God morgon !
Jag undrar om det finns olika sorters stockrosor ?
Jag har satt stockrosfrön och jag köpte stockrosor på Älvsjömässan, men bladen ser HELT olika ut.
Någon som vet ?
/Eva
Krolliljan
03-05-2008, 08:10
Enkla, fyllda både tvååriga och perenna. Vad fick du för information med fröerna?
Nja det vet jag inte direkt. Jag har fått dom av en här på Odla. Men det finns alltså olika utseende på dom ?
Dom jag köpte på Älvsjömässan är perenna. Stockrosfröerna är ettåriga. (tror jag)Får se om jag kanske tar något kort på vardera och lägger in sedan.
/Eva
Krolliljan
03-05-2008, 10:33
Jag har stockrosor som kommir fram genom frön av plantor jag sått, av plantor jag sått. De ser mycket olika ut. Några är enkla några dubbla och bladen skiljer sig. En del blad är mycket flikiga och nägra inte flikiga alls.
Christer i Falköping
03-05-2008, 10:48
Ja det finns flera olika arter. So skrivits innan finns det ettåriga, tvååriga och perenna. Bladformen kan skilja rätt mycket på de olika arterna. Sedan finns ju alla korsningar också. En del av de perenna klarar av stockrosrosten betydligt bättre än de övriga.
Christer.
Hej!
På en fröpåse från Bröderna Nelson som jag köpt för att få Malva, prakt-
så stod det också Sommerstokkrose ... (danska/norska).
Kan det vara den frö-bittringen som blivit?
/LottaK
Christer i Falköping
05-05-2008, 16:32
Praktmalvan är en släkting till stockrosen, men ingen stockros. Vacker dock.
Christer.
ingrids
05-05-2008, 17:15
Hm, om dina stockrosor du köpte på mässan har lupin-liknande blad finns det någonstans på odla minst två trådar med folk som misstänker att de blivit lurade ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.