Full version: "Minigrisarna"
zaaritha
Vi har alltså Lisa o Sluggo, två grisar som ej är "mini", längre.
De har mått bra, tills för en vecka se´n, gäller Lisa.
Hon har snabbt tappat borsten, är "halvnaken" nu.
Varför?
De får grisfoder, blandat med morötter, potatis, fullkornsbröd,
o havregryn.
Är det fel?
gunvor
maten verkar väl ok - har du ingen uppfödare du kan fråga.
Jag har en granne som har 2 - dom är ca10 veckor gamla och fortfarande mini, vansinnigt söta.
Skickade över dina funderingar till henne o får se om hon hör av sig.
zaaritha
Tack!
Krakan
Det finns en sida med jättebra info om minigrisar: http://www.trygg.se/dolly/fakta.htm
Där kan man läsa att det är vanligt att minigrisen fäller sin borst en eller flera gånger per år och att det är helt ofarligt.
Men man kan även läsa att det kan bero på näringsbrist men du verkar ju ge bra mat till dina.

Svenska Minigris Sällskapet har en bra hemsida också: http://www.smgs.se/index.html

Krakan
Fenja
Minigrisar fäller sin päls precis som hundar Zaaritha, det är troligen helt normalt!
Mvh
Fenja
zaaritha
Låter lugnande--men; Sluggo har inte tappat borst--endast Lisa..........
Tosan
Är de lika gamla? Han kanske inte har kommit igång än...
zaaritha
Japp--de är syskon.
Sluggo är kastrerad, inte Lisa.
Fenja
Det kommer nog, min kompis kastrerade minigris brukar börja storfälla först när det blir riktigt varmt ute.
Mvh
Fenja
ABCiV
Du kan vara lugn!

Det är helt normalt att de fäller borsten! Sedan finns det de grisar som fäller mindre eller inte alls. Varför de fäller verkar det finnas olika teorier om. Min kastrat blir helt kal, min gylta fäller, men det syns inte och min galt fäller fläckvis. Alltså tre olika fällningar på tre olika grisar.

Det kliar hemskt på dem när de fäller, om du har möjlighet så hjälper du dom om du kan dra av det som är löst, det snabbar på fällningen lite. Mina älskar när jag drar av dem det lösa och sedan borstar dem med en gummikarda för att klia i huden efteråt.

Ha en skön sommar!
zaaritha
ABCIV: Tack för svar! När växer borsten ut igen då?
Lisa ska väl inte vara "naken", resten av sitt (förhoppningsvis)
långa liv!?
ABCiV
Tittar du riktigt nära så tror jag att du kan se nya hårstrån komma direkt. För mina har det varit så att de fäller när ny borst är på väg ut.. men jag vet inte om det är så för alla. Om du inte ser någon ny borst nu så kommer det snart, hon kommer inte att vara kal hela livet!
zaaritha
Tack o lov!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon