en skog i lägenheten sweatingbullets.gif dom ska planteras ut i min mors trädgårdsland senare

Är det nån som vet när jag kan plantera ut dom? bor i zon 1, men det stod på påsen att dom var frostömtåliga. Mor påstår att det kan komma en skvätt frost i juni confused.gif jag är rädd att jag har gått vilse bland mina majsplantor då
gråsparv
CITAT (Hazel @ 05-05-2008, 09:14) *
Jag gjorde misstaget att tro att dom inte växer så fort.. jag har snart en skog i lägenheten sweatingbullets.gif dom ska planteras ut i min mors trädgårdsland senare
Är det nån som vet när jag kan plantera ut dom? bor i zon 1, men det stod på påsen att dom var frostömtåliga. Mor påstår att det kan komma en skvätt frost i juni confused.gif jag är rädd att jag har gått vilse bland mina majsplantor då

Mina majsplantor är drygt en halv dm nu wink.gif De växer så det knakar!
Konstigt... man ska typ utplantera dem ca 4 veckor efter man börjat förodlingen. Typ i maj, oftast. Men har aldrig hört att det kan bli frost i juni xD
sockerkakan
Kostigt.. mina frön möglade när jag stoppade den i jorden thumbdown.gif de var alltså från såna som man poppar själv. Men ska säkert prova igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon