LaPaloma
03-05-2008, 07:36
Har köpt min första vindruva "Zilga" och tänkte gå ner i växthuset och plantera den men kom på att jag måste ju läsa på hur man gör. Sagt och gjort - har nu suttit och bläddrat i böcker, tidningar och på forumet och får olika råd.
Kan någon enkelt förklara hur jag gör på bästa sätt? Jag har en stor kruka i växthuset med stort hål i botten så att rötterna kan söka sig ut samt rododendronjord.
Ska jag beskära nu, isåfall hur mycket eller i höst eller nästa vår? Hur binder jag upp rankorna på bästa sätt. Jag har ingen ställning för detta nu - räcker det med kraftigare snören eller behövs det en träställning? Ska den gödslas, när och med vad?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Lady Hamilton
03-05-2008, 09:11
CITAT (LaPaloma @ 03-05-2008, 08:36)

Har köpt min första vindruva "Zilga" och tänkte gå ner i växthuset och plantera den men kom på att jag måste ju läsa på hur man gör. Sagt och gjort - har nu suttit och bläddrat i böcker, tidningar och på forumet och får olika råd.
Kan någon enkelt förklara hur jag gör på bästa sätt? Jag har en stor kruka i växthuset med stort hål i botten så att rötterna kan söka sig ut samt rododendronjord.
Har ingen erfarenhet av att odla i kruka i ett växthus så där kan jag inte ge något råd. Annat än att rötterna söker sig väldigt djupt ner i marken (ofta flera meter) varför inte plantera den i marken direkt?
Ska jag beskära nu, Beskär inget nu, vänta tills dek kommit i gång med grönskan ordentligt (risk för blödning om du klipper i stammen) I det 'gröna' kan klippa så mycket du vill utan att plantan tar skada.. isåfall hur mycket eller i höst eller nästa vår? Hur binder jag upp rankorna på bästa sätt. Hur vill du att plantan skall växa? Det är väldigt bra om du redan nu försöker att bestämma det. Jag har ingen ställning för detta nu - räcker det med kraftigare snören eller behövs det en träställning? Visst räcker snören men problemet är att snören kan gå av eller bli sköra Och då måste bytas ut (vilket i o f s inte är så besvärligt) Ska den gödslas, när och med vad? Jag brukar inte gödsla min ranka mer än att jag brukar slänga på lite gräsklipp varje år.
Tacksam för all hjälp jag kan få!
I övrigt kan du gå in o kolla i mitt Zilga album där kan du se att jag har "Spaljerat upp" min Zilga Jag har alltså låtit huvudstammen växa 'vågrätt' ut till gaveln och låtit den där växa upp 'lodrätt'. Därefter har jag låtit grenar från stammen växa upp o bildat nya stammar (tänk dig en gaffel eller kam där 'botten' är huvudstammen) Min erfarenhet är att Zilga växer mycket bra och blir 'frodigt' så jag brukar varje år klippa bort alla grentoppar som går upp över garage nocken Man kan klippa hur mycket som hells i det gröna men passa sig för att klippa i det vedartatde mellan Jan-Juni eftersom det annars är risk att vinrankan blöder i hjäl. Titta på bilderna i mitt album så kanske du lättare kan 'se' hur du vill att din skall växa eller hur du inte vill att den skall växa
Åsa, mälardalen zon 2
03-05-2008, 09:21
Vad du än gör sätt den INTE i växthuset ifall du bor i zon 1-6, Zilga är ingen växthusvindruva. Zilga är en superhärdig staketvindruva och kan odlas utan växthus upp till runt zon 6. Zilga passar bättre att planteras på annat håll i trädgården, blanda upp den befintliga jorden med ex. rhododendronjord, staketvindruvor är surjordsväxter men de brukar även växa bra i jord med högre pH. Staketvindruvor växer inte som vanliga vinrankor de växer mera buskigt de brukar inte få lika tydlig stock. Man kan låta vinrankan växa fritt och bara binda upp rankor de första 4-5 åren sedan kan man gallra. Ska man klippa i äldre ved är det senhöst som är beskärningstid, klipper man i örtartade gröna skott kan man göra det på sommaren (brukar kallas sommarpincering). Zilga är en enormt kraftigväxande växt så den kan täcka en hel vägg inom bara 7-10år. I växthus tar den över helt så då kan det bli svårt att odla annat däri och vinrankor har mycket djupgående rotsystem så det är ofta svårt att flytta dem efter några år.
LaPaloma
03-05-2008, 09:36
Oj då, jag som tänkte sätta den i växthuset! Är det verkligen säkert att den klarar sig utomhus? Om jag sätter den mot en södervägg, är det okej? Jag bor i zon 5 och det är ca 30 m från havet (med tanke på blåst och kalla vårvindar).
Vilken druva skulle i så fall passa i växthuset (kallväxthus)? Sukribe eller Spulga?
Åsa, mälardalen zon 2
03-05-2008, 09:58
Södervägg blir bra för Zilga, den grönskar ganska sent på våren + avmognar mycket tidigt om hösten det är detta som gör att den klarar sig ganska långt upp i landet.. Sukribe är nästan lika starkväxande som Zilga så jag säger Spulga som val till växthuset den har lite svagare växtsätt så risken är nog minst att den tar över växthuset.
Platinum
21-05-2009, 14:54
Jag fick förra året två skott av vindruvor som var tänkta att planteras i söderläge mot husväggen. Men ommålningen drog ut på tiden så jag planterade dem i österläge istället så de skulle hinna etablera sig i marken innan min sjukhusvistelse och kan nu se att den som står skuggigare av de två är senare i knopputvecklingen. Går det att flytta plantor denna tid på året?
Odlarinna
22-05-2009, 07:24
Vad du än gör så plantera den inte i ett växthus. Jag kom efter några år inte in och odla något annat blev inte så bra.Så det blev en onödig flytt av druvan. Södervägg blev bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.