Hej!

Jag har för avsikt att starta upp en internetbutik men mina egna odlade växter (uppväxta i Zon 3-4) av främst dagliljor, aklejor, hostor men också massa andra växter, fröer och tillbehör.

Jag har under 4 årstid i stortsett på heltid sysslat med mina frösådder och sticklingsförökningar och jag började för 2 årsedan sälja på marknader och dyligt och vill nu ta steget vidare.

Jag driver upp mina plantor på gammaldagsvis med drivbänkar (gillar inte att ha perenner i växthus) och de får inget konstgödsel utan endast kogödsel, kompost, benmjöl och nässelvatten samt att de står ute i ur och skur.
Hitills har mina växter mottagits med bara beröm på friskhet och välväxta plantor och så vill jag fortsätta.

Jag har även börjat med att korspollinera egna perenner främst dagliljor och jag hoppas att även de snart ska vara till salu.

Jag kommer nog alldrig att ha någon stor handelsträdgård utan det ska vara roligt och stimulerande och inte bara ett jobb.

Efter att idag har läst många av era inlägg här så har jag förstått att det finns mycket kunskap av att handla på nätet själv har jag mest hållit på med auktionsaijter men det känns inte så lockande med mina växter utan jag föredrar fasta priser och att kunder vet att de köper bra plantor.

Jag kommer i år och ev nästa år driva det som hobbyverksamhet vill först prova hur bärande det är.

Jag skulle vara mycket tacksam om ni skulle vilja hjälpa mig med ideer tex

1. Vilka växter är bra vanliga perenner eller lite ovanligare och vilka perenner ska jag satsa på ?

2. Hur många fröer är önskvärt i en fröpåse ?

3. Läste något inlägg om pluggplantor är detta något att satsa på, har möjlighet att hyra ett stort växthus?

4. Vilket betalningsalternativ föredrar ni bankkonto eller postförskott ?

Listan kan göra lång och alla ideer är önskvärda

mvh
M.Stjernlöf Stjernlöfsväxter