Full version: Snigel?
zaaritha
I går kväll kom Whisky in med en "snigel"?
Den var tjock, ca 2 cm, rödaktig.
Hade tvärgående "räfflor" på kroppen.
Var detta en ung "mördarsnigel"?
KURT
Man kan inte artbestämma spanskskogssnigel på utseendet, man måste öppna dem och titta i förstoring. Det enda säkra är när man ser MÅNGA av dem!
buffy
Som Kurt skriver, man kan bara vara säker på att det är mördarsniglar när de är MÅNGA. Men hos mig är de små (ca 2 centimeter långa) mördarsniglarna iaf inte rödbruna utan mörkt gråbruna. Deras ränder är grå till gröna och längsgående. De lite större mördarsniglarna (3-4 cm) är ljusare och bruna, men fortfarande med längsgående ränder. Större än så har jag sluppit se hittills i år men det är bara en tidsfråga.
zaaritha
Vad sjutton var denna med tvärgående räfflor, då?
buffy
Jag är ingen snigelexpert, men det är däremot Klas Jaederfeldt. Här är en länk till hans sida om snäckor och sniglar, där finns många bra bilder: http://www.jaederfeldt.com/~klas.jaederfeldt/FOV1-00019F24/

Tyvärr har han ingen bild på ung mördarsnigel, bara på en fullvuxen (arion lusitanicus).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon