Full version: Popmajs
LaPaloma
Hej,

Är det någon som har odlat popmajs F1 "Minipop"? Har ca 10 plantor och vet inte hur jag ska göra med dessa. Jag har dem i växthuset.

Hur stora blir plantorna? Vilken storlek på krukorna är lämpligt? Och framförallt hur vet jag när jag ska skörda dem?

Jag förstår inte hur jag kan ge mig på saker som jag vet att jag troligtvis inte kommer att ha användning för smile.gif men detta är första året som jag har växthuset och då kan det ju bli lite tokigheter:
katah
jag rekommenderar att du flyttar popmajsen till trädgårdslandet eller rabatthörnan när frostrisken är över.
De är uteväxter smile.gif
Och plantera dom i en grupp så att det pollinerar bra.
Du börjar se på höstkanten när bladen blir torra att det börjar vara dax.

De blir stora ... 150-200 cm så fina växter får du oavsätt om du tänker använda dom.

Jag rensar kolvarna från alla blad och har de sedan i köket några månader, när det är dax till melodifestival- första omgång har det varit lagom tid att poppa dom wink.gif

Så har jag gjort, men vill gärna höra hur ni andra har gjort !
Ska man pilla ut majskorna på hösten eller låta dom torka i kolven ihop ?
Jag testade poppa dom någon gång före jul, men det blev inget av dom, var det en tillfällighet eller behöver de torkas några månader innan de kan poppas ?
hnorbeck
Jag har odlat popmajs av sorten Tom Thumb. När den var mogen (plantan torr) så vred jag av kolvarna från plantan, drog bladen bakåt på kolvarna och lät dem hänga på tork ett tag. Gick att poppa ganska snart efteråt, typ någon vecka.
hjärtegull
Kan man poppa vilken majs som helst, eller måste det vara just popmajs man har köpt? Jag har odlat sockermajs i år, vore kul att veta om manm kan göra mer än bara koka/grilla och äta : )
Kilmister
CITAT (hjärtegull @ 08-05-2008, 10:52) *
Kan man poppa vilken majs som helst, eller måste det vara just popmajs man har köpt? Jag har odlat sockermajs i år, vore kul att veta om manm kan göra mer än bara koka/grilla och äta : )

Nej det går inte. Pop majsen är av en speciell sort. Jag har för mig att jag har läst att det finns hundratals majssorter men endast någon som går att poppa. Nordamerikansk har jag för mig att det stod.
Men jag vet inte vad den heter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon